اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

خبرها حکایت می کند که امروز قرارداد احداث بندر بزرگ فاو عراق با سرمایه گذاری شرکت کره ای به امضا خواهد رسید و در صورت راه اندازی این بندر در آینده رقیب جدید ترانزیت دریایی برای کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود می آید.
رییس سازمان تجارت جهانی ایران در گفت و گو با پرسون؛

کاهش قیمت دلار به نفع دولت نیست

رییس سازمان تجارت جهانی ایران گفت: دولت به راحتی می تواند قیمت دلار را کاهش دهد، اما این کار را نمی کند. به این علت که از این طریق کسب در آمد دارد و کسری بودجه دولت را تأمین می کند و باید کشور را به هر طریقی اداره کند.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (شنبه) با ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز پنجشنبه به بهای ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دنبال این هستیم که دولت با اصلاحات کارشناسی مجلس همراهی کند، اما اگر دولت بر روی مواضع خود ایستادگی کند، اصلاحات لازم را انجام و لایحه را برای شورای نگهبان می‌فرستیم و اگر تصویب نشد به ناچار اصلاحات را کنار می‌گذاریم و بودجه چند دوازدهم به دولت می‌دهیم .
اقتصاد ایران در حالی با بحران همه‌گیری کرونا روبه‌رو شد که از قبل متغیرهای اقتصادی به علت تحریم‌ها وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دادند. به طوری که رشد اقتصادی در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ در حدود منفی ۶/۷ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت نیز تقریباً صفر بود.

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

روزهای سیاه در انتظار بازارهای مالی غرب

اگر اخبار بعدی به سیاق موج اول باشد و دولت‌ها به سمت تعطیلی کسب و کارها بروند، یک ریزش بسیار سنگین را در بازارهای مالی دنیا با مرکزیت وال استریت خواهیم داشت چرا که در این‌صورت سودآوری شرکت‌ها کم می‌شود و تمایل افراد برای سرمایه گذاری در این بازارها کاهش خواهد یافت. تعطیلی بلند مدت کسب و کارها باعث می‌شود تولیدات انجام نشود، وقتی تولیدات انجام نشود وضعیت شرکت‌ها بهم می‌ریزد و اولین خروجی آن، سقوط بازارهای مالی است.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: بودجه سندی است که در آن تمام حساب و کتاب کشور همانند دریافت ها و پرداخت ها مشخص می شود. این سند بسیار حائز اهمیت و قابل احترام است. انتظارها بر این بود که دولت با این سند جدی و محترمانه رفتار کند. چون بی احترامی و بی‌اعتبار کردن دولت بی احترامی به ملت است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: نخستین نشست رسمی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰، امروز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و با حضور نوبخت، دژپسند، همتی و زنگنه برگزار می‌شود، اما کلیات این لایحه سه شنبه به رای گذاشته خواهد شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه فروش ۹۵ هزار میلیارد تومان از اموال دولتی در بودجه 1400 چوب حراج زدن به اموال دولت است، گفت: در سال گذشته فقط فروش ۱۳ هزار میلیارد تومان از اموال دولت محقق شده که آن هم به طور صحیح و در مسیر درست صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰، با بیان اینکه «قضاوت در مورد تصویب یا عدم تصویب کلیات بودجه زود است» تأکید کرد: بودجه باید متناسب با شرایط تحریمی ظالمانه نوشته شود. دلار در ایران بالای ۲۵ هزار تومان است و بعضی پیش‌بینی‌های بودجه خوش بینانه است. از طرفی فروش نفت ما فاصله زیادی با فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در یک روز دارد.
نماینده رشت در مجلس گفت: پیوستن به FATF نه تنها تحریمی را برنمی‌دارد بلکه تمام راه‌هایی که ما برای فروش نفت در این شرایط تحریمی طی می‌کنیم و یا کالای دیگری را به خارج صادر می‌کنیم مسدود خواهد کرد.
رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی در گفتگو با پرسون:

علاج مشکلات اقتصادی کشور در گرو تمرکز بر مسائل داخلی

تقریباً همه اندیشمندان و صاحب نظران در هر حیطه‌ای حتی با گرایشات سیاسی مختلف تأکید دارند که نگاه به داخل و توجه به توانمندی‌های داخلی راه حل برون رفت از مشکلات است. خوشبختانه در داخل کشور توانمندی‌ها، منابع مادی و ظرفیت‌های مختلف گسترده‌ای وجود دارد که مهم‌ترین منابع انسانی است که بسیار ارزشمند می‌باشد و مشارکت گسترده مردم از جمله نخبگان، فرهیختگان، صاحب نظران، دانشمندان و متخصصان حوزه‌های مختلف در امور، رویکردی است که می‌تواند حلال همه مشکلات باشد.

یک کارشناس مسائل قفقاز با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی و حضور جدی تر ایران در کریدورهای حمل و نقل و انرژی منطقه عنوان کرد: بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ می تواند منجر به توسعه منطقه شده و ثبات و امنیت پایدار را به دنبال داشته باشد.

رئیس‌جمهور گفت: افتتاح‌های اخیر ضربه بزرگی به استکبار جهانی است که می‌خواستند ایران را تعطیل کنند.آنها در تصورات خامشان می‌خواستند مردم را در صف‌های طولانی گرفتن نان قرار دهند.
شب گذشته، عادل آذر از حقوق‌های نجومی مدیران در سال آینده خبر داد و گفت: «بدون تردید در بودجه ۱۴۰۰ حقوق‌های حدود ۶۰ میلیون تومان خواهیم داشت. این پرداختی قانونی است و بر اساس قانون پرداخت می‌شود.»