احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی سید‌ابراهیم رئیسی بسته شد و حال نوبت عمل به وعده‌ها و پاسخ به مطالبات مردم از سوی رئیس‌جمهوری است که با کمترین میزان مشارکت در طول ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری پس از انقلاب، به پیروزی رسیده است.
به‌ نظر می‌رسد باید عمیقا خرسند بود انتخابات ریاست جمهوری در دور اول نتیجه داد، زیرا تاب و توان جامعه با آن مناظرات و تبلیغاتی که بعضا وعید بود و وعده، یا در مواردی اتهام بود و کنایه سقفی داشت و بیم از آن بود استمرار آنگونه مباحث در جامعه التهاب ایجاد کند.
انتخابات‌هایی که اصلاح طلبان در آن پیروز یا بازنده بودند رایی بالای 10 میلیون داشتند اما حالا چه اتفاقی افتاده که سبد رای آنها به 2 میلیون تقلیل یافته است؟
پرسش اصلی متن پیش‌رو این است که آیا اساسا امکان رییس‌جمهور شدن عبدالناصر همتی وجود نداشت؟ به بیان دقیق‌تر این یادداشت می‌خواهد به بررسی علل ناکامی همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری بپردازد.
تلاقی دو انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری در گذشته هم بود ولی اثر انتخابات ریاست‌جمهوری بر شوراها بیشتر بود.
ساعت ۲ بامداد بیست‌ونهم خرداد ۱۴۰۰، با پایان مهلت رای‌گیری، مهم‌ترین مرحله از فرآیند سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور رسمی پایان یافت. انتخاباتی که تلاش‌ها برای برگزاری آن از ماه‌ها پیش شروع شد و البته حاشیه‌هایی بسیار داشت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به عنوان هشتمین رئیس جمهور برای سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد،‌ زندگی بسیار پرفراز و نشیبی را طی کرده است.

غرضی گفت: امیدواریم شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی در عمل هم دل فقرا و مستضعفین را به دست بیاورد. آقای رئیسی در مناظرات گفتند که من برای کسری بودجه از جیب مردم هزینه نمی‌کنم و این موضوع بسیار با اهمیت است.

زرگر در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد:/ بخش اول

چرا نظرسنجی‌های قبل انتخابات قابل اعتنا نیستند؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: کشور تعامل چندان فعالی با نظام مستقر بین‌المللی ندارد و کاهش مشارکت یک پیام به طرف مقابل در خصوص این که دولت ایران حداقلی است را مخابره می‌کند و در چنین وضعیت فشار به ایران تشدید می‌شود.
نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: باید به قاطبه رسانه های کشور تبریک گفت که با وجود عملیات روانی سنگین و بی سابقه ضد انقلاب و همراهی عوامل داخلی آنها، حرکت دینی و ملی مردم در انتخابات را شتاب بخشیدند.
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان با صدور پیامی انتخاب آیت‌الله رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که او در راستای «اجرای قانون اساسی»، «عدالت‌محوری» و «توجه به خواسته‌های عمومی ملت» موفق باشد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: حماسه پرشور حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را به آحاد مردم، رهبر حکیم انقلاب و رئیسی به عنوان منتخب جمهور تبریک می‌گویم.

امروز نتایج پرحاشیه‌ترین انتخابات ریاست جمهوری چند دهه اخیر مشخص می‌شود . انتخاباتی که در آن برای نخستین بار شورای نگهبان با ابلاغیه‌ای قوانین جدید برای ثبت نام نامزدها وضع کرد و به‌ رغم رد این ابلاغیه از سوی رئیس جمهور، بررسی تایید صلاحیت‌ها را از میان همان‌هایی که از دید این نهاد طبق قوانین ابلاغی، ثبت نام شده به حساب می‌آمدند انجام داد.
همتی انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان «سیزدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران» را تبریک گفت. در حالی که سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران است.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با انتخابات شورای شهر ششم و میان‌دوره‌ای دو انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در اقصی نقاط کشور برگزار شد.
این یادداشت پیش از پایان انتخابات و مستقل از نتیجه احتمالی آن نوشته شده است و طبعا کسانی که آن را می‌خوانند از محصول انتخابات مطلع هستند، نتیجه‌ای که چندان دور از پیش‌بینی‌ها نیست.