اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران:

تورم ۴۰ درصد هم فاجعه است!

اگر ما تولیدمان افزایش پیدا کرده و رشد اقتصادی‌مان مثبت شده باشد پس باید اشتغال‌مان زیاد شده باشد، اما آمار نشان می‌دهد بیکاری زیاد شده است. پس این‌طور که رئیس جمهور می‌گویند نیست. بانک مرکزی جلوی کدام تورم را گرفته است؟ به نسبت کِی؟ اگر به نسبت سال اول حضور آقای روحانی نگاه بکنیم که معلوم است تورم فاجعه است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پرسون:

کاهش وابستگی بودجه به نفت؛ از حرف تا عمل

اصلاح ساختار بودجه هنوز جای کار دارد و یک موضوع زمان‌بر است. بحث کاهش وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت خام و میعانات گازی کاری نیست که یک شبه اتفاق بیفتد اما این دلیل نمی‌شود که با یک بیش برآورد در بودجه، کسری بودجه را نسبت به سال جاری بیش‌تر کنیم بلکه باید در کنار درآمدهای مالیاتی، درآمدهایی که قابل اتکا باشند را ایجاد کنیم تا بتوانیم مصارف بودجه عمومی را جبران کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر اساس فرض برداشتن تحریم ها نوشته شده است گفت: لایحه‌ای که امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است ایرادات جدی دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

عدم توجه به واقعیت‌های اقتصادی در بودجه 1400

در حالی‌که دولت در تمام این سال‌ها اذعان و ادعا داشته و مکرر تأکید دارد که به علت مسائلی مثل تحریم یا مشکلات انتقال بانکی باید منابع حاصل از فروش نفت را در بودجه پایین پیش‌بینی کند اما در بودجه ۱۴۰۰ شاهد افزایش 249 درصدی منابع درآمدی حاصل از فروش نفت در منابع بودجه عمومی کشور هستیم که توسط دولت پیش‌بینی شده است. از طرفی سهم مالیات از 40 درصد در بودجه سال 13۹9 به 30 درصد در بودجه ۱۴۰۰ تنزل پیدا کرده است یعنی به جای این‌که بودجه 1400 به منابع درآمد غیرنفتی وابسته شود و از نفت فاصله بگیرد، عکس آن اتفاق آفتاده است.
وزیر کشور گفت: سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی بودجه کشور و دستگاه‌های اجرایی با ارائه پاسخ‌های لازم و رفع شبهات از لایحه بودجه صیانت کنند.
توضیحات عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پرسون:

ساختار بودجه 1400 و گام‌های مجلس در راستای اصلاح آن

کل بودجه سال 1400، دو هزار و 4۰۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت است و یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است. اصلاح ساختار بودجه در دستور کار مجلس است و مجلس به دنبال این است که بودجه 1400 براساس 12 مؤلفه اصلاح ساختار بودجه شکل بگیرد. بحث درآمدهای پایدار، کاهش تأثیر درآمدهای نفتی در بودجه و مالیات برخی از این مؤلفه‎ها هستند.
رییس جمهوری گفت: درامد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۱۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسید ما با این وجود صف‌های طولانی و بحران کالا نداریم.
طبق اعلام مرکز آمار ترکیه،رنرخ بیکاری این کشور  به ۱۲.۷ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۱.۱ درصد کمتر شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بودجه متشکل از اعدادی قابل کم و زیاد کردن است و نیازی به رد کلیات آن در مجلس وجود ندارد، البته این موضوع از اختیارات نمایندگان خواهد بود و ما اعلام می‌کنیم، آنچه که برای تصویب نهایی به مجلس ارائه کرده‌ایم، بدون نقص نیست و هر تغییری که لازم است، داده شود.
بازنشستگان تهرانی که حقوق خود را از طریق بانک رفاه دریافت می‌کنند برای دریافت وام باید به سامانه vaam.kabta.ir مراجعه و مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنند.

رئیس کل بانک مرکزی؛

رشد اقتصادی کشور مثبت شد

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی با اشاره به گزارش امروز اداره حسابهای اقتصادی این بانک، اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (۱۰۰=۱۳۹۰) در شش ماههٔ اول سال ۹۹ با نفت و بدون نفت، مثبت شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: زیرساخت‌های استان خوزستان تکمیل نیست که دلیل آن را نبود منابع مالی عنوان می کنند اما منابع مالی اولویت دوم است، در این طرح‌ها حتی از منابع مالی جهانی هم وارد شده، اما به اشتباه هزینه شده است و سوءمدیریتی در سطح استان وجود دارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند که تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های افزایش فروش نفت خام، گاز و میعانات گازی به پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌های داخلی از طریق تنفس خوراک را فراهم و صادرات نفت را به تدریج کاهش دهد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ را نیازمند تغییراتی جدی دانست، گفت: خیلی از مواردی که دولت در لایحه قید کرده نیاز به اصلاح دارد اگر این اصلاحات اعمال نشود آسیب به کشور وارد خواهد شد.