مصطفی پورمحمدی:

اقتصاد مسئله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی امشب ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در میزگرد اقتصادی انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: اقتصاد مسئله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است. کارشناسان و مدیران از گرفتاری‌ها باخبرند اما مردم با گوشت و پوست خود این گرفتاری‌ها را لمس می‌کنند.
تصویر اقتصاد مسئله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است

به گزارش سایت خبری پرسون، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نمی‌توانیم با کشمکش‌های جناحی، رفع مشکلات و به ویژه شکستن تحریم‌ها را دنبال کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی امشب ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در میزگرد اقتصادی انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: اقتصاد مسئله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است. کارشناسان و مدیران از گرفتاری‌ها باخبرند اما مردم با گوشت و پوست خود این گرفتاری‌ها را لمس می‌کنند. ما باید روشن سازیم که روند آینده مدیریت کشور در این حوزه چه تحولی را ایجاد می‌کند و چه مسیری را پیش می‌گیرد.

وی افزود: وقتی با کارشناسان صحبت می‌کنیم، از فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی تا استادان دانشگاه همه می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد بلکه دو شریک جدی دارد؛ یکی مسائل بین‌المللی که ما را درگیر تحریم سخت و آزاردهنده کرده است و باید به رفع موانع در این بخش همت کنیم و دیگری اینکه به یک وفاق و اعتماد برای موفقیت رویکردها و ایده‌های اقتصادی نیازمندیم. اگر چنین نباشد به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نمی‌رسیم.

پورمحمدی تصریح کرد: از کنار تحریم نمی‌توان به سادگی گذشت. ما در اوایل دهه ۹۰ با اقتصادهای موفق منطقه همپا بودیم اما در ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر این توفیق نصیب ما نشد. ما در داخل هم دچار یک خودتحریمی شده‌ایم و بسترهای معیوب را تقویت کرده‌ایم. تشدید رانت‌ها و اعطای تسهیلات را شاهد بودیم که فسادهایی به همراه داشته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما ۱۳۰ میلیارد دلار در سال‌های اخیر رانت انرژی می‌دهیم که بخشی از آن ضایع می‌شود و مزایای آن هم نصیب افراد و بخشهای خاص شده است. همچنین موضوع ارز ترجیحی که برای کاهش قیمت‌ها بود متاسفانه در مواردی چندان کارآمد نبود و موجب تمتع افراد و گروه‌های خاص شد.

پورمحمدی گفت: رانت مجوزها و قیمت‌گذاری‌ها متأسفانه منجر به تشدید تحریم و تشویق تحریک‌کنندگان شد که به دهک‌های پایین ما افزود و فاصله میان دهک‌ها را افزایش داد و صدمات جدی به معیشت مردم وارد کرد. البته ما به تاب‌آوری ملی و اقتصادی خود شکی نداریم اما آسیب‌ها جدی شده است و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: اگر اعتماد مردم به ما جلب شود حل مشکلات اقتصادی و شتاب‌گیری رفع این مسائل تداوم خواهد یافت. ما نمی‌توانیم با کشمکش‌های جناحی، رفع مشکلات خود و به ویژه شکستن تحریم‌ها را دنبال کنیم. در دولت قرار مصمم هستیم که به تغییر رفتار اقتصادی دعوت کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اکنون خانواده‌ها آزرده‌خاطر هستند. فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود، از کنار تحریم با ساده‌سازی و ساده‌انگاری نمی‌توان عبور کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دیپلماسی اقتصادی دولت او چگونه عمل خواهد کرد؟ گفت: رویکردهای ما باید در داخل مشخص باشد و از اختلافات دور شویم. جلوی انحصارات را باید بگیریم تا فعالان اقتصادی هم بتوانند رقابت کنند و اقتصاد را به زایش و رویش بکشانند. باید به لوازم اقتصاد بازار پایبند باشیم و دولت را کوچک کنیم.

پورمحمدی تاکید کرد: رانت‌ها زنجیره فساد و تبعیض در کشور ماست. راهکار این وضعیت هم سه رکن است. مدیر عالی باید مسائل را بفهمد و اراده اجرایی داشته باشد و آن را به کار بگیرند و قادر به انجام عمل و دارای برنامه باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید به کارشناسان داخلی بها دهیم، افزود: نمی‌شود مسائل کلان دیپلماسی را در کشمش‌های ضعیف و بدون پشتوانه دنبال کنیم. ما دارو وارد می‌کنیم باید خزانه‌داری آمریکا اجازه دهد. ما باید یقه تحریم را بگیریم.

وی گفت: تحریم‌کنندگان به فروپاشی اقتصاد ایران می‌اندیشند اما این قوت مردم و نظام اقتصاد ما بود که تاب‌آوری نشان داد و به این تاب‌آوری شک نداریم، اما فشارها زیاد و آسیب‌ها جدی است و با بی‌تدبیری این آسیب‌ها بیشتر شد.

پورمحمدی با بیان اینکه هزینه اختلافات ما را ملت پرداخته است، تصریح کرد: کوچک‌شدن سفره خانواده‌ها دودی است که از کشمکش‌های ما به چشم ملت رفته است. در حوزه اجرا و مدیریت کلان سم مهلک است که ما کارهای بزرگ را به هم‌گروه فکری خود بسپاریم، آن‌هم بدون درنظر گرفتن شایستگی.

منبع: ایسنا

693316