سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران، دولت آمریکا را با شکایت ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی به دلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار محکوم کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان.بی.سی گفت: آنچه بامداد جمعه رخ داد، یک حمله نبود. آنها به مثابه اسباب بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آنها بازی می‌کنند نه پهپاد. او افزود، ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفتگو اختصاصی با پُرسون:

این عملیات مطالبه جدی مردم بود / ترمز گستاخی رژیم صهیونیستی کشید شد

سید نظام الدین موسوی معتقد است: عملیات وعده صادق در ابعاد نظامی نشان داد که اگر دانشمندان هسته ­ای و موشکی و فرماندهان نظامی ما را ترور می­کنند، برنامه ­ها و اقدامات آنها ناتمام نخواهد ماند و اگر پای دفاع از منافع ملی در میان باشد، بارانی از موشک بر سر متجاوزان خواهد بارید.
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به سلسله اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اتباع و منافع کشورمان که آخرین مورد آن حمله بزدلانه به سفارت کشورمان در دمشق بود، سایمون شرکلیف، نیکلا رش و هانس اودو موتسل سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران بامداد امروز به صورت جداگانه از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شدند.
گرچه اسراییل تاکنون هیچ ‏کدام از حملات را در داخل خاک ایران یا سوریه به عهده نگرفته است، ولی روشن است که اینها همه به وسیله اسراییل انجام می‌شود. اتفاقا زدن کنسولگری ایران در سوریه از حیث اقدام نظامی و جنگی به مراتب کم‏ اهمیت‏تر از ترور فخری‏ زاده در کنار گوش تهران بود، ضمن اینکه این حملات نه فقط اقدامی نظامی محسوب می‏شوند، بلکه ابعاد اطلاعاتی آن بسیار مهم‌تر و خطرناک‏تر هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران وقوع خسارات‌های انسانی و مادی ناشی از سیلاب را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.
وزیر امور خارجه گفت: در سفر اخیرم به سوریه علاوه بر بررسی تحولات منطقه‌ای و جهانی، به ویژه موضوع مهم فلسطین و غزه، توافقات روسای جمهور دو کشور بررسی و در نتیجه ابعاد گسترش مناسبات دوجانبه از جمله اقتصادی رضایتبخش و رو به جلو ارزیابی شد.
در اولین سفر منطقه‌ای؛

امیر عبداللهیان راهی عمان شد

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دوره‌ای خود به کشورهای منطقه به مسقط پایتخت عمان سفر کرد.
وزارت امور خارجه در آستانه روز جهانی قدس ضمن تأکید بر تداوم سیاست ایران در حمایت از مبارزات آزادیبخش و مقاومت مشروع ملت فلسطین و ضرورت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی، همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و آزادیخواهان و حق طلبان جهان را به وحدت و همبستگی برای مقابله با این غده سرطانی فراخوانده است.
عده ای این حمله را مقدمه حمله نظامی اسراییل به تاسیسات هسته‌ای کشورمان به حساب می‌آورند. این عده مدعی هستند که در اثر جنگ غزه و دیگر تحولات از جمله جنگ اوکراین، ایران بدون حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در حال پیشروی شدید به سمت هسته‌ای شدن است. بعضی هم این حمله را یک تست می‌دانند.