بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

همان‌طور که اولین ابتـــلا به ویروس کرونا در اسفند 98، نوروز ایرانیان و جشــن و شادی آنها را به قرنطینه همراه با ترس و دلهره تبدیل کرد، حالا در آستـــانه برگزاری یلدای ایرانیان، تایید ورود ویروس اُمیکرون به کشور، همان تجربه تلخ را تکــرار کرد، اما با این تفاوت که در آن زمان مــردم از شیوع کرونا ترس داشتند، اما حال کسی امیکرون را که قدرت ســرایت آن 4 تا 5 برابر دلتا است جدی نمی‌گیــرد.
معاون درمان وزارت بهداشت از تعیین دو بیمارستان در هر استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و سویه اومیکرون در کشور خبر داد.
می توان گفت قلب یکی از اعضای حیاتی بدن است و مراقبت از این عضو بسیار مهم است، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها باید راههای سلامت نگه داشتن قلب را بدانید.
وزارت بهداشت اعلام کرد: در شبانه روز گذشته ۲هزار و ۳۹۰ مبتلا به کووید در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۴۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران در جلسه نهایی طرح نسخه الکترونیک بر لزوم تعامل هر چه بیشتر وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی در جهت تسهیل سازی امور برای اجرای بهینه این طرح تاکید کرد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: پیش از آنکه کمکی از سوی سازمان‌های جهانی به ما برسد از منابع واکسن خود برای این عزیزان استفاده کرده و همه اتباع افغان را به صورت رایگان واکسینه کردیم؛ چرا که براساس تفکر ما در دوران این همه‌گیری کشورهای برخوردار باید کشورهای غیربرخوردار را در جهان کمک کنند که متاسفانه این کار را نکردند.
ویروسی متفاوت از ویروس کرونا عامل ایجاد سرماخوردگی است اما با توجه به آن که سویه امیکرون این روزها به سرعت در حال گسترش است و اغلب باعث عوارض خفیفی مانند گرفتگی بینی، سردرد و گلودرد می‌شود، تشخیص تفاوت آن از سرماخوردگی بدون آزمایش، بسیار دشوار است.
ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ هزار مبتلای دیگر در انگلیس به اومیکرون شناسایی شده و تاکنون مرگ ۱۲ نفر هم در اثر ابتلا به این سویه تائید شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس بر تعیین فوری میزان افزایش ظرفیت رشته پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اعمال دستگاه‌ها در کنکور سال آینده تاکید کرد.
بازار دارویی کشور به کسالت دچار شده و بسیاری از اقلام پرمصرف نایاب‌اند و یا توزیع آن بسیار محدود است. کمبود دارو به دلیل ارتباط مستقیم با جان افراد، اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه گاهی نایاب شدن یک قرص و یک آمپول، مساوی است با توقف روند درمان و پیشرفت احتمالی بیماری و می‌تواند به از دست رفتن جان بیمار منجر شود. بااین‌حال وضعیت بازار دارو همچنان آشفته و نابسامان است.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: تقریباً ۲۰ روز از ورود سویه اومیکرون به آفریقای جنوبی می‌گذرد و در همین مدت این سویه به سرعت تبدیل به سویه غالب در آفریقای جنوبی شد.
سرانجام پس از مدت‌ها تکذیب‌های پی‌در‌پی مقامات سلامت کشــور درخصــوص ورود ‌اُمیکرون، سویه جدید ویروس کرونا به کشور و گردش ویروس در سطج جامعه، بالاخره این ورود اولین ابتلا به آن تایید شد. در این بین محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت با تایید مشاهـــده سویه ‌اُمیکرون کرونا در ایـران از برگزاری جلسه اضطــراری ستاد ملی کرونا درخصوص موج جدید بیماری در کشور خبر داد.
وزیر بهداشت با اشاره به ورود سویه امیکرون کرونا به کشورمان گفت: ثابت شده است کسانی که از ماسک استفاده کنند، به امیکرون مبتلا نمی شوند.
متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه ضربان طبیعی قلب بین ۶۰۰ تا ۱۰۰ است گفت: افرادی که بدن سالمی دارند و حتی در ورزشکاران این تعداد می‌تواند ۵۰ تا ۵۵ باشد و در ورزشکاران حرفه‌ای می‌تواند به ۴۵ تا ۵۰ ضربان برسد.
نخستین بیمار مبتلا به سویه اُمیکرونِ کرونا در ایران، امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۰ رسما شناسایی و اعلام شد. برخلاف سویه دلتا، تاکنون گزارشی درباره از دست رفتن حس بویایی و چشایی و پایین آمدن سطح اکسیژن خون در مبتلایان به سویه اُمیکرون مشاهده نشده است.
کیت ویژه تشخیص اُمیکرون در انستیتو پاستور طراحی و در آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ کشور توزیع شده است.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه برای مقابله با سویه اُمیکرون باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی حفظ شود، بر لزوم پرهیز از دورهمی‌های یلدا و همچنین تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده تاکید کرد.