رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به تمام ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیسجمهوری را میتوان یک «اتفاق ملی» دانست. «اتفاق» به هر دو معنی. هم به معنی «اتحاد و همدلی» و همان که رئیسجمهوری از آن با عنوان «وفاق» یاد میکند و هم به معنی «رخداد».
یک روزنامه زنجیرهای با بیان این که رای اولیه آقای پزشکیان در نظرسنجیهای اولیه ۲درصد بود، ادعا کرد بخش عمدهای از رای پزشکیان در واقع سهم اصلاحطلبان است!!
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه رای بالای اعتماد به سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جدید ایران را پشتوانه ای قوی برای پیگیری سیاست خارجی «فراگیر، فعال و اثرگذار» دانست.
رئیس جمهور گفت: افراد معرفی شده برای معاونتها و مدیریت بخش های مختلف دستگاههای اجرایی فارغ از قومیت، جنسیت و مذهب، صرفا بر اساس توانمندی، شایستگی و تعهد به اجرای اسناد کلان انتخاب و منصوب میشوند و انتخاب مدیران به هیچ وجه بر اساس رفاقت و انتساب افراد به گروهها یا جناحها انجام نخواهد شد.
وزیر امور خارجه هند در پیامی در صفحه اجتماعی ایکس به «سید عباس عراقچی» به دلیل کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس و انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه ایران تبریک گفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای ضدایرانی رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: سلاح هسته ای هیچگاه در دکترین دفاعی و امنیتی ایران جایگاهی نداشته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با اعلام نتایج امتحانات نهایی معلوم شد که میانگین معدل دانشآموزان کشور در همه رشتهها ارتقاء پیدا کرده است گفت: در رشته تجربی حدود ۰.۵ نمره و ریاضی فیزیک ۱.۵ نمره، افزایش یافته است این در حالیست که میانگین نمرات پایه دهم از یازدهم و دوازدهمیها بالاتر بود.
پزشکیان اذعان داشت: طرف مقابل همه چیز درست و طرف دیگر همه چیزش غلط؟ این چنین وحدت محقق نمیشود. به عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شدم باید خودم را نقد کنم که چرا با حضور و در حضور من مشکلات ایجاد شد. من و ما مشکل هستیم و اگر دست به دست هم دهیم میتوانیم قدرت و عزت را به مملکت برگردانیم.
عیسی اکبرزاده معاون اجرایی ستاد مردمی دکتر پزشکیان و از مدیران با سابقه کشور در گفتگو با پُرسون:
نشریات زنجیرهای برخلاف نص صریح قانون اساسی میگویند مجلس باید به شکل مطلق و دربستی به کابینه پیشنهادی و به ویژه برخی افراد مسئلهدار رای اعتماد بدهد وگرنه این اتفاق آزمون خوبی برای مجلس نیست!
مهمترین دلیل وقوع این بحران و بحرانهای مشابه، به شیوه حکمرانی ملی در کشور برمیگردد. به بیان دیگر نیازمند اصلاح اندیشه حکمرانی هستیم؛ گذار از «دولت رفاه» به «جامعه رفاهی»، گذار از «حمایتهای اجتماعی» به «بیمههای اجتماعی»، گذار از «دولت پرستار» به «دولت توانمندساز»، گذار از «نگاه صدقهای و گداپروری» به «نگاه قابلیتپروری»، گذار از «مردم مواجببگیر دولت» به «دولت مواجببگیر مردم».