اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس کل گمرک گفت:‌ مقایسه آمار تجارت خارجی کشورمان در سه ماهه بهار سال 1400 با مدت مشابه سال قبل حاکی از افزایش 25 درصدی در وزن و 50 درصدی در ارزش کالاهای تجاری مبادله شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خارجی است.

افتتاح گاز رسانی به ۲۱ شهر، ۲ هزار و ۸۰۹ روستا و ۴ هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی از طرح‌های ملی وزارت نفت در سراسر کشور با ارزش سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با فرمان رییس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی ضمن بیان اینکه اکنون بانک ملی به طور مقدماتی صدور کارت هفت میلیونی رفاهی را آغاز کرده است، گفت: البته حداکثر تا دو هفته آینده سایر بانک‌های عامل نیز این امکان را خواهند داشت که کارت‌های رفاهی را در اختیار متقاضیان قرار دهند و امید است در آینده نزدیک دیگر بانک‌ها نیز برای این طرح معرفی شوند.
برای افزایش میزان پرداختی یارانه، دو راه بیشتر وجود ندارد: نخست آزادسازی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تخصیص میزان مابه التفاوت افزایش یافته به شکل یارانه نقدی به خانوارها و دوم، چاپ پول فاقد پشتوانه و توزیع آن میان مردم با اثرات و تبعات ناشی از تورم افسارگسیخته است.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش چهارم

خواسته فعالان بخش خصوصی از دولت جدید، اصلاح نظام بانکی است

رئیس اتاق بازرگانی شیراز مهمترین خواسته فعالان بخش خصوصی از دولت جدید را ارائه جزئیات مسیر توسعه اقتصادی کشور، مهار تورم، رفع موانع تولید، اصلاح نظام بانکی و عمل به برنامه‌ریزی‌ها و اهداف دانست.
کمیسیون اصل ۹۰ در گزارشی با اشاره به تصویب «اصلاح قانون صدور چک» در سال ٩٧ اعلام کرد: علی‌رغم تلاش بانک مرکزی، اهداف این قانون به دلیل وجود برخی نقایص در نحوه اجرای قانون توسط شبکه بانکی محقق نشده در حالیکه اجرای دقیق این اصلاحات قانونی، در زمینه پیشگیری از پولشویی، فرار مالیاتی، چک های برگشتی و کاهش پرونده های ثبتی در محاکم قضایی بسیار اثرگذار است.
کمیسیون اصل ۹۰ در گزارشی با اشاره به تصویب «اصلاح قانون صدور چک» در سال ٩٧ اعلام کرد: علی‌رغم تلاش بانک مرکزی، اهداف این قانون به دلیل وجود برخی نقایص در نحوه اجرای قانون توسط شبکه بانکی محقق نشده در حالیکه اجرای دقیق این اصلاحات قانونی، در زمینه پیشگیری از پولشویی، فرار مالیاتی، چک های برگشتی و کاهش پرونده های ثبتی در محاکم قضایی بسیار اثرگذار است.
فرض کنیم الان سال ۱۴۰۴ است و کارنامه دولتی که به‌زودی تشکیل خواهد شد در معرض قضاوت عموم گذاشته شده است. آیا این دولت خواهد توانست ناکارآمدی‌های اقتصاد ایران را که به‌صورت تورم بالا، ...... رشد پایین و بیکاری گسترده نمود یافته است، برطرف کند؟
آمارهای پولی اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال ۳/ ۷درصد به پایه پولی اضافه شده است. تامین بودجه برای پرداخت حقوق در قالب تنخواه‌گردان عامل این افزایش بوده است. همچنین آمار اردیبهشت حکایت از آن دارد که سهم سپرده‌های مدت‌دار از نقدینگی افزایش یافته است.
روز گذشته حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی از نهاد‌های ذی‌ربط خواست گزارش‌های لازم از وضعیت اقتصادی کشور و اقدامات انجام شده را به رییس‌جمهور منتخب ارایه کنند.
بررسی آمارهای پولی نشان می‌دهد رشد نقطه‌به‌نقطه «پول» در اردیبهشت‌ماه به ۴۷درصد رسیده که نسبت به نقطه اوج خود در مهرماه سال قبل تقریبا نصف شده است. همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه «شبه‌پول» از ۲۶درصد در مهرماه تا ۳۷درصد افزایش یافته است.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش اول

وعده‌های انتخاباتی رییسی به مردم نباید فراموش شود

پرسون در پرونده ویژه پیش رو قصد دارد به بررسی معضلات کشوری در بخش‌های مختلف بپردازد، تا صدای مردم به گوش هشتمین رییس جمهور منتخب برسد.
جدی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

تیم اقتصادی دولت آینده نباید "کاسب" باشند

یک نماینده مجلس بیان کرد: توقع مجلس از دولت جدید این است که افراد کاربلد آشنا به تولید، تجارت و بازرگانی معرفی شوند و تاجر مسلک و کاسب نباشند. زیرا بیشترین آسیب در دولت‌های گذشته از همین موضوع آغاز شده و در کشور ما میزان رانت بالا است.
وعده‌های اقتصادی سید ابراهیم رئیسی منتخب مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، در این گزارش گردآوری شده است.
یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: حل مساله تورم راحت نیست و باید سه ترازی کشور یعنی ناترازی بودجه،‌ بخش تجارت خارجی و ناترازی نظام بانکی را باید حل کنیم. این سه ناترازی یک شبه رخ نداده و برخی از آنها در طول چهار دهه گذشته شکل گرفته‌اند و سابقه تاریخی در اقتصاد ایران دارند.
در روز اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و مرز ۲۴هزار تومانی را از دست داد. سکه امامی نیز چهار کانال افت قیمتی را به ثبت رساند و به سوی مرز ۱۰میلیون تومان حرکت کرد. به گفته فعالان، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی و کاهش دلار در بازار داخلی، عواملی بودند که سکه را در سرازیری قرار دادند.