اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مجموع یارانه نقدی برای پرداخت به ۹ دهک طی دوماه آینده به ۴۶هزار میلیارد تومان رسید.
استاد دانشگاه تهران با اشاره بی توجهی دولت‌های گذشته به تذکرات مکرر رهبر انقلاب برای نجات دادن کشور از وابستگی گفت: امروز افزایش قیمت نتیجه سیاست‌های غلط چند دهه گذشته است.

سخن گفتن از فقر مانند خود فقر دردناک است. هرچند این معضل اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد و ابعاد گسترده ای هم دارد، اما در این مقاله در خصوص فقر در ایران صحبت می کنیم، چراکه طبق آمار بانک جهانی در سال های اخیر "فقر مطلق" در ایران به شدت افزایش یافته است.
یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی که به حساب سرپرستان خانوار ۷۲ میلیون ایرانی واریز شده است اما قابل برداشت نیست.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: اشتباه‌ترین تصمیم در این زمینه پرداخت یارانه به واردکنندگان است که به جرات می‌توان گفت این سیاست اشتباه به‌جز ایران در هیچ کشور دیگری اجرایی نشده است. اما مرسوم‌ترین شیوه در اکثر کشورها پرداخت یارانه به حلقه آخر است.
3دهک اول نفری۴۰۰ و سایر دهک‌ها نفری۳۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند.
سخن سردبیر/ هنوز یک سال از تحویل کابینه به دولت سیزدهم نگذشته اما؛ علی رغم وعده های داده شده از سوی رئیسی و کابینه اش، متاسفانه باز هم شاهد سیر صعودی تورم بخصوص اقلام ضروری زندگی مردم هستیم که این روزها گرانی و یا کمبود کالاهای اساسی مزید بر علت شده تا موجبات نگرانی مردم را مهیا کند.
یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: قرار بود برخی اقلام اساسی بواسطه یارانه دولتی با نرخی مناسب به دست مردم برسد و در یک مقطع تا حدودی این اتفاق هم رخ داد، اما در سال‌های تحریم که مشکل وابستگی به نفت و عدم دسترسی کشور به درآمدهای نفتی خود را بروز داد، دولت ناچار شد برای تأمین ارز ترجیحی، خلا درآمدهای ارزی را با چاپ پول جبران کند که نتیجه‌اش چیزی نبود جز تورم.
بررسی ها نشان می‌دهد سیاست اعطای یارانه نقدی یا درآمد پایه همگانی با رعایت شروطی یک سیاست آزموده شده و موفق در دنیا به منظور کاهش اختلاف طبقاتی است.
رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در روز گذشته دولت سیزدهم را فوق سلطان چاپ پول نامید که نه تنها در محافل و رسانه‌های داخلی مورد نقد علمی قرار گرفت و بی‌اعتبار تشخیص داده شد، بلکه رسانه‌های معاند نیز آن را بی‌پایه و مردود دانستند.
هرچند وضعیت اقتصادی تا حدودی تابع شرایط خارجی است مثل بحث برجام یا حمله روسیه به اوکراین ولی بعضا ناشی از اوضاع داخلی و برخی مدیریت‌هاست. وضعیت اقتصادی‌ای که در داخل کشور دچارش هستیم، متاسفانه سفره مردم را کوچک و اوضاع را خصوصا برای اقشار آسیب‌پذیر سخت کرده است.
نماینده مردم تهران گفت:‌ مبالغ کلان چند صد میلیاردی یارانه کالاهای اساسی از جمله نان است،‌ در واقع 70 درصد این مبالغ به دست مردم نمی‌رسد.
بک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اعتبارسنجی سبب خواهد شد، تسهیلات در کشور بازتوزیع شود و اعطای آن براساس عدالت به تحقق برسد. از دیگر تاثیرات عملیاتی شدن اعتبارسنجی کاهش معوقات بانکی خواهد بود.
چالش‌های مربوط به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که در نخستین اقدام دولت با حذف ارز 4200 تومانی از گندم آن را کلید زد همچنان ادامه داشته و اگرچه در ابتدا اعضای کابینه دولت دلایل این اقدام را جلوگیری از قاچاق اعلام کردند که تقریبا در تمامی دوره‌ها بهانه‌ای برای گرانی کالاهای اساسی بوده است اما تسری گرانی آرد بر سایر محصولات و کالاهای اساسی پای دو وزیر جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی را به مجلس باز کرده است.
نیمه اسفند سال گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس، ۱۹۴ نماینده، با یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی کشور موافقت کردند، دولت موظف شد ارز ترجیحی را از نظام یارانه‌ای کشور اصلاح کرده و جایگزین‌های مطمئن را برای آن فراهم کند.