تورم اقتصادی ایران با این 3 گام مهار می‌شود

مهار تورم اقتصادی در ایران نیازمند اقداماتی است که یک کارشناس به تشریح آنها پرداخته است.
تصویر تورم اقتصادی ایران با این 3 گام مهار می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، یک اقتصاددان گفت: برای مهار تورم باید سلامت اقتصاد را بازگردانیم و بعد شروع به حل مشکلات اقتصادی کنیم.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی با اشاره به راه کارهای مهار تورم به مهر گفت: برای مهار تورم اولویت بازگرداندن سلامت اقتصاد است.

وی در ادامه بیان کرد: برای مهار تورم باید سه گام برداشته شود گام اول، انضباط پولی در بانک‌ها ایجاد شود متأسفانه بانکداری ما فشل است و ۴۰ سال است که با بانکداری مدرن دنیا فاصله دارد از سوی دیگر بانک‌ها برای حل معضل بدهی خود و ورشکستگی از بانک مرکزی استفاده می‌کنند در صورتی که در همه جای دنیا اگر بانکی به دلیل سو مدیریت با مشکل مالی برخورد کند ورشکست می‌شود و بانک مرکزی کمک نمی‌کند از سوی دیگر دولت برای حل مشکل بدهی خود نیز از بانک مرکزی پول می‌گیرد در صورتی که این امر نیز انضباط مالی را ازبین خواهد برد در نهایت هیئت مدیره بانک‌ها افرادی هستند که از یک دانشگاه مدرک گرفته‌اند شاید افراد شایسته و کارآمدی در بانکداری نباشند و علم بانکداری را ندانند بنابراین در گام اول باید این مشکلات بانکداری برطرف شود.

این اقتصاددان در ادامه افزود: گام دوم، انضباط مالی است که توازن بین درآمد دولت را مشخص می‌کند. همچنین سیاست خارجه برای تجارت بین الملل باید تلاش کند و سیاست‌های داخلی برای رشد و توسعه ملی که این دو اگر موفق باشند انضباط مالی را در دولت ایجاد می‌کند با توجه به اینکه سال گذشته این دو سیاست نتوانست موفق شوند و باعث شد تا تورم ۵۰ درصدی ایجاد شود.

وی در ادامه بیان کرد: گام سوم و نهایی، انضباط اداری است که متأسفانه در این بخش از کشورهای همسایه هم عقب هستیم چه برسد به کشورهای اروپایی این مدیریت ربطی به تحصیلات ندارد با توجه به اینکه در حال حاضر نیمی بیشتر از کارکنان دولت بازنشسته‌ها هستند چرا که مزایایی که برای کارمندان در نظر گرفته شده از حقوق و دستمزد پیشی گرفته است بنابراین از بازنشسته‌ها استفاده می‌کنند.

مهدی پازوکی در پایان بیان کرد: وقتی رابطه ایران با کشورهای منطقه خوب شد دلار از ۶۰ هزار تومان به ۴۲ تومان آمد و این نشان می‌دهد که اگر تجارت با دنیا صورت گیرد قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند.

منبع:مهر

478472