دولت

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری دولت و کابینه را در سرویس سیاسی پرسون بخوانید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و باید جبران شود. محوریت تحقق سند چشم‌انداز به‌طور طبیعی به‌عهده معاونت علمی است.
علی عبدالملکی صاحبنظر و از مدیران موفق کشوری نوشت:

پزشکیان را زود قضاوت نکنیم

علی عبدالملکی از مدیران موفق و از صاحبنظران و فعالان سیاسی کشور نوشت: مهم آن است که دولت دکتر مسعود پزشکیان با هرکابینه ای بر سر پیمان‌های که با مردم بسته‌ است، بماند. از آزادی‌های مردم و حقوق آنان در مقابل حاکمیت دفاع کند، کرامت ایرانیان، زنان، دختران و جوانان کشورمان را پاس بدارد، معیشت مناسب، رفاه و آسایش مردم را با اصلاح سیاست ها و جهت ‌گیری های اقتصادی به ارمغان آورد، سایه ی جنگ را از کشور دور کند و سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا را بر پایه عزت ملت ایران احیا نماید. قاعدتا پایبندی وخدای ناکرده عدول از هرکدام از این معیار ها باید مبنای قضاوت ما از دولت چهاردهم باشد.
کابینه پیشنهادی درصدد است به روشنی نشان دهد که رئیس جمهور بنای چالش ندارد و هدف روشنی دارد که با آرامش و حذف گروه‌هایی که احتمال تنش می بیند به سمت تعامل با سایر ارکان کشور برود.
نخست وزیر انگلیس در گفتگوی تلفنی با پزشکیان بر تعهد خود به آتش‌بس فوری در نوار غزه، آزادی همه اسرا و افزایش کمک های بشردوستانه به مردم غزه تاکید کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به نشست این کمیسیون با گزینه پیشنهادی وزارت کشور گفت: آقای مومنی در این جلسه گفت که علت معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی آشنایی وی با پزشکیان در دوران فعالیت در دانشگاه تبریز بوده و هیچکس وی را به پزشکیان معرفی نکرد.
ما وعده مراعات بزرگ‌ترین مفاهیم ارزشی را به مردم دادیم و گردن‌مان را بر سر آن گرو گذاشتیم و مردم، ما را با این مفاهیم قضاوت خواهند کرد. بنا بر این مردم از آقای رییس‌جمهور انتظار دارند به منظور اثبات پایبندی به این مفاهیم در اولین فرصت در حضور رسانه‌های عمومی نه فقط صدا و سیما درباره این فرآیند و خروجی آن گزارش بدهند.
نشریات و محافل منسوب به اصلاح‌طلبان واکنش‌های متفاوتی نسبت به ترکیب کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس نشان دادند. برخی آقای پزشکیان را سرزنش و ملامت کرده‌اند و برخی دیگر می‌گویند دست‌کم ۶۰ درصد لیست کابینه را خود اصلاح‌طلبان بسته‌اند و با محاسبه معاونان رئیس‌جمهور این درصد بیشتر هم می‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: راهبرد انتخاب مدیران و وزرا در این دولت توجه به تفکر سیاسی نیست و باید مدیران دولت چهاردهم دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نظام و مطالبات مردم و و وعده‌های داده شده توسط رئیس‌جمهور و در رأس همه آنها حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشند.
رئیس‌جمهور با اشاره به فرایند چینش وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در قالب شورای راهبری، تلاش برای تشکیل کابینه فراجناحی و تمرکز بر ملاک‌های اصلی توانمندی، تخصص و سوابق مرتبط افراد را از ویژگی‌ها فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس دانست.
راهکار پایدار مقابله با فقر افزایش رشد اقتصادی فراگیر است. با این‌ حال، در شرایط موجود نمی‌توان نسبت به برخی گروه‌هایی که بیش از سایرین آسیب‌پذیر هستند، بی‌تفاوت بود. به طور خاص باید پذیرفت که اگر دولت نمی‌تواند فقر را به طور کلی ریشه‌کن کند، بهتر است مشکل تغذیه را که درحال تبدیل شدن به یک بحران با ابعاد اقتصادی و اجتماعی برای نسل فعلی و آتی است، به عنوان اولویت فوری در دستور کار قرار دهد.
عمده ترین نقدها این است که کابینه جوان نیست و میانگین سنی 7/59 سال برای کارهای سترگ و چالاکی بی وقفه، رقم مناسبی نخواهد بود. پاسخ این است که معاونان وزرا می توانند و می باید جوان باشند ولی در هرصورت به دو دلیل، نباید دولت کنونی با افراد کم تجربه کار کند؛ یکی شرایط حساس کشور و منطقه و دوم انتظارات مردم و مواجهه با افکار عمومی.
معرفی کابینه چهاردهم، با دوره‌های قبل، اندکی تفاوت داشت. هر چند که در هر دوره، رئیس‌جمهور منتخب با مشاوران مشورت و کابینه را معرفی می‌کرد، اما این بار آقای ظریف اعلام کرد «شورای راهبری» و کارگروه‌های زیر نظر آن تشکیل شده تا برای هر وزارت، چند نفر را پیشنهاد کند. متاسفانه باید گفت ترکیب این شورا، بی‌صداقتی در امانتی بود که آقای پزشکیان به متولیان آن سپرده بود.
معاون راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به فهرست وزرای پیشنهادی تصریح کرد: این اولین تجربه و پر از کاستی بود و بی‌گمان در آینده بهبود خواهد یافت، ولی در کنار مشکلات دیگر، برای بنده ادامه راه در دانشگاه را رقم زد. در پیشگاه مردم بزرگ ایران برای ناتوانی خود در پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی پوزش می‌خواهم.
رئیس جمهور با تبریک درخشش ورزشکاران کشور در مسابقات المپیک و تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران این مسابقات به‌ویژه دختران قهرمان، بر حمایت و پشتیبانی ویژه از افتخارآفرینان ورزشی کشور تاکید کرد.