اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: زمانی که اضافه برداشت از بانک مرکزی توسط سیستم بانکی افزایش پیدا می‌کند خود به خود باعث تغییر در پایه پولی می‌شود؛ پایه پولی ۴ جزء اصلی اعم از خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی و سایر اقلام دارد بنابراین وقتی بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کند عملا پایه پولی از طریق منابع رشد می‌یابد که از طریق ضریب فزاینده نیز تبدیل به نقدینگی خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که سامانه‌ای طراحی شده که براساس آن قیمت خرید نان برای مصرف‌کنندگان متعارف و عادی تفاوتی نمی‌کند، اما از طرفی انگیزه‌ای هم برای قاچاق باقی نمی‌ماند.
درباره حذف ارز ترجیحی نکاتی چند وجود دارد. نخست اینکه وقتی ارز 4200 تومانی حذف می‌شود و قرار است بر مبنای قیمت ارز واقعی، قیمت کالای وارداتی تعیین شود، این افزایش قیمت‌ها طبیعی خواهد بود.
مهران محرمیان گفت: هیچ کارت جدید و یا حساب جدیدی برای مردم صادر نمی‌شود و نیازی نیست که مردم کاری انجام دهند، بلکه افرادی که مشمول این یارانه می‌شوند هنگام خرید این یارانه به آنها اختصاص می‌یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قیمت نان افزایش نمی‌یابد و یارانه فروش نان به حساب نانوایی‌ ها واریز می‌شود.
سیاست ایجاد ارز‌ترجیحی به قیمت 4200 تومان در دولت تدبیر و امید اعمال شد، حال آنکه اغلب کارشناسان و اقتصاددانان، این عمل را موجب هدررفت منابع ارزی کشور و ایجاد رانت برای عده‌ای معدود می‌دانستند و همین اتفاق هم افتاد.
ماجرای تحولات قیمتی در بازار برخی از کالاهای وابسته به آرد چیست؟ سیاستگذار سه عامل را برای اصلاح قیمت آرد و زنجیره وابسته به آن در صنف و صنعت از جمله نان‌های فانتزی و ماکارونی اعلام کرده است؛ قاچاق آرد و گندم، ضایعات آرد و همچنین صادرات محصولاتی از جمله ماکارونی با آرد یارانه‌ای. اگرچه تحلیل‌های متعددی درخصوص وضع موجود وجود دارد، اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد مورد غفلت قرار گرفته، تبیین شکل‌گیری این چالش از منظر سیاستگذاری است.
حرف‌هایی هست که تا وقتی بحرانی پیش نیامده گوشی برای شنیدن آن‌ها نیست، اما حالا قیمت ماکارونی سر به فلک کشیده و زمان مناسبی است تا یکی از این حرف‌ها گفته، شنیده و مطالبه شود.
به بهانه برگزاری جام جهانی و میزبانی احتمالی تماشاگران شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی از رئیس‌جمهوری خواسته‌ اند تا مجوز واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو به کیش و قشم را صادر کند.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: اختصاص ارز دولتی به جایی که مد نظر دولت بود اصابت نمی‌کرد، بنا بر این بود که اگر ما با آن ارز، گندم می‌خریم، در نهایت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.
مرتضوی گفت: روزانه بیش از بر ۱۵ هزار لیتر سوخت از کشور به کشورهای عربی قاچاق می‌شود و لذا تدبیر دولت آن است که یارانه باید به صورت مستتقیم به مردم داده شود.
وزیر اقتصاد گفت: با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان امسال نرخ نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت باوجوداینکه نرخ آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود.
یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: اگر هم دولت قصد دارد که ارز ترجیحی را حذف کند، باید یارانه ها را افزایش دهد. باید به هر فرد حداقل 600 هزار تومان یارانه داده شود. مجلس قطعا نسبت به این موضوع کوتاه نمی آید.
در پی گرانی هزینه نگهداری دام، بهای الاغ نر و ماده افزایش یافت.
در معاملات امروز بازار جهانی انرژی، مطرح شدن موضوع تحریم شدن نفت روسیه از سوی کشورهای اروپایی باعث شد تا شاهد رشد 4 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.