احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

امیر ملک مطیعی، فرزند بازیگر فقید سینمای ایران در واکنش به صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد درباره سینمای قبل از انقلاب نوشت: آن روزهایی که خواننده صدا و سیما را در آغوش می گرفتید و تجلیل می کردید، کاش آنروزها این صحبت ها را مطرح می فرمودید!
ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی دو دوره‌ای خواهد بود بنابراین ریاست جمهوری جهانگیری به 8 سال بعد موکول خواهد شد و در آن شرایط وی دیگر قابلیت سنی برای کاندیداتوری ندارد.
مشاور پیشین مرحوم هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: تشابه رد صلاحیت آقای هاشمی با آقای لاریجانی در این است که مشخص شد بعضی‌ها حتی اگر ۱۲ سال رئیس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نماینده مجلس و وزیر باشند، دیگر در دایره خودی‌ها قرار نمی‌گیرند.
اگر در مقطعی از اصلاح‌طلبان فاصله گرفت به خاطر آن بود که نگران بود «در» بسته شود و پای خود را لای در گذاشت. اگر هم بعدتر در مقابل اصول‌گرایی رادیکال قرار گرفت به این سبب که نمی‌خواست دیوار کشیده شود. چرا که در هر رویکرد آنان، میل به دیوار کشیدن و فاصله انداختن و محصور و جدا کردن را می‌توان دید. چه در نقد و نفی برجام باشد، چه در طرح صیانت (محدودیت اینترنت) و چه در نظارت استصوابی و رد صلاحیت‌ها...
به بهانه سالگرد ارتحال نزدیک‌ترین یار امام؛

اختلاف نخبگان اعتدالی پس از سفر ابدی هاشمی‌رفسنجانی

امروز پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است؛ از سابقون عرصه انقلاب و چهره‌ای که طی قریب چهار دهه مسوولیت‌های کلان نظام را به‌عهده داشت. درگذشت این چهره تاثیرگذار، پیامد نامطلوبی برای فعالان سیاسی نزدیک به او داشت؛ به‌گونه‌ای که انسجام نیروهای میانه دچار گسست و شکست شد و رأس و بدنه اعتدال‌گرایان(شامل اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان) به تشتت و تفرق برخوردند. این گزارش به بررسی موارد اختلافی میان نخبگان اعتدالی پس از سفر ابدی هاشمی‌رفسنجانی می‌پردازد.
از رابطه رهبری و هاشمی نوشتن. بسیار سخت و پیچیده است. رابطه‌ای که هنوز هم ابعاد نا مکشوف فراوانی دارد. رابطه‌ای که مصداق تمام عیاری شد از شعر هوشنگ ابتهاج. که «نشود فاش کسی، آنچه میان من و توست!. «برای همین هم خیلی‌ها چون ندیدند حقیقت را. درباره رابطه رهبری و هاشمی، ره افسانه زدند!.
اگر آقایان اصولگرا به ویژه نواصولگرایان با دقت و حسن‌ظن این یادداشت را بخوانند، زیان نخواهند کرد.
امام جمعه موقت تهران یاد و خاطره جانباختگان هواپیمای اوکراینی را گرامی داشت و گفت: خانواده‌های این عزیزان بسیار نجیب، اصیل و بدهکار شهدا و انقلاب بودند و دشمن را مأیوس کردند. از دست رفتن این عزیزان، داغ مضاعفی در کنار داغ شهید سلیمانی بود.
"ما نیازمند مدیرانی هستیم که شاخص‌های حاج قاسم را داشته باشند. این شاخص‌ها باید درست تدوین بشوند. سطح کلان کشور باید به دست مدیرانی باشد که دارای این شاخص‌ها باشند."
تحرکات سیاسی اخیر حسن روحانی و حرف‌وحدیث‌های پیرامون او را باید موبه‌مو رصد و تحلیل کرد. جدیت در رصد کنش‌های روحانی به این خاطر لازم می‌آید که رییس‌جمهوری پیشین کشورمان برخلاف اسلافش، خود را تمام‌شده یا نیروی مقابل حاکمیت و ساخت رسمی قدرت نمی‌داند و هرطور شده می‌خواهد سهمی در مناسبات آینده سیاسی کشور داشته باشد.
یک عکس قدیمی به تازگی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده شده که مربوط به دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی است که وسط حلقه‌ای از زنان که خبرنگار هستند، ایستاده است. با سرنوشت بعضی از این خبرنگاران آشنا شوید.
بدون تردید توانایی برقراری ارتباط در ابعاد گسترده در منطقه با گروه های مختلف سیاسی و صحابه تفکرات مختلف مذهبی، علاوه بر هنر سیاست و هوشمندی نیازمند صفتی همانند شناخت و باور است.
شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دوران جدیدی را برای آن‌ها رقم زده که شاید شاکله اصلی این دوران انزوا و به حاشیه رانده شدن است چرا که حالا و با گذشت بیش از 100 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم، هیچ صدای رسایی از اصلاح‌طلبان شنیده نمی‌شود؛ ماجرا از این قرار بود که با آغاز رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که از هیچ لیستی در انتخابات اسفند ۹۸ حمایت نمی‌کند، اما برخی از احزاب قدرت محور جریان اصلاحات با ارائه لیست سعی کردند تا حداقل کرسی‌های اصلاح‌طلبان مجلس دهم را تثبیت کنند که چنین نشد و شکستی نسبی را برای جریان اصلاح‌طلب به بار آوردند.
داماد حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین می گوید: هیچ‌کس به آقای روحانی نگفته که ساکت باشد و چنین چیزی هم امکان ندارد. آقای روحانی در هشت سالی که رئیس‌جمهور بود یک چهره مناسب از ایران در دنیا ترسیم کرد و اجماع جهانی علیه ایران را از بین برد، هم به قدرت نظامی توجه کرد و هم به قدرت اقتصادی و بحث‌های معیشتی.
حاج قاسم ارادت عجیبی به آیت‌ا... هاشمی داشت. ارادتی قلبی و ابدی. برای همین هم ارادتمندانه‌ترین حرف‌ها را حاج قاسم درباره آیت‌ا... هاشمی گفت. در روز تشییع میلیونی و پرشکوهش.
با پایان کار دولت دوازدهم یکی از پربسامدترین سوال‌ها در سپهر سیاسی ایران آینده حسن روحانی بود و البته گمانه‌زنی‌های مختلفی نیز در این زمینه وجود داشت.