بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

آنتونی فائوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا گفت: زنان بارداری که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند با خطر فزاینده ناشی از پیامدهای این بیماری روبرو هستند که حدود ۱۷ درصد آنها به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند.
سازمان بهداشت جهانی از کشف ویروس جدید موسوم به «مو» (Mu) خبر داد، این نوع کرونا اولین بار در ماه ژانویه در کلمبیا شناسایی شد.
بخش خصوصی مجددا برای واردات واکسن وارد میدان شد و مکاتبات خود را با دو وزارتخانه بهداشت و امورخارجه از سر گرفت. همچنین جلساتی نیز با حضور فعالان اقتصادی و مقامات دولتی برگزار شده که به‌نظر می‌رسد نتیجه‌بخش بوده است.
بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 218 میلیون و 557 هزار و 3 نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید19) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 4 میلیون و 533 هزار و 955 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
استادیار گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: علت‌های مختلفی به صورت زنجیروار و متولی باعث شرایط فعلی در بازار دارو شده‌اند اما ریشه‌ای‌ترین و در واقع علت العلل این وضعیت این است که دولت و وزارت بهداشت در سال‌های گذشته روی ادامه یک تصمیم یا سیاست غیر منطقی و غیر کارشناسی اصرار دارند و آن هم چیزی نیست جز ارزان نگه داشتن دارو با تخصیص ارز سوبسیدی 4200 تومانی.
فوق تخصص گوش، حلقی و بینی بیان کرد: قارچ سیاه بیشتر در افرادی بروز می‌یابد که بیماری زمینه‌ای دارند یا نقص سیستم ایمنی و ممکن است، برخی بیماران با ابتلا به کرونا، سیستم ایمنی‌شان تا حدی ضعیف شود که به این عفونت قارچی نیز مبتلا شوند.
عضو کمیته کشوری سلامت زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسی‌ها در مورد عوارض واکسن برای مادران باردار و جنین، مشخص شد که واکسن کووید برای مادر و جنین هیچ عارضه‌ای در پی ندارد و مواردی از جمله پارگی کیسه آب، سقط جنین، عدم رشد جنین، زایمان زودرس و ... در این مادران دیده نشده است.
این نوع ویروس، مدلی جدید از کووید ۱۹ است که در ایالت متحده و آمریکای جنوبی گسترش یافته است. براساس اطلاعات موجود تا ۲۰ مرداد، هیچ اثری از این ویروس در ایران گزارش نشده است. با این همه، احتیاط شرط عقل است و باید تمامی جوانب را در نظر گرفت. این نوع ویروس که بانام C.۳۷ شناخته می‌شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونای دلتا دارد!
آخرین آمار کرونا در ایران؛

فوت ۶۴۳ نفر در شبانه روز گذشته

با فوت ۶۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان به ۱۰۷ هزار و ۷۹۴ نفر رسید.

این روزها آنچه به سادگی بر سر زبان می‌رود، خبرمرگ انسان‌هایی است که شکار ویروسی می‌شوند که بیش از دوسال است جهان را به تسخیر خود درآورده است؛ آن قدر پریشان احوال هستیم وبه قدرکفایت و صدبرابر بیشتر فریاد زده‌ایم برای واکسینه کردن که دیگر در این سوگ‌نامه از بیانش می‌گذرم.
تیمی از متخصصان ژنتیک به سرپرستی "پنی مور"، ویروس شناسِ "انستیتو ملی بیماری‌های واگیردار در آفریقای جنوبی" از پیدایش سویه جدید نگران کننده‌ای از ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ که دارای بسیاری از ویژگی‌های مشابه با سایر گونه‌ها از جمله آلفا، بتا و گاماست، خبر دادند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خوشبختانه خبر خوب این است که از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور می‌شود و هفتگی ۵ میلیون دوز وارد کشور خواهد شد.
آمارها نشان می‌دهد که سیستان‌وبلوچستان بعد از سپری‌کردن پیک جدید کرونا، روز یکشنبه فوتی کرونایی نداشته است. در این استان، از مردادماه افراد بالای 40 سال شروع به دریافت واکسن کردند و از 30 مرداد افراد بالای 35 سال نیز به جرگه دریافت‌کنندگان واکسن اضافه شده‌اند. همه اینها نشان می‌دهد که یکی از دلایل مهار کرونا در استان سیستان‌وبلوچستان، تسریع در واکسیناسیون است.
مدیر اجرایی فاز سوم طرح واکسیناسیون واکسن کووایران برکت درباره سطح ایمنی‌زایی واکسن برکت گفت: ما یک نتیجه در فاز یک داشته‌ایم که تزریق سه میکرو واکسن برای ۵۶ نفر انجام شد و درصد ایمنی‌زایی را از آن طریق به دست آورده‌ایم. بعد تصمیم بر این شد که دوز آنتی‌ژن را بالا ببرند و به سطح ۵ میکرو برسانند. بنابراین سطح ایمنی واکسن تغییر پیدا کرده و بهتر شده است.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان حکیم بیان کرد: پزشکان ناگزیرند برای کاهش حملات شدید ناشی از کرونا، داروهای ضد التهاب همانند دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون و پردنیزولون با مقدار بالا و طولانی مدت تجویز کنند، وی افزود: این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل افزایش سطح قند می‌شود و به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آید.
بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 217 میلیون و 913 هزار و 843 نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید19) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 4 میلیون و 523 هزار و 984 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
واکسن به عنوان نوشداروی درمان کرونا، نخستین و بهترین ابزار مقابله با این ویروس کشنده معرفی شده که با ایجاد ایمنی، ریسک پیشرفت کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داده و میلیون ها نفر در سراسر جهان را از زندگی قرنطینه‌ای به زندگی عادی و انجام فعالیت‌های روزمره بازگردانده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

پایبندی به قانون، انتظار مجلس از وزیر بهداشت جدید

انتظار ما از وزیر بهداشت این است که به قانون پایبند باشد و قانون را اجرا کند یعنی محورها و فعالیت‌های محوله به وزارت بهداشت در برنامه توسعه ششم که متأسفانه در ادوار گذشته اجرایی نشده‌اند را به مرحله اجرا برساند.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اینکه ویروس ریشه کن شود، این طور نیست، اما می‌توانیم با از گردش انداختن ویروس، واکسیناسیون وسیع و ایجاد شبکه ایمنی بین مردم، بیماری را به صورت اندمیک در بیاوریم و ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد؛ در نتیجه در کل دنیا امکان ریشه کنی ویروس وجود ندارد.