گردشگری و توریسم

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

به مناسبت «هفته هرمزگان»بررسی شد؛

غذاهای سنتی، هویت هرمزگان


روزهای اولی که به بندرعباس آمده‌بودم و به پیشنهاد دوستی، نان تموشی را امتحان کردم، چهره‌ام در هم فرورفت و لندلندکنان به خانه برگشتم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان:

عرض اندام زنجان در قاب نمایشگاه اندونزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از معرفی شدن استان زنجان به صورت مجازی در نمایشگاه سه‌بعدی فرهنگی و هنری ایران اسلامی در اندونزی خبر داد.
یک مسئول میراث فرهنگی کشور گفت: کویر قم در نزدیکی پایتخت و در مرکز ایران قرار گرفته است و دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری مانند کاروانسرای پاسنگان و کاروانسرای دیرگچین است که خود می‌تواند سفر به منطقه کویر را تکمیل کند.
سر‌پرست‌ معاونت میر‌اث‌فرهنگی البرز از کشف دو محوطه باستانی در کرج و منطقه بیلقان جاده‌چالوس خبر داد و گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل مقاومت ۲۰۰ ساله ایالت طبرستان در برابر حملات اعراب در قرون اولیه اسلامی را همین صعب‌العبور بودن منطقه دانست که با ساخت قلعه‌ها و بر‌ج‌ها‌ی دیده‌بانی و نگهبانی در محورهای مواصلاتی امنیت و اهمیت این گذرگاه طبیعی را دو چندان کرده است.
یک نقاشی قهوه خانه ای باارزش و نگهداری شده در کاخ گلستان در حال مرمت است و در طی این مرمت، کشفی مهم نیز رخ داده است که مربوط به قدمت این نقاشی است. این نقاشی نفیس، تابستان 1400 و پس از مرمت در معرض نمایش عمومی قرار خواهد گرفت.
مساجد در هر کشوری و برای هر ملتی از مهمترین اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی هستند. سبک و شیوه ساخت مساجد مختلف در سراسر جهان نیز موجب شده این اماکن علاوه بر کارکرد اصلی خود، به جاذبه‌های خیره‌کننده‌ای از تاریخ و فرهنگ ملل تبدیل شوند.
عوارض خروج از کشور در دهه ۶۰ با سیاست آبادانی و جبران خسارت‌های جنگ تحمیلی، از مسافران گرفته می‌شد، اما اکنون این عوارض با چه نیتی دریافت می‌شود، به چه حسابی می‌رود و خرج چه اموری می‌شود؟

پرونده ویژه/ سواد گردشگری ایرانیان؛

باجناقی سفر نرویم

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی
شعری که اگر شیخ اجل سعدی شیرازی در سال ۱۴۰۰ می زیست از سرودن آن، پرهیز می‌کرد، زیرا سفر در ایام زندگانی این استاد سخن باب نبود، بلکه دید و بازدید، آیین سنتی ایرانیان بود.
در گردشگری فرهنگی، گردشگران به محضر ایران و شهرهایش حاضر می‌شوند و گویا آداب صاحب‌خانه را رعایت می‌کنند چون می‌دانند به کجا می‌روند، فرهنگ ایرانی را محترم می‌شمرند و سعی می‌کنند که همرنگ و همسو با جامعه ایرانی شوند. این نوع گردشگر، زائر است. پس گردشگر فرهنگی، زائری است که به زیارت شهرهای ایران آمده است تا فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی را با خود به یادگار ببرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب در دیدار با وزیر گردشگری و ورزش کرواسی با تاکید بر توسعه روابط بین دو کشور در حوزه گردشگری و ورزش از فعال شدن کارگروه مشترک گردشگری و توریسم دو کشور خبر دادند.
ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث ملی و جهانی گامی ارزشمند در مسیر حفظ هویت هر منطقه و میراث به جا مانده از پیشینیان است که در استان خراسان جنوبی با ثبت ۲۱۲ اثر ملی و سه اثر جهانی در هشت سال گذشته روند جهشی داشته است.

یک کارشناس گردشگری عنوان کرد: این‌که مطرح می‌شود سفرها موجب شیوع و افزایش بیماری کرونا شده است و رنگ‌بندی بعضی از شهرها را تغییر داده است، قطعا منظور سفرهای مدیریت شده نیست چرا که گردشگری به‌عنوان عضو ستاد مقابله با کرونا در کنار همه اعضا تلاش دارد تا این بیماری کاهش و مدیریت شود.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: کاروانسراهای شهرستان میامی، که به سرزمین کاروانسراها شهرت دارد، توسط ارزیاب یونسکو برای ثبت در فهرست جهانی بررسی می‌شود.

معبد آناهیتا با مساحتی حدود پنج هکتار در مرکز شهر کنگاور قرار دارد که برخی قدمت آن را به دوران اشکانی و عده ای نیز دوران ساسانی می دانند. این بنای منحصر به فرد در سال ۱۳۱۰ به شماره ۳۱ به ثبت آثار ملی ایران رسیده و از نیمه دهه هشتاد شمسی پرونده آن در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار دارد.
در این مطلب، می‌آموزیم که چگونه یک بروشور مسافرتی زیبا بسازیم تا مخاطبان سریعا با شما تماس گرفته و بسته سفر را خریداری یا رزرو کنند. یک بروشور مسافرتی خلاقانه، ماهرانه و کاملاً حرفه‌ای طراحی شده و خوانندگان را به خواندن داستانی دعوت می‌کند که در محلی عجیب اتفاق می‌افتد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نوشت: معرفی منظرهای تاریخی‌فرهنگی به عنوان ثروتی مغفول برای توسعه پایدار در دستور کار جدی است. همچنین  توسعه موزه‌های خصوصی از برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه است. با این وجود جدایی، هرچند مقطعی؛ بخشی از شهروندان جوامع از آثار تاریخی به دلیل پاندمی کووید ۱9، جنبه‌های هویتی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده و ادامه چنین روندی نیازمند تمهیداتی برای جبران است که با همکاری بین‌المللی محقق می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به فعالان گردشگری پرداخت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونا به واحدهای گردشگری و صنایع‌دستی زنجان پرداخت شد، گفت: این مهم توسط بانک‌های عامل و برای جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا در سال گذشته محقق شد.