بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

​شاخص کل بورس در روز سه شنبه ۷ بهمن و در پایان معاملات با رشد منفی ۲۰ هزار و ۹۴۹ واحدی همراه شد و به ۱ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۳۴ واحد رسید.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، انتخاب‌های کنونی برای ریاست سازمان بورس را از چاله درآمدن و به چاه افتادن تشبیه کرد و گفت: صرفا داشتن تحصیلات مالی برای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار کافی نیست.
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: مطالبات بورسی با هیاهو حل نمی‌شود. مشکلات مردم باید به صورت واقعی حل شود. هر چند که مردم گرفتار وضعیت متشنجی هستند اما به سهامداران توصیه می‌کنم که در این شرایط اندک صبر به خرج دهند. دولت برنامه ریزی‌هایی را تدارک دیده است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: تشویق‌های رئیس‌جمهور باعث شد که مردم سرمایه‌های خود را وارد بازار بورس کنند و در این شرایط دولتمردان باید پاسخگوی وضع بازار سرمایه باشند.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که از دولت انتظار می رود تا با بهره گیری از راهکارهای کارشناسی جلوی پایمال شدن اعتماد مردم به بازار سرمایه را گرفته و رضایت مردم را جلب کند.
در پایان معاملات امروز بازار بورس ارزش هر واحد صندوق پالایش‌یکم با رشد ۹.۸۲ درصدی به ۷ هزار و ۴۳۶ تومان افزایش یافت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخاب رییس جدید سازمان بورس هشدار داد و گفت که این فرد باید سابقه تخصصی مدیریت بازار سرمایه، تحصیلات تخصصی در مقطع ارشد به بالا، جسارت در تصمیم‌گیری و سوابق سالم را دارا باشد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نگاه مردم به بورس بلند مدت باشد، گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند، شرایط بازار سرمایه در بلندمدت به نفع کشور و مردم خواهد بود.
یادداشت/ در این ماه بازار هر چه در طول سال‌ها دیده بود را یک جا دید؛ از فرمایشات جهت قیمت گذاری دستوری فولاد تا خط و نشان کشیدن نمایندگان مجلس و زمزمه‌های ورود قوه قضائیه جهت بررسی فعل‌ها و ترک فعل‌های مسئولان در این بازار.

سلطانی در گفت‌وگو با پرسون؛

سهام داران خرد، تسلیم طمع خود شدند

یک اقتصاددان گفت: خودمان را فریب ندهیم، هیچ نقدینگی و قدرت اقتصادی وجود ندارد که وضعیت بازار بورس را به ثبات برساند.
واعظی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانونگذاری و نظارت است، اگر بخواهد در مسائل ریز اجرایی وارد شود یا سفر استانی بروند و به جای دولت تصمیم بگیرند و در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند به دنبال مسائل اجرایی بروند، پس اشتباه کردند که در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند.
سومین طرح تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) با پیگیری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی کلید خورد و این در حالی است که از آبان سالجاری، تحقیق و تفحص از کفش ملی و هلدینگ آتیه صبا از زیرمجموعه های شستا هم آغاز شده است.
محمدامین خدابخش: با وجود افت بیش از ۲۰ درصدی شاخص کل بورس در اولین ماه زمستان، اما آخرین روز کاری این ماه شاهد توقف ریزش قیمت سهام بودیم. روز گذشته پس از ۵ روز افت متوالی و کاهش حدود ۱۲ درصدی، نماگر سهام اندکی سبز شد. در این ماه، عملکرد شرکت‌ها در فصل پاییز روی سامانه کدال نشست که از رشد فروش و سودآوری بنگاه‌های بورسی حکایت داشت؛ اما چندان مورد توجه فعالان بازار قرار نگرفت. معامله‌گرانی که نگاهشان به تحولات خیابان فردوسی و کاهش نرخ دلار معطوف بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مسؤولان اجرایی بدانند با ارائه اطلاعات ناقص نمی‌توان گرهی از مشکلات مردم باز کرد، گفت: دولت در اظهاراتش تاکید می‌کند معیشت مردم در اولویت است، اما در عمل لایحه بودجه با محوریت تقویت معیشت مردم نوشته نشده است.
شاخص کل بورس در نخستین ساعت معاملات و تا زمان تنظیم این خبر با رشد منفی ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحدی روبه‌رو شد.
بازار سهام امروز را هم در مدار منفی معاملات شروع کرد. به طوری که شاخص کل تا ساعت ۱۰: ۲۰ امروز با افت ۱۱ هزار واحدی (معادل یک درصد) مواجه شده است.
یادداشت/ بورس ۹۹ در حالی شاهد رویداد شگفت‌آور دو فاز خرسی در کمتر از چند ماه بوده است که به جرات می‌توان ریشه این نوسان‌های فرسایشی را در سیاست به ظاهر حمایتی اما فاجعه‌بار «دامنه نوسان» جست‌وجو کرد که شبیه دوستی خاله خرسه همچون مادر این دو فاز خرسی عمل کرده است. محدودیتی صف‌ساز که نه تنها مجال خروج به سهامدارانی را که مایل به ماندن در این بازار نیستند نمی‌دهد، بلکه در زمان‌های مساعد نیز ورود به بازار را با محدودیت مواجه می‌کند.