رواج سکته مغزی در بین جوانان آمریکایی

داده‌های جدید دولت آمریکا نشان می‌دهد میزان سکته مغزی در آمریکایی‌های زیر ۶۵ سال بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

تصویر رواج سکته مغزی در بین جوانان آمریکایی

به گزارش سایت خبری پرسون، سکته مغزی ناشی از انسداد یا پارگی رگ خونی است که جریان خون به مغز را کاهش می دهد.

مطالعه جدید که در مجله MMWR منتشر شده است تاکید می‌کند افزایش ابتلا به این عارضه حتی در میان جوانان نیز صادق بوده و متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده دریافتند آمار سکته مغزی در میان افراد ۱۸ تا ۴۴ ساله در طول دوره مطالعه ۱۴.۶ درصد افزایش یافته است.

هرچند هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چرا نرخ سکته مغزی به شدت در این کشور افزایش یافته اما رشد نرخ چاقی و فشار خون بالا احتمالاً عواملی هستند که در این امر نقش به سزایی دارند.

سکته مغزی همچنان پنجمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت این کشور، سالانه ۷۹۵ هزار آمریکایی دچار سکته مغزی می شوند و حدود ۱۳۷ هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست می دهند.

در گزارش جدید، متخصصان داده‌های سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ را از یک سیستم مراقبت سلامت ملی ایالات متحده ردیابی کردند تا روند بروز سکته مغزی را در میان آمریکایی‌های ۱۸ ساله و بالاتر شناسایی کنند.

به طور کلی، سکته مغزی در این ۱۱ سال در میان آمریکایی ها ۷.۸ درصد افزایش یافته است.

میزان سکته مغزی در میان سالمندان تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند، به طوری که ۷.۷ درصد در سال ۲۰۱۱ یک مورد سکته مغزی را تجربه کردند و همین آمار در سال ۲۰۲۲ نیز مشاهده شد.

اما تغییر بزرگ در بین جوانان دیده شد.

به عنوان مثال، سکته مغزی در بین افراد ۴۵ تا ۶۴ ساله در طول دوره مورد مطالعه ۱۵.۷ درصد افزایش یافته است که ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۱ و ۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ یک سکته را گزارش کرده اند.

متخصصان افزودند: با کاهش سطح تحصیلات، میزان سکته مغزی افزایش یافت.

در همین حال، نتایج یک بررسی آماری از سوی مقامات بهداشتی ایالات متحده نشان داده است هر ۴۰ ثانیه یک مورد سکته مغزی در ایالات متحده اتفاق می‌افتد و در گروه‌های سنی بالاتر، احتمال سکته مغزی تشدید می‌شود.

با این حال، احتمال سکته مغزی در بزرگسالان جوان هنوز بسیار اندک است، اما این افزایش نگران کننده است و به نظر می رسد با افزایش همزمان عوامل خطر سکته مغزی - به ویژه چاقی - مرتبط باشد.

متخصصان خاطرنشان کردند: از ۱۹۹۹-۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷-۲۰۱۸، شیوع چاقی در بین مردان از ۲۷.۵ درصد به ۴۳ درصد و در بین زنان از ۳۳.۴ درصد به ۴۱.۹ درصد افزایش یافته است.

در نهایت، اپیدمی مواد افیونی ممکن است مقصر برخی از سکته های مغزی در میان جوانان باشد.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، کاهش هر یک از عوامل خطر برای کاهش احتمال بروز سکته مغزی بسیار مهم است و در شناخت علایم سکته مغزی در خود یا فردی که در نزدیکی شماست می تواند درمان را تسریع و از مرگ و ناتوانی جلوگیری کند.

پزشکان همواره تاکید دارند در مورد سکته مغزی کلید واژه انگلیسی «FAST» را به خاطر بسپارید:

حرف F از عبارت Face drooping به افتادگی صورت، حرف A از عبارت Arm weakness به ضعف بازو، حرف S از عبارت Speech difficulty به مشکلات گفتاری و حرف T از عبارت Time to call emergency department به زمان تماس با اورژانس در صورت بروز علایم اشاره دارند.

پیشگیری از سکته مغزی یکی از جنبه‌های مهم مراقبت های بهداشتی است زیرا حدود ۸۰ درصد از سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. بنابراین تمرکز بر مدیریت عوامل خطر برای کاهش خطر بلندمدت سکته مغزی امری حیاتی است.

به گفته متخصصان علایم و نشانه های سکته مغزی در مردان و زنان عبارتند از:

- ضعف یا بی حسی ناگهانی در یک طرف صورت یا در یک دست یا پا

- از دست دادن بینایی، قدرت، هماهنگی، احساس یا گفتار یا مشکل در درک گفتار. این علایم ممکن است با گذشت زمان تشدید شوند.

- تاری دید ناگهانی به ویژه در یک چشم

- از دست دادن ناگهانی تعادل گاهی همراه با استفراغ، حالت تهوع، تب، سکسکه یا مشکل در بلع

- سردرد ناگهانی و شدید بدون علت دیگری و به دنبال آن غش کردن

- سرگیجه یا زمین خوردن ناگهانی بدون علت مشخص

اگر شما یا کسی که همراه شماست علایم سکته مغزی را نشان داد، منتظر نمانید. درمان سریع برای زنده ماندن و بهبودی بسیار مهم است.

به گفته متخصصان، اگر علایم به سرعت از بین بروند، ممکن است یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) داشته باشید، یک انسداد مختصر جریان خون در مغز شما که اغلب قبل از سکته اتفاق می افتد. این علامت هشدار را نادیده نگیرید.

همچنین باید فورا به بیمارستان بروید. برخی از درمان ها باید ظرف چند ساعت پس از علایم شروع شوند. درمان زودهنگام اغلب می تواند به جلوگیری از مرگ یا ناتوانی کمک کند.

از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی در درجه اول سن بیمار است؛ با بالا رفتن سن به علت پیری رگ‌های مغز، خطر سکته مغزی بسیار بیشتر از دوره جوانی می‌شود. عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالا رفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار، چاقی و ... هستند. ۹۰ درصد سکته‌های مغزی به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست رخ می‌دهد. با بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره خطر سکته مغزی افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

679866