بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره هزینه تست پی سی آر نیز توضیح داد: اگر تست مذکور در مراکز ملکی سازمان انجام شود، رایگان است.
متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه با اشاره به شیوع کرونا و خستگی روانی ناشی از این بیماری گفت: برخی مسائل روانشناختی هم در کاهش رعایت این ضوابط بهداشتی نقشی اساسی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، خستگی روانی جامعه، افسردگی و دل‌مردگی ناشی از این خستگی نیز امید برای رعایت این ضوابط را کاهش خواهد داد.
رییس جمعیت هلال احمر گفت: هلال‌احمر در حال بررسی نحوه تهیه واکسن مناسب ویژه بیماران خاص، مادران باردار، مادران شیرده و اطفال است و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر سازمان تدارکات پزشکی علاوه بر واردات واکسن کرونا از شرکت بین المللی سینوفارم چین، در حال رایزنی و مذاکره با کمپانی‌های معتبر دیگر از جمله اسپوتنیک روسیه، جانسون اند جانسون هلند، کانسینو بایولاجیکس چین و آسترازنکا است.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد روند ابتلا و فوتی‌ها نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.
با شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ در کشور، شاهد رخداد حوادث و ماجراهای تلخ و ناگواری از واکسن هستیم که می‌توان به سرقت و همچنین تزریق واکسن‌های تقلبی اشاره کرد.
بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 217 میلیون و 214 هزار و 884 نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید19) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 4 میلیون و 515 هزار و 53 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: اگر واکسن برکت به تولید انبوه نمی‌رسید کشورهای خارجی به راحتی واکسنی در اختیار ما قرار نمی‌دادند.
معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با اشاره به برخی علائم و نشانه‌های این بیماری تأکید کرد: لازم است پزشکان موارد ریسک ابتلای بیماران کووید و غیر کووید (بیمارانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند) به این عفونت قارچی را به خوبی بشناسند و نسبت به علائم بیماری در این بیماران هوشیارتر باشند.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به تزریق بودجه به وزارت بهداشت برای خرید هر چه بیشتر واکسن افزود: تنها اقدام وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا، سرعت بخشیدن به واکسیناسیون است.
این سویه به طور معمول با گیجی و خواب آلودگی، فشار و درد در قفسه سینه، اسهال و استفراغ، دردهای شکمی، تنگی نفس و کاهش سطح هوشیاری همراه شده و در کودکان و نوجوانان باعث تب شدید و سرفه‌های پی در پی می‌شود.

تا پیش از انتشار این سویه جدید که شاخصه اصلی آن انتقال‌پذیری چند برابری در مقایسه با گونه اولیه بیماری است ساخت واکسن‌های مؤثر برای مقابله با آن خبر خوشحال کننده‌ای بود، اما حالا که چند ‌ماه از غلبه سویه‌ی دلتا بر جهان می‌گذرد، شیب صعودی آمار ابتلا و مرگ‌ومیر، هم باعث نگرانی مردم و هم سوءاستفاده ضد واکسن‌ها برای انتشار شایعات درباره اثربخشی واکسن‌ها شده است.
کارشناسان هنوز نمی‌دانند تاثیر کم بودن پادتن از نظر ایجاد ایمنی چیست، اما می‌گویند که تزریق دُزهای تقویتی احتمالا برای برخی از کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تصمیم مناسبی است.
بر اساس آمارهای رسمی با شیوع سویه مسری دلتا در آمریکا، میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ طی هفته گذشته در ۴۲ ایالت این کشور افزایش یافته است.
یک متخصص عفونی گفت: روش‌های نادرست و خود درمانی‌های بی رویه موجب کاهش و ایجاد بحران سرم در کشور شده است، وی افزود: متأسفانه درمان‌های خودسرانه باعث شده، سرم حتی برای افرادی که در بیمارستان‌ها به آن احتیاج مبرم دارند، هم نایاب شود.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در حال حاضر ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی هم نیازمند پیوست پروتکل‌های رفتاری است. چگونگی ارتقاء سلامت روان در شرایط امروز، گفت وگو با کودکان و نوجوانان، گذران قرنطینه، اختلالات ناشی از بحران انهدام کسب وکارها و... مستلزم آموزش است.
واکسن‌ها در طی 200 سال اخیر یکی از عوامل مهم سلامت جوامع محسوب می‌شوند. بیماری‌های عفونی مرگ‌باری مثل سرخک و سل به وسیله واکسیناسیون کمرنگ یا حتی ریشه کن شدند. در مورد کرونا هم واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین عوامل خروج از بحران و کاهش مرگ و میر خواهد بود. در این ویدیو 10 نکته مهم درباره واکسیناسیون را ببینید.
کمیته ساماندهی تحقیقات کووید 19 تشریح کرد:

اهمیت اقدامات پیشگیرانه در زمینه همه گیرى بیماری کرونا

در کمیته ساماندهی تحقیقات کووید 19، به طور خلاصه به اهمیت و اولویت اقدامات پیشگیرانه در زمینه همه گیرى کووید19 و برخى سیستم هاى هشدار براى تشخیص زودهنگام موج هاى اپیدمى اشاره شده است.