اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک استاد دانشگاه گفت: بر اساس برآوردها نرخ دلار در محدوده 20 تا 22 هزار تومان نیز نوسان خواهد کرد و حتی می‌تواند به زیر 20 هزار تومان نیز کاهش یابد.
دولت ایران و به ویژه بانک مرکزی در این مدت تلاش کرده است با برنامه و تدبیر، تحریم‌های آمریکا را خنثی و درحد توان از سقوط بیش از حد ارزش پول ملی جلوگیری کند. اما، به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته دلار ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی را نیز تجربه کرد. پیروزی جوبایدن در انتخابات آمریکا و تأکید او بر بازگشت به برجام، خوشبینی‌ها به رفع تحریم را افزایش داد و در نتیجه کاهش قیمت دلار روز به روز بیشتر شد، دلار سیر نزولی به خود گرفت و تا کانال ۲۰ هزار تومانی هم عقب نشینی کرد.
با حذف یارانه کرونا، تنها یارانه‌هایی که اکنون به حساب مردم واریز می‌شود یارانه نقدی و معیشتی است. که اولی دهم فروردین واریز شد و دومی احتمالا ۲۰ فروردین واریز شود. اما مردم به واریز این یارانه‌ها انتقاد دارند.

مرکز آمار ایران تغییرات نرخ تورم استان‌ها در اسفند ۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند برای خانوارهای کشور به عدد ۳۶.۴ درصد رسید.

اقتصاد ایران در سال ۹۹ روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشت و از یک سو به دلیل تحریم های فراوان و از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید به تعادل پایدار بورس برسیم تاکید کرد: در جلسه آینده شورای عالی بورس به دنبال پایداری و تعادل بورس و مؤلفه‌های آن هستیم، ضمن اینکه شرکت‌های صادراتی فعال در بورس ظرفیت اسمی تولید خود را افزایش دادند.

طی سال های اخیر با وجود تکلیف قانون بودجه مبنی بر حذف پردرآمدها از لیست یارانه بگیران، اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفت و دولت به پرداخت نقدی به ۷۸ میلیون ایرانی اعم از نیازمند و غیر نیازمند ادامه داد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم ثبات در تصمیم‌گیری‌های حوزه اقتصاد گفت: بخش خصوصی نیز باید بتواند قیمت ارز را برای ۲ ماه پیش بینی کند تا در واردات و صادرات کالا بتواند تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد.
تورم افسار گسیخته و افزایش قیمت ارز به دلیل تحریم ها و بی مدیریتی مسئولان باعث شده تا واحد پولی کشورمان ارزش واقعی خود را از دست بدهد و به نوعی پول ایران در بین کشورهای دیگر در پایین ترین رنکینگ جهانی قرار گیرد.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مشکلات اقتصادی کشور در سال 1400 تشدید می‌شود (بخش دوم)

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران بیان کرد: موانع سر راه تولید و صنایع از دوران احمدی نژاد آغاز و در دوره ریاست جمهوری روحانی تشدید شده است. سیاسی کاری و جنگ سیاسی با مسائل اقتصادی در کشور مشهود است.
کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

نظارت عمومی راه مبارزه با فساد در خصوصی‌سازی

یکی از راه‌کارهای مبارزه با فساد در خصوصی سازی استفاده از نظارت عمومی است چرا که گاهی اوقات نظارت به صورت جزئی امکان‌پذیر نیست بنابراین باید تا حد امکان از ظرفیت نظارت عمومی بهره ببریم یعنی به جای برخورد با مفاسد زمینه بروز فساد را از بین ببریم و با ساختارهایی که منجر به بروز فساد می‌شوند مبارزه کنیم.
یک کارشناس اقتصادی گفت: آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده ایران، اقدام مثبتی است؛ اما تاثیر چندانی در اقتصاد و روند کشورداری ما ندارد. این موضوع صرفا جنبه روانی دارد، تنش‌ها را از بین برده و کشورهای مختلف را آماده مراودات اقتصادی با ایران می‌کند.
بهشتی‌پور در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تحریم‌ها با اصلاحات اقتصادی بی‌اثر می‌شود (بخش دوم)

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران باید با انجام اقدامات اصلاحی در حوزه بانکداری، مالیات و گمرک، تحریم‌ها را بی‌اثر کند. افزایش توان اقتصادی ایران، آمریکا را وادار به تجدیدنظر در سیاست‌های خود می‌کند.
فرقی نمی کند که شما یک فعال اقتصادی باشید یا یک خانم خانه دار؛ مهم این است که تحولات قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر زندگی شما خواهد گذاشت و از این رو نگران هستید که بدانید امسال قیمت دلار چقدر می شود.

زرگر در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

راهکار خروج کشور از رکود چیست؟ / بخش دوم

یک کارشناس اقتصاد سیاسی بیان کرد: اولویت‌های دولت بعدی باید ایجاد اشتغال برای جوانان، تأمین نیازهای عمومی مردم و سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی‌های جدید باشد.