افزایش شدید هزینه های سفر / ترکیه مقرون به صرفه تر از داخل است

با یک دودوتا چهارتای ساده می‌توان برآورد کرد که یک سفر به مقصد شهرهایی مانند مشهد، شیراز یا شهرهای استان هرمزگان برای یک خانوار 4نفره برای مدت 3شب و 4روز اقامت ممکن است تا 40میلیون تومان هزینه داشته باشد.
تصویر افزایش شدید هزینه های سفر / ترکیه مقرون به صرفه تر از داخل است

به گزارش سایت خبری پرسون، برآورد هزینه‌های مسافرت به شهرهای داخلی ایران نشانگر آن است که اگر کسی بخواهد به‌صورت شخصی یا از طریق تور گردشگری مسافرت کند، باید برای 3شب و 4روز اقامت بین 7 تا 10میلیون تومان بابت هزینه حمل‌ونقل، اقامت و غذا پرداخت کند.

روزنامه همشهری نوشت:این هزینه‌ها در مورد شهرهای جنوبی که این روزها در پیک سفر قرار دارند تا 20میلیون تومان هم افزایش می‌یابد.

برای نمونه، هزینه تور قشم حدود 10میلیون تومان است که تا 15میلیون تومان هم افزایش می‌یابد. همچنین کف قیمت تور تهران-کیش برای تاریخ 15تا 18اسفند 7میلیون‌و900میلیون تومان است که تا 21میلیون تومان هم بالا می‌رود.

این در حالی است که در حال حاضر هزینه 3شب مسافرت به استانبول با پرواز بعدازظهر و هتل 3ستاره حدود 10میلیون تومان است.

محبوب‌ترین کشور برای سفر خارجی ایرانی‌ها، ترکیه است. در نوروز1402 بیش از یک میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کردند که بیشترین سفرها به مقصد ترکیه بوده است. این آمار در طول سال به 6میلیون نفر هم می‌رسد.

علت اصلی اینکه ترکیه نخستین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان است، این است که ویزا نمی‌خواهد و هر زمان کسی اراده ‌کند می‌تواند به این کشور سفر کند. این در حالی است که کشورهای آسیایی مانند امارات متحده عربی، تایلند، مالزی و غیره نیاز به ویزا دارند. علاوه بر آن، دسترسی به ترکیه راحت‌ است و ایرانیان، هم از طریق مرز هوایی و هم از مرز زمینی می‌توانند به این کشور بروند.

ارزان‌ترین شهر ترکیه برای مسافرت، وان است. فاصله وان با شهرهای مرزی ایران کم است و سفر به آن برای ایرانیان مقرون به صرفه است. در حال حاضر، شروع قیمت تورهای تهران به وان به‌مدت 3شب از مسیر زمینی با اتوبوس از 6میلیون تومان به بالا است اما از 28اسفندماه که پرواز رفت و برگشت وان-تهران شروع می‌شود قیمت‌ها بالاتر می‌رود و ممکن است تا بالای 20میلیون تومان هم افزایش یابد.

علاوه بر وان، هزینه 3شب مسافرت به استانبول با پرواز بعدازظهر و هتل 3ستاره حدود 10میلیون تومان است. این هزینه نزدیک عید نوروز به بالای 20میلیون تومان افزایش می‌یابد. علاوه بر ترکیه، تور باتومی گرجستان با هتل 5ستاره با صبحانه و شام در زمستان 8 تا 10میلیون تومان بوده که از مسافرت به کیش و قشم ارزان‌تر است.

منبع: روزنامه همشهری

600526