بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد؛

ورود ۵ میلیون دُز واکسن به کشور

همتی گفت: بیست‌ویکمین محموله واکسن کرونا حاوی ۵ میلیون دُز واکسن، امروز اول مهرماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

در حال حاضر کیت‌های مختلف تست سریع، موجود و دقت آن بسیار متفاوت است. اکثر آن هنوز در محیط‌های مختلف مانند خانه‌ها، محل کار و مدارس به‌طور دقیق یا گسترده آزمایش نشده‌اند. به‌ طور کلی برای فرد دارای علائم کووید-۱۹ این تست‌های آنتی‌ژن دقیق‌تر است اما اگر فردی علائم آلوده شدن به ویروس را نداشته باشد، برای این نوع تست دقت کمتری در نظر گرفته می‌شود.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هر چند که میزان بستری‌ها و فوتی‌ها رو به کاهش است، اما در بعضی استان‌ها که دستورالعمل‌ها به درستی رعایت نمی‌شود، عبور از موج پنجم طولانی‌تر شده است.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: احتمالا یک هفته دیگر واکسن پاستوکووک وارد بازار می‌شود که برای زیر ۱۸ سال مجاز است. این واکسن را می‌توان برای مادران باردار هم استفاده کرد.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن ارایه توضیحاتی درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور، بر لزوم واکسیناسیون دانش آموزان و اقدام والدین در این زمینه تأکید کرد.

متخصص بیماری های عفونی درباره کسانی که دوز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اما برای دریافت دوز دوم دچار مشکل شده‌اند، گفت: با توجه به تشابه مکانیسم واکسن آسترازانکا و اسپوتنیک این افراد می‌توانند برای دوز دوم از واکسن آسترازانکا استفاده کنند و یا اینکه دو دوز واکسن سینوفارم و یا برکت بزنند.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پرسون:

تمام واکسن‌های داخلی و خارجی کرونا زیر سوال هستند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام واکسن‌های کرونا زیر سوال هستند؛ زیرا 4 تا 5 سال زمان برای بررسی میزان پایداری و آثار و عوارض تزریق واکسن نیاز است.
وزیر کشور با بیان اینکه آمادگی سرعت بخشی به واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت وجود دارد گفت: مردم و ملت عزیز ما تلاش کنند هر چه سریعتر برای واکسیناسیون مراجعه کنند تا در زمان کمتر و با سرعت بیشتر امر واکسیناسیون انجام گیرد.
وزیر بهداشت ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، بر لزوم به روز شدن دستورالعمل های مرتبط با این بیماری تاکید کرد و گفت: اقداماتی مانند عدم تردد شبانه، مسافرت نرفتن، عدم خروج ماشین‌ها و... نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد و با توجه به وضعیت موجود برایش فکری کرده و تغییر دهیم.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مبتلایان به بیماری "مولتیپل اسکلروزیس"(ام‌اس) که تحت درمان ضد "CD۲۰ "هستند در پاسخ به واکسن‌های مبتنی بر "آران‌ای پیامرسان"(mRNA) به رغم خاموش بودن پاسخ آنتی‌بادی می‌توانند پاسخ قوی سلول تی(T) ایجاد کنند.