تجربه تلخ ۹۸ تکرار نشود

همه به یاد داریم روزهای سخت دی و بهمن دو سال قبل را که مسئولان ذی‌ربط، ابتدا منکر وجود کرونا در کشور می‌شدند و سپس با ادامه سوء تدبیر و ضعف مدیریت‌، اولین پیک ویروس منحوس را برای اسفندماه زمینه‌سازی کردند، که این شیوه مدیریت‌، سوء تعبیر‌های سیاسی مربوط به علل کتمان شیوع ویروس را در پی داشت که متاسفانه نتیجه آن تخریب هرچه بیشتر اعتماد بین دولت و ملت و کاهش بی‌سابقه سرمایه اجتماعی بود.
تصویر تجربه تلخ ۹۸ تکرار نشود

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد زاهدی اصل استاد دانشگاه نوشت: کرونا در ایران و در خیابان‌ها مشاهده می‌شد، اما آنها می‌گفتند که تا کنون کرونا وارد نشده و زمانی‌که اولین مورد آن در اوایل اسفند 98، مشاهده شد، فقط در مدت چند روز تعداد مبتلایان به بیش از 100 نفر رسید و طولی نکشید که کشور اولین پیک خود را تجربه نمود. حتی این سیاست در زمان فوتی‌ها و افزایش مرگ و میر نیز ادامه داشت.

شرایط امروز جامعه‌، که در حال بحرانی شدن است، آن روزهای سخت را تداعی می‌کند‌، شرایطی که تا این لحظه تعداد کثیری از مردم کشورمان‌، و این‌بار بخشی از کودکان و نوجوانان را گرفتار کرده است و از این خطرناک‌تر اینکه با توجه به سرعت انتقال نوع جدید ویروس جدید و جهش یافته با عنوان «اُمیکرون»، کادر درمان نیز به‌رغم رعایت پروتکل‌ها، مصونیت قطعی ندارند و اگر به همان سرعتی که تعداد قابل توجهی از هموطنان‌مان گرفتار شدند‌، کادر درمان نیز در معرض ابتلا قرار بگیرند‌، خیل‌عظیم مبتلایان با محدودیت‌ها شدید درمانی و مراقبتی مواجه خواهند شد که بسیار نگران کننده است.

نگارنده این سطور در تبعیت از منشور اخلاق حرفه‌ای خود‌، متواضعانه به مسئولان ذیربط به ویژه وزرای آموزش و پرورش‌، آموزش‌عالی و... تذکر و پیشنهاد می‌دهم که امروز مردم در سخت‌ترین شرایط معیشتی حاکم بر آنها‌، تحمل مصیبت مضاعف را ندارند تا دیر نشده و خانواده‌های بیشتری عزادار نشده‌اند با تصمیمات منطقی و کارشناسانه‌، مانع از بروز فاجعه انسانی شوند.

هرگونه برنامه‌های جمعی و حضوری تا دو ماه پیش‌رو نتایج مصیبت باری خواهد داشت و به احتمال فراوان، کشور در نوروز نیز باید قرنطینه کامل و از سفر مردم جلوگیری شود. به حکم اخلاق‌، وجدان و انسانیت باید از آن پرهیز کرد و مراقبت از جان مردم از تکالیف مسئولان است.

ضمن اینکه برای تشویق مردم در دریافت نوبت سوم واکسن و همچنین تکمیل نوبت دوم‌، باید طرحی نو درانداخت و آگاه‌سازی فراگیر را برنامه‌ریزی کرد، چون امروز ویروس شک به واکسن به جان مردم افتاده و در عین حال واکسن آسترازنکا در دسترس مردم در حد مطلوب قرار ندارد، چرا این واکسن که به اذعان خود مسئولان بهترین و موثرترین واکسن بود، به اندازه کافی وارد نشده است.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

382684