اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

به گفته بغزیان، متاسفانه برنامه مشخصی برای دوره بعد از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و جبران این افزایش قیمت داده نشده است و تنها به مواردی اشاره شده که روی کاغذ مطلوب است اما در واقعیت یک بروکراسی عظیمی برای اجرای آنها لازم داریم.
پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش ششم

در شرایط فعلی بهترین راهکار حذف ارز ترجیحی است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان این که تخصیص ارز 4200 تومانی غیر از رانت، فشار مالی به مردم و حیف و میل منابع محدود ارزی کشور، نتیجه دیگری به دنبال نداشته است، گفت: دولت باید با حذف ارز ترجیحی، سوبسید را به تولیدکننده پرداخت کند.  
پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش پنجم

حذف ارز 4200 تومانی در شرایط فعلی سبب تبعات جبران ناپذیری می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در شرایط فعلی که در اوج افزایش قیمت‌ها هستیم، حذف ارز 4200 تومانی به صلاح نیست و سبب تبعات جبران ناپذیری برای اقشار کم درآمد جامعه می‌شود.
پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش چهارم

شاه‌ویسی: شناورشدن نرخ دلار قطعا سبب درد مزمنی در اقتصاد ایران می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: در کنار هر نوع تغییرات نرخی دلار باید بسیاری از شاخص‌های کلان و خرد در نظام اقتصادی ملی نیز اصلاح و مورد پایش و نظارت قرار گیرد.
در وضعیت تورمی و حتی تشدید نابرابری‌های درآمدی و افزایش ضریب جینی نیز ممکن است وضعیت درآمدی برخی افراد بسیار خوب شود در حالی که نزدیک به اکثریت جامعه وضعیت بدتری پیدا می‌کنند. بر اساس گزارش‌های رسمی در دهه نود، سهم ثروتمندترین به فقیرترین افراد جامعه افزایش یافت و از 11.09 به حدود 14 رسید. بدین معنا که در طول این دهه درآمد ثروتمندترین افراد در ابتدای دهه نود 11.09 برابر فقیرترین افراد جامعه بوده و با گذر زمان این رقم به حدود 14 برابر رسیده است.
براساس گزارش‌ها دولت در یک ماه و نیم اخیر، اقدام به فروش اوراق نکرده است، حال آنکه در هفته‌های پایانی شهریور بخش قابل توجهی از هزینه‌های بودجه با فروش اوراق تامین شده بود. مطابق برآوردها، میزان کسری بودجه دولت در سال جاری حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان است. در این شرایط، سیاستگذار برای تامین هزینه‌های خود پنج سناریو شامل «دسترسی به درآمدهای نفتی»، «استقراض مستقیم از بانک مرکزی»، «استقراض غیرمستقیم از بانک مرکزی به وسیله منابع بانک‌ها»، «استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» و «فروش اوراق مالی» را پیش روی خود دارد.
پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش سوم

رشد اندک قیمت‌ها با حذف ارز ترجیحی ممکن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حذف ارز ترجیحی سبب افزایش چشمگیر قیمت‌ها نمی‌شود، زیرا در حال حاضر نیز مردم کالاهای مصرفی خود را با هزینه بالایی تهیه می‌کنند.
به نظر می‌رسد تا پیش از ارسال لایحه بودجه به مجلس در آذرماه، تکلیف ارز دولتی نیز مشخص شود؛ در این خصوص عضو هیات رییسه مجلس از ارسال لایحه اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در هفته جاری از سوی دولت به مجلس خبر داد و آن را در راستای اصلاح ساختار بودجه دانست.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بهترین سیاست برای جلوگیری از اثرات زیان‌بار چند نرخی بودن ارز و یا ارز دولتی را حذف آن عنوان کرد و گفت: دولت با اختصاص ارز به کالاهای اساسی به دنبال حمایت غیرمستقیم از اقشار متوسط و ضعیف جامعه بود اما حالا با اختصاص کارت اعتباری کالا و یا پرداخت یارانه نقدی و یا بیمه داروها می‌تواند به‌طور مستقیم از آن‌ها حمایت کند زیرا هرکدام از این روش‌ها جایگزین بهتری به‌جای تداوم ارز دولتی هستند.
فعالان اقتصادی در جدیدترین گزارش پایش محیط کسب‌وکار، پنج مطالبه فوری از دولت را اعلام کردند؛ مسائلی که تاکنون در قالب ابرمزاحمان کسب‌وکار، تاثیرات منفی در اقتصاد ایران به‌جای گذاشته‌ است. مطالبه اول از دولت سیزدهم «رفع محدودیت‌ها و مخاطرات تحریمی» است. فعالان اقتصادی اما چهار مطالبه دیگر نیز دارند که هم‌اکنون مخل فعالیت‌هایشان است و اثرات آن کمتر از تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی نیست و روند فعالیت‌های تولیدی و تجاری را با اختلال روبه‌رو ساخته است.
پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش دوم

چرا صحبت از حذف ارز دولتی مطرح شد؟

سیاست اختصاص دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و کنترل قیمت آن، با شکست مواجه شد و تبعات منفی را برجای گذاشت.
در ادبیات علمی حوزه اقتصاد کلان، تعادل میان مجموع عرضه و تقاضای جامعه در بازار کالا و خدمات اهمیت ویژه‌ای دارد. گاهی عدم تعادل ناشی از معضل در سمت تقاضاست و گاهی ریشه عدم تعادل در سمت عرضه؛ البته در بازارهای پول، کار و سرمایه نیز ضرورت تعادل این دو سو در سطح سازوکار کلان اقتصاد حائز اهمیت است.
در ابتدا باید فلسفه ارز 4200 تومانی را توضیح دهیم. زمانی که ارز 4200 تومانی مطرح شد، دقیقا در مقطعی بود که به یکباره قیمت ارز سه برابر شد و برای اینکه از التهاب بازار و افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی جلوگیری شود، موضوع ارز 4200 تومان در دستور کار سران سه قوه قرار گرفت. یعنی هر سه قوه در آن مقطع تفاهم کردند که برای ارز کالاهای اساسی مبنای قیمت، 4200 تومان باشد. در همه این سال‌های گذشته این موضوع مورد بحث کارشناسان اقتصادی بوده که این ارز 4200 تومان در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند مبنای رانت و همچنین زمینه ایجاد فساد باشد.
از بهار سال 90 تا تابستان سال جاری شاخص قیمت تولید‌کننده کل خدمات 746 درصد تغییر کرده و از 42.4 به 358.7 رسیده است.
نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده شهرکرد، خواستار پیگیری موضوع تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸لایحه بودجه مربوط به اعتبارات اختصاصی برای محرومیت زدایی مناطق محروم از جانب کمیسیون برنامه و بودجه شد.
ادامه حضور ایران در لیست سیاه ‌FATF که با واکنش‌های منفی رسانه‌ها و افکار عمومی در داخل کشور همراه شده است، از دید منتقدان پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی اهمیتی ندارد؛ زیرا معتقدند مراودات تجاری و مالی ایران به‌خوبی برقرار است. اما سؤال مهم این است که آیا واقعا تبادلات مالی و‌ تجاری بدون مشکل و مانعی در حال انجام است و اگر این‌گونه است، چگونه حتی در تهیه نهاده‌های دامی با چنین مشکلی مواجه شدیم که قیمت مرغ و تخم‌مرغ سر به آسمان گذاشت و خبری از حل مشکلات نبود و نیست؟
براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در مهر ماه ١۴٠٠ برابر ۴۵.۴ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۵.۲ درصد برای دهک هشتم تا ۴۸.۰ درصد برای دهک دوم نوسان دارد.
‌‌گسترش فقر در جامعه امروز ایران در چند دهه گذشته واقعیتی است که هیچ کارشناس و تحلیلگری درباره آن تردید ندارد. بااین‌حال چون مطالعه جامعی درباره تعیین سهم عوامل مختلف در افزایش جمعیت فقیر انجام نشده، طبعا سخنوران و تحلیلگران عوامل متفاوتی را در شکل‌گیری این پدیده دردناک مؤثر و مقصر می‌دانند.