اجرای کامل برنامه پزشکی خانواده در سال 1402

برنامه پزشکی خانواده که آغاز اجرای آن به دهه هشتاد باز می‌گردد، هنوز نتوانسته جایگاه خودش را در نظام سلامت کشور پیدا کند اما مهم ترین اولویت وزارت بهداشت در سال جدید خواهد بود.
تصویر اجرای کامل برنامه پزشکی خانواده در سال 1402

به گزارش سایت خبری پرسون، در طول سال‌های گذشته و به دنبال تغییر دولت‌ها، هر کدام از وزرای بهداشت که بر مسند کار قرار می‌گرفتند، اولین برنامه و اولویت خود را اجرای برنامه پزشکی خانواده اعلام می‌کردند. اما، در طول این سال‌ها؛ برنامه پزشکی خانواده فقط به صورت پایلوت در شیراز و مازندران اجرایی شد که البته در این دو نقطه هم با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه بود.

حالا، بار دیگر وزیر بهداشت عنوان داشته که قصد دارد برنامه پزشکی خانواده را از سال ۱۴۰۲ در سراسر کشور اجرایی کند. زیرا، آن طور که صاحب‌نظران حوزه سلامت عنوان می‌کنند؛ اجرای این برنامه تنها راهکار موفقیت نظام سلامت در مسیر دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی خواهد بود.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، اظهار داشت: پزشکی خانواده و نظام ارجاع که سابقه‌ای ۲۰ ساله دارد، فراز و فرودهایی داشته و در برخی مراکز به صورت پایلوت انجام شده است. عزم وزارت بهداشت جزم است که در دوره حاضر، نهایی شود.

وی از تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت طی سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: برای اینکه نظام ارجاع روال درست خود را طی کند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است. بر این اساس، اگر کسی از طریق نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد و نیاز به بستری داشت، بتوانیم فرانشیز را رایگان کنیم.

کریمی ادامه داد: فعلاً در حوزه بستری برای خدمات ضروری قصد این است که در قالب نظام ارجاع خدمات رایگان شود. برای بخش سرپایی هم هدف این است که اگر منابعش را بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه نهایی کنیم، فرانشیز را ۱۵ درصد کاهش دهیم؛ یعنی بیمار در بخش سرپایی به جای ۳۰ درصد فرانشیز، ۱۵ درصد بپردازد.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، اولویت اجرای برنامه پزشکی خانواده در سال ۱۴۰۲ را، مناطق محروم و کم برخوردار دانست و گفت: نظام ارجاع و پزشکی خانواده را با اولویت مناطق محروم تکمیل کرده و گسترش خواهیم داد که با این کار قطعاً وقتی بیمار از طریق نظام ارجاع به سطوح ۲ تا ۳ معرفی می‌شود هزینه کمتری را پرداخت می‌کند و در جهت درمان کمک شایانی خواهد بود.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تأمین منابع مالی برنامه پزشکی خانواده، گفت: امیدواریم همانگونه که شاهد تدبیر دولت در رفع مشکلات و گره‌های سیاسی و اقتصادی با اقدامات اخیر هستیم، شاهد رفع مشکلات نظام سلامت از جمله تأمین بودجه برنامه پزشکی خانواده نیز باشیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی به مشکلات نظام سلامت توجه ویژه دارد، به نحوی که در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲ سقف تخصیص مالیات ارزش افزوده به نظام سلامت توسط مجلس برداشته شد و به امید خدا سال آینده بودجه خوبی برای اجرای برنامه‌های حوزه سلامت و پزشکی خانواده و نظام ارجاع اختصاص خواهد یافت.

منبع: مهر

478650