صنایع دستی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

پژوهشگر و تهران‌شناس در تشریح تن پوش چوقا که در شمال به آن شولا و در تهران به آن ک‍پنک می‌گویند، گفت: ما ایرانیان برای هر تولید و اقدامی دلیل داشتیم و بدون دلیل زندگی نمی‌کردیم. بطوریکه حتی تن پوش مردمان‌ کاربردی بود و برگرفته از معماری و مفاهیم فرهنگی ایران بود، از جمله شولا که لباسی برای دوری حیوانات به کار گرفته می‌شد و حتی این لباس‌ها وارد ضرب المثل‌هایمان نیز شده است.
یک مسئول میراث فرهنگی کشور گفت: بیش از 90 درصد نخ ابریشم ایران در بخش بایگ تربت حیدریه تولید می‌شود، همچنین یکی از رشته‌های مورد توجه گوهرتراشی عقیق و ساخت زیورآلات‌سنتی است.
دبیر شهر جهانی زیلو در خصوص روند بررسی و دفاع از هنرهای دستی میبد عنوان کرد: طی 18 ماه پیگیری، جلسات متعدد و دفاع از داشته های میبد دوست داشتنی، مجددا از بین 120 شهر در حوزه هنرها صنایع دستی و سنتی، میبد و چند شهر دیگر توانستند این نشان را کسب کنند.
درآمد از میراثی قدیمی به ارزش سه بار تشرف به مکه!

"چلنگری" زنجان؛ هنری در شیب فراموشی

چلنگری، هنر شکل دادن به فلز هنوز هم از رشته‌های اصیل در زنجان است، یعنی آهنگری سبک و محلی که در آن اشیای سبک‌وزنی مانند میخ طویله، داس، چکش، نعل، بیل، میخ سرکج، نیم‌ذرع بزازی، انبر و سیخ و سه‌پایه آهنی، زنجیر و سی خانک، قلم، سنبه، منقل آهنی، درفش و غیره می‌سازند. هنری که در حال فراموشی است.
اشیای زینتی و صنایع‌دستی به دست آمده از اکتشاف‌های باستان‌شناسان که در موزه باستان تخت جمشید وجود دارد، گواه این ادعاست که سرزمین هزاره‌ها در مرودشت مهد عرضه و ارائه تلفیق هنر و صنعت بوده است. همچنین سفال‌های منقوش و منحصربه‌فرد منطقه مرودشت با نام سـفال تل باکون و هنر معماری سنگی تخت جمشید ،که تنها آلبوم سنگی جهان به حساب می‌آید.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: در چهار سال گذشته ۱۰۰ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال تسهیلات صنایع دستی به صنعتگران این استان پرداخت شد.

می‌دانستید مهم‌­ترین و محبوب‌­ترین فعالیت برای گردشگران بین‌المللی هنگام مسافرت به ایران خرید صنایع‌دستی است. گردشگران یک سوم کل هزینه سفر خود را برای خرید صنایع‌دستی ایرانی صرف می­‌کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خبر داد؛

تجهیز کارگاه‌های آموزش تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از تجهیز و راه‌اندازی کارگاه تخصصی آموزش تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی استان با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال خبر داد.


معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به موج چهارم کرونا، گفت: از معاونان صنایع‌دستی در تمام استانها می‌خواهم نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی را خیلی جدی بگیرند و با تشویق هنرمندان و صنعتگران و تبلیغات در فضای رسانه‌ای از ظرفیت‌های فروش آنلاین استفاده کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان چهرمحال و بختیاری:

تکمیل موزه چهارمحال و بختیاری نیازمند ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تکمیل و بهره‌برداری از طرح موزه بزرگ این استان حداقل به ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

از سوغات استان مرکزی :

"گیوه" سرآمد صنایع دستی کشور

گیوه نوعی پاپوش سنتی ایرانی است که بخش رویه آن با الیاف پنبه ای بافته می شود و زیره آن نیز از چرم است که بیشتر در فصول گرم و خنک مصرف داشته است، گیوه استان مرکزی سرآمد صنایع دستی استان و از مطرح ترین گیوه های کشور است.

اگر از این صنعت حمایت نگردد و امتیازاتی برای بافنده ها و صاحبان کارگاههای تولیدی قایل نشوند به جرات می توانیم بگوییم تا 20 سال دیگر، تولید فرش دستباف بیجار نایاب می گردد چون دیگر بافنده ای برای این کار وجود نخواهد داشت.

گفت‌وگویی با سیاوش ستاری سازنده عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مردان نمکی

مردان نمکی با خیمه‌شب‌بازی معرفی می‌‎شوند / ۳۰۰ اجرای عروسکی در روستاهایی که تلویزیون نیست

خیمه‌شب‌بازی که در سال‌های اخیر با نام نمایش عروسکی شناخته ‌شده و بیشتر برای کودکان به کار می‌رود، در زمان قدیم اعتبار ویژه‌ای داشت و در اصل نمایشی کمدی و انتقادآمیز بود که در خانه‌های اشراف و آن‌ هم در برنامه‌های مخصوصی از قبیل عروسی‌ها، مولودی‌ها و جشن‌های برگزار می‌شد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی خبر داد؛

انتشار فراخوان عمومی برای مسابقه طراحی معماری بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: فراخوان عمومی مسابقه طراحی معماری بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در سراسر کشور و با هدف طراحی مجموعه‌ای یکپارچه بر اساس اقلیم‌های مختلف کشور منتشر شد.