بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی حدود ۳ هزار نوزاد با اختلالات شنوایی خبر داد و گفت: غربالگری برای شناسایی بیماری تنبلی چشم در سال ۱۴۰۱ از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.
در دو زمستان گذشته عملا خبری از همه‌گیری بیماری ویروسی آنفلوآنزا نبود و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) هم که مسبب بسیاری از عفونت‌های مجاری تنفسی است، کمتر میان کودکان منتشر شد.
برخی بیماری سرخک را کرونا اشتباه می گیرند، یک متخصص عفونی گفت: چنانچه این بیماری در مناطق پرخطر کنترل نشود، به مرور در کشور شیوع پیدا می‌کند.
دانشمندان اخیراً موفق به شناسایی ترکیبی در دانه هل شدند که می‌تواند به شکل چشمگیری سرطان تهاجمی سینه را درمان کند.
یک زیرسویه جدیدی از کروناویروس در انگلیس یافت شده است که نتیجه ترکیب دو زیرسویه قبلی کرونای اُمیکرون است، اما کارشناسان می‌گویند هنوز دلیلی برای نگرانی درباره آن وجود ندارد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: به والدین اطمینان خاطر کافی را می‌دهیم که با رعایت کامل مراقبت‌های بهداشتی در مدارس تمام تلاشمان را برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان به کار خواهیم گرفت.

نائب رئیس انجمن داروسازان کمبود منابع ارزی را عامل کمبود دارو در کشور دانست و افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت داروهای گیاهی و افزایش 5 تا 6 برابری قیمت داروهای خارجی را نیز پیش بینی کرد.
واکسیناسیون سرخک تمام کودکان زیر ۵ سال ضرورت ندارد و فقط کودکانی که علیه این بیماری واکسینه نشده اند باید واکسن بزنند.
حمید سوری درباره شیوع سویه ترکیبی امیکرون و دلتا تحت عنوان دلتاکرون نیز بیان کرد: در ابتدا گفتند دلتاکرون یک آلودگی آزمایشگاهی هست و سپس مجددا بحث آن داغ شد ولی به نظر نمی‌رسد خیلی مسئله جدی باشد و تاکنون هم مجامع بین‌المللی چندان بر این موضوع تاکید نکردند و اگر هم جایی مشاهده شده است به شکل پراکنده بوده و چندان تاثیر جدی بر روند اپیدمی نداشته است.
به‌هم‌ریختگی پیگیری‌های روتین سلامت به دلیل همه‌گیری کرونا، شرایط ابتلا به سرخک در ایران را به حدی رسانده که وزارت بهداشت و درمان هشدار جدی و فراخوان اقدام فوری به زدن واکسن سرخک داده است. شرایط خاص ملیتی هم در این فراخوان قید نشده؛ یعنی چه ایرانی هستید و چه مهاجر، اگر کودک زیر پنج سال دارید که به‌موقع واکسن سرخک را دریافت نکرده، هرچه سریع‌تر برای تزریق این واکسن اقدام کنید.