اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران:

دلار نخرید!

یزدان‌پناه گفت: امیدوارم دولت هرچه زودتر استقرار پیدا کند و نتیجتا نرخ دلار کنترل شود. طبق برآوردها قیمت دلار بین 26 تا 27 هزار تومان است، هرچه بیش از این باشد حباب است و برمی‌گردد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به به نوسانات اخیر بازار ارز در کشور گفت: با کابینه‌ای که امروز از مجلس شورای اسلامی رأی خواهد گرفت و دولت استقرار می‌یابد، اثرات مثبتی را در بازار ارز شاهد خواهیم بود.
دولت‏ ها که عوض می‌شوند برای فعالان اقتصادی این سوال پیش ‏می‌آید که دولت جدید چه راه و روشی را در پیش خواهد گرفت؟ وقتی وزیری تغییر می‏ کند یا رئیس سازمانی عوض می‌شود، عاملان اقتصاد کنجکاو می‌‏شوند.
حدود ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت در منطقه خاورمیانه حضور دارند و این منطقه یک بازار بکر و گسترده است که با فعال‌سازی این بازار می‌توان روابط تجاری را گسترش داد و این روابط تجاری می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را حل کند، اشتغال را افزایش دهد و رشد اقتصادی را تضمین کند.
نخستین گزارش رسمی «خط فقر» در ایران، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد، تا یک نمای نزدیک از سطح فقر ارائه شود. منظور از خط فقر، حداقل هزینه‌های ماهانه افراد در سراسر کشور برای تامین نیازهای ضروری است.
بررسی های اخیر نشان می دهد فعالیت صرافان ارزی-حوالجات و صرافان ارز دیجیتال غیرمجاز در فضای مجازی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و موجب سودجویی هایی از سوی عاملان این صرافی ها از مردم شده است.
یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند امیدها را برای احیاء این وزارتخانه زنده کند.
بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه، پارسیان، کشاورزی، تجارت، رسالت و سامان بیشترین سهم را از تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در تیر ۱۴۰۰ داشته‌اند.
جعفر قادری عضو کمیسیون کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۱۴۰۰ باید در اولین فرصت اصلاح شود.
افــراد منتخب کابینــه باید با اهداف و وعده‌های رئیس‌جمهــور همخــوانی داشته باشند و برداشت اولیه از لیست وزرای پیشنهادی این است که تا حدودی سهم‌خواهی انجام گرفته و باور دارم آقای رئیس‌جمهور نظرشان روی برخی وزارتخانه‌ها افراد دیگری بوده است.
این رشد اقتصادی که نخستین رشد فصلی مثبت این کشور پس از ۲۱ ماه بوده است و بیش از همه تحت تاثیر کاهش رشد بخش غیرنفتی قرار گرفته که رشد آن ۱۰.۱ درصد بوده است.
یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: ایرانی‌ها به دلیل شرایط نامطلوب کشور تمایل به خرید خانه در ترکیه دارند؛ سرمایه اندکی را صرف این موضوع می‌کنند و بحث فرار سرمایه از ایران مطرح نیست. 
برای شناخت صرافی‌های مجاز لازم است به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید تا ببینید برای آن صرافی مجوز صادر کرده است یا خیر.
یک کارشناس امور بانکی بیان کرد: عمده تأمین مالی دولت‌ها در سال‌های گذشته از طریق استقراض از بانک مرکزی و شبکه بانکی بوده و این روش سبب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و در نهایت تورم شده است.
شاه‌ویسی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تأثیر مستقیم انتخاب تیم اقتصادی دولت در سفره مردم

یک اقتصاددان گفت: هدف‌گذاری برای شاخص‌های اقتصادی کلان مانند رشد نرخ اقتصادی، تورم، صادرات غیرنفتی، توسط دولت جدید تأثیر خود را بر وضع معیشت مردم، قدرت خرید، سرمایه‌گذاری، مسکن و سلامت گذاشته و مشخص می‌شود که سفره اقتصادی مردم بهبود پیدا می‌کند و یا وضعیت سخت‌تر می‌شود.