ثبت ملی شیرینی روح افزا ساوه در فهرست آثار ناملموس

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: با پیشنهاد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ساوه در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون این پرونده پس از مستندنگاری کارشناسان میراث فرهنگی به صورت رسمی به جریان افتاد.
تصویر ثبت ملی شیرینی روح افزا ساوه در فهرست آثار ناملموس

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا ایاز روز سه شنبه اظهار کرد: روح افزا با قدمتی حدود ۲۵۰ سال از شیرینی های سنتی شهرستان ساوه است که برای مناسبت های عید و شادی در منازل و برخی قنادی های شهرستان طبخ می شود.

وی اضافه کرد: ثبت ملی این شیرینی در فهرست آثار ناملموس ملی از چند ماه پیش با پیشنهاد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ساوه در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون این پرونده پس از مستندنگاری کارشناسان میراث فرهنگی به صورت رسمی به جریان افتاد.

وی افزود: در صورت ثبت روح افزا در فهرست آثار ملی این اولین باری است که موردی از غذاها و شیرینی های این شهرستان در این فهرست به ثبت می رسد.

روح‌افزا نوعی شیرینی مخصوص شهرستان ساوه است که از شکر، آب، بادام یا گردو یا پسته و به اضافه زعفران تهیه و به شکل لوزی بریده می‌شود. در ایام قدیم بانوی هنرمند ساوجی که جزو شاهزادگان افشاریان بود به نام تموری یا تمنا این نوع شیرینی محلی را درست کرد.

غذای محلی این شهرستان شامل ترخنه‌ها و دکو است و از شیرینی های محلی می توان به نان قندی (آرد، شکر، تخم مرغ، مواد افزودنی، شیرینی و مغز گردو) روح افزا (مغز بادام، مغز پسته و شکر)، نان پنجره ای و باسلوق است .

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این شهرستان دارای ۵۳ تاسیسات گردشگری از جمله رستوران است.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۸۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور و ۲ مورد شامل قنات ابراهیم آباد اراک و کاروانسرای باغ شیخ ساوه در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

599970