بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۳۳ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۰۱ نفر رسیده و مرگ چهار میلیون و ۷۷۹ هزار و ۱۰۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است و ۲۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۹۱۴ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.
طبق آخرین آمار جهانی در شب گذشته با ابتلای بیش از ۳۸۹ هزار نفر به ویروس کرونا در سراسر جهان، شمار مبتلایان به ۲۳۳ میلیون و ۹۹ هزار نفر رسید.
یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در آزمایشگاه یک مدل سه بعدی تومور سرطان لوزالمعده را ایجاد کرده‌اند که این مدل ترکیبی از یک ماتریس زیست مهندسی شده و سلول‌های گرفته شده از بیماران است. محققان می‌توانند از آن برای توسعه و آزمایش درمان‌های هدفمند استفاده کنند.

مدیر مرکز پیشگیری و ارتقا سلامت پویا بیان داشت: پیشگیری از بیماریها در سالمندان بسیار مهم است و یکی از عوامل خطر در سالمندان افتادگی و سقوط است و برای پیشگیری از حادثه تقویت قدرت عضلات در سالمندان لازم است.
آخرین آمار کرونا در ایران؛

فوت ۲۳۹ بیمار در یک شبانه روز

در شبانه روزگذشته ۲۳۹ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۹ هزار و ۸۸۸ نفر رسید.

نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد، ۱۴.۲ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال کشور، اصلاً تمایلی به زدن واکسن ندارند.
فواید زایمان طبیعی در طول تاریخ ثابت شده است و این روش هنوز اصلی‌ترین روش زایمان به شمار می‌رود.
عضو کمیته ملی واکسن کرونا بیان کرد: واکسن‌سازی جزو امنیت ملی یک کشور است و اگر کسی در این عرصه آمد و شروع به کار کرد، اولین کسی که باید استقبال کند دولت‌ها و نهادهای امنیتی هستند که این زیرساخت‌ها را برای کشور درست می‌کنند. این زیرساخت‌ها از بین نمی‌رود و بعد می‌تواند در واکسن‌های دیگر هم کمک کننده باشد.
رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت: تقویت نیروهای مستقر در مرز مهران و اعزام دو اتوبوس آمبولانس علاوه بر امکانات قبلی مستقر در منطقه انجام شده و هماهنگی با نیروهای مسلح جهت استقرار بالگرد در شلمچه و چذابه نیز صورت گرفت.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای نوشت: از تمامی هم وطنان که مطابق گروه‌های سنی اعلامی، مشمول دریافت واکسن هستند، درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از ایجاد موج جدید بیماری، در سریع‌ترین زمان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و واکسیناسیون خود را به هیچ عنوان به تأخیر نیاندازند.
انتظار می‌رفت با ورود ده‌ها میلیون دوز واکسن کرونا به کشور، شاهد سرعت گرفتن روند واکسیناسیون جمعیت هدف باشیم. اما، آمارهای وزارت بهداشت این را نشان نمی‌دهد.
وزارت بهداشت:

واکسن تک دوز چیست؟

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، واکسن های قبلی حاوی ویال های ۶ دوز ۱۰ دوز یا ۲ دوز بودند و این سری اخیر دارای ویال تک دوز است و حتما باید دوز دوم آن نیز تزریق شود.
مقامات حوزه دارویی کوبا مجوز استفاده اضطراری از واکسن تک دز «سوبرانا پلاس» را برای دوره نقاهت ناشی از کووید-۱۹ در افراد ۱۹ سال به بالا صادر کردند.