بهترین سوغات مشهد از زرشک و زعفران تا سنگ های قیمتی

در این مقاله به معرفی بهترین سوغات مشهد از زرشک و زعفران گرفته تا سنگ‌های قیمتی می‌پردازیم.
تصویر بهترین سوغات مشهد از زرشک و زعفران تا سنگ های قیمتی

به گزارش سایت خبری پرسون، سنت خرید سوغاتی در سفر جذابیت خاصی دارد و شهر زیارتی مشهد مجموعه متنوعی از سوغات را در اختیار زائران و گردشگران قرار می‌دهد. در میان گزینه‌های متنوع سوغات، زعفران به دلیل خواص معطر و فواید دارویی که دارد، به‌عنوان یکی از قابل‌توجه‌ترین و با ارزش‌ترین سوغاتی‌ها برجسته است. در این مقاله به معرفی بهترین سوغات مشهد از زرشک و زعفران گرفته تا سنگ‌های قیمتی می‌پردازیم.

۱. زرشک

زرشک خراسان که به کیفیت و فراوانی شهرت دارد، محصولی محبوب و پرطرف‌دار از میراث غنی آشپزی خراسان است که برای مصارف آشپزی و سوغاتی ایده‌آل است. در صورتی که بلیط قطار مشهد به تهران یا بلیط هواپیما را تهیه کرده‌اید و برای بازگشت از سفر آماده می‌شوید، اما هنوز فرصت خرید سوغاتی را پیدا نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم به یکی از فروشگاه‌های مشهد بروید و چند بسته زرشک مشهد را که سوغاتی مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت است، خریداری کنید.

۲. زعفران

زعفران که به آن طلای سرخ نیز گفته می‌شود، بهترین سوغات مشهد است که به دلیل خواص دارویی و عطر و رنگی که به غذا می‌بخشد، شهرت دارد. هنگام خرید زعفران، مهم است که زعفران اصل را از رنگ قرمز تیره و کندی رنگ‌دادن آن در هنگام قراردادن در آب تشخیص دهید.

۳. آجیل و خشکبار

مجموعه‌ای از آجیل و میوه‌های خشک از جمله گردو، پسته، نخود و کشمش در تنوع بالا، به‌عنوان سوغات در شهر مشهد ارائه می‌شود که بسیار پرطرف‌دار هستند. معمولاً مسافران به‌عنوان سوغات نخود و کشمش خریداری می‌کنند.

۴. جیلی بیلی

جیلی بیلی که اخیراً به لیست بهترین سوغات مشهد اضافه شده است، خوراکی خوشمزه‌ای است که طعم‌ها و رنگ‌های متنوعی دارد و مورد علاقه کودکان و مسافران است.

۵. ادویه هفت‌قلم

وقتی صحبت از بهترین سوغات می‌شود، ادویه‌جات شاید اولین چیزی نباشد که به ذهن می‌رسد. با این حال، ادویه‌های مرغوب مشهد نیز مانند زعفران و زرشک، ارزش خرید به‌عنوان سوغاتی را دارند. ادویه بخشی جدایی‌ناپذیر از هر تجربه آشپزی است و طعم‌دهنده غذاهاست. در مشهد با انبوهی از ادویه‌های درجه‌یک روبرو خواهید شد که مشهورترین آن، ترکیب مشهور ادویه هفت‌قلم است. ادویه هفت‌قلم که ترکیب‌شده از سماق، گلپر، فلفل سیاه، زنجبیل، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه است، طعم و رنگ خاصی به غذاها می‌بخشد و آن‌ها را متمایز می‌کند.

اگر به دنبال یک سوغاتی خاص از مشهد برای تقدیم به عزیزانتان هستید، ادویه هفت‌قلم یک انتخاب عالی است.

۶. نبات

نبات، خوراکی معروف مشهد، سوغاتی مقرون‌به‌صرفه و خوش‌طعمی است که مورد علاقه مسافران است. نبات مشهد در ‌طعم‌های متنوعی مانند گلاب، لیمو، نعناع، زعفران، دارچین، زیره و آویشن ارائه می‌شود و در بازارهای اطراف حرم امام رضا (ع) و شهر یافت می‌شود. اگر با قطار سفر می‌کنید و امکان حمل بار بیشتری دارید، توصیه می‌کنیم چند بسته از نبات‌های متنوع مشهد را خریداری کنید تا هم برای عزیزان خود سوغات ببرید و هم برای خودتان به‌اندازه کافی نبات خریده باشید.

۷. مهر، سجاده و تسبیح

خرید مهرو سجاده به‌ عنوان سوغات از شهرهای مذهبی مانند مشهد، اهمیت عمیقی دارند و جلوه‌ای ملموس از ایمان و عبادت از این شهرها را انعکاس می‌دهند. با گشت‌وگذار در بازارهای اطراف حرم، با انبوهی از مهرها و سجاده‌های نماز نفیس روبرو می‌شوید که هر کدام جذابیت و جوهره معنوی منحصر‌به‌فرد خود را دارند و سوغاتی ایده‌آل از شهر مقدس مشهد هستند.

در میان انواع بهترین سوغات مشهد، تسبیح نیز در کنار مهر و سجاده برجسته است. هنر تسبیح‌سازی از سنت‌های ریشه‌دار مشهد است. تسبیح به‌عنوان یکی از صنایع دستی مهم مشهد معرفی می‌شود. تسبیح‌های مشهد چه از خاک، شیشه، چوب، هسته یا اسانس گیاهان مختلف ساخته شده باشند و یا با سنگ‌های قیمتی مانند عقیق، یاقوت یا یشم تزیین شده باشند، ظرافت معنوی بی‌انتهایی دارند. این تسبیح‌ها یادگاری ارزشمند از سفر مشهد هستند.

۸. ظروف و دیگ‌های سنگی هرکاره

هرکاره، ظروف سنگی جذابی هستند که با طرح‌های پیچیده مزین شده‌اند. این ظروف از دیرباز یکی از گزینه‌های محبوب در میان سوغاتی‌های مشهد بوده‌اند. گردشگران در جست‌وجوی این گنجینه‌های بی‌نظیر به بازار کوهسنگی و منطقه طوس می‌روند. این ظروف سنگی آن‌قدر پرطرف‌دار هستند که حتی بهترین غذاخوری‌های مشهد هم با افتخار غذاهای لذیذ خود را در این ظروف سنتی سرو می‌کنند.

۹. عطرهای معروف مشهد

هنگامی که عطر مشهدی در فضا می‌پیچد، خاطرات نوستالژیک سفر به مشهد در کودکی تداعی می‌شود. عطر جایگاه ویژه در میان بهترین سوغات مشهد دارد و مغازه‌های اطراف حرم مجموعه گسترده‌ای از رایحه‌ها را ارائه می‌کنند. عطرهای مشهد از رایحه لطیف گل مریم گرفته تا نت‌های غنی زعفران، گل سنجد و شکوفه پرتقال، متنوع هستند.

۱۰. فیروزه و سنگ‌های قیمتی

برای کسانی که به دنبال سوغاتی گران‌بها از مشهد هستند، قلمرو جواهرات فیروزه‌ای جذابیت ویژه‌ای دارد. زیورآلات مشهد که از سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه و عقیق ساخته شده‌اند، جذابیتی فوق‌العاده دارند. مشهد به برخی از با ارزش‌ترین معادن فیروزه جهان، به ویژه معدن فیروزه معروف نیشابور دسترسی دارد. با خرید جواهرات فیروزه و عقیق، بخشی از بهترین سوغات مشهد را برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

۱۱. فرش مشهد

فرش‌های مشهور مشهد جایگاه ویژه‌ای در میراث هنری ایران دارد. برخی از معروف‌ترین فرش‌های مشهد در موزه‌ها به‌عنوان گنجینه‌ای گران‌بها نگهداری می‌شود. قالی‌های این شهر که با نقش‌ها و طرح‌های مسحورکننده مزین شده‌اند، با زیبایی و هنرمندی خود بیننده را مجذوب خود می‌کنند. بسیاری از بازدیدکنندگان که برای خرید فرش اصیل مشهد بلیط قطار کرج مشهد یا بلیط قطار و هواپیما سایر شهرها به مشهد را خریداری می‌کنند.

۱۲. چرم مشهد

خراسان رضوی به‌عنوان قطب تولید چرم در ایران، جایگاه برندهای معتبری چون چرم مشهد، چرمیران و چرم منته است. این شرکت‌های مشهور، مجموعه‌ای از محصولات چرمی شیک و نفیس را ارائه می‌دهند. بازدیدکنندگان مشهد می‌توانند شعبه‌های این برندهای معتبر واقع در هتل‌ها و مراکز خرید مانند آلتون، پیج و پروما را پیدا کنند و کالاهای چرمی ممتاز را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنند.

۱۳. صنایع دستی مشهد

مجموعه متنوعی از صنایع دستی در مشهد، برای علاقه‌مندان به محصولات هنری ارائه می‌شود. در میان بهترین سوغات مشهد، صنایع دستی نیز سوغاتی ایده‌آل هستند. از جمله صنایع دستی گران‌بهای مشهد می‌توان به چرم، فرش، قالیچه، هارکاره (ظروف سنگی)، سماور، سبدهای ارغوانی و آثار تشکیل‌شده از نقره اشاره کرد.

کلام آخر

سوغاتی‌های متنوع و گران‌بهایی در شهر مشهد از زعفران گرفته تا سنگ‌های زینتی ارائه می‌شود. این سوغاتی‌ها یادگاری ماندگار هستند که دربرگیرنده زیبایی و میراث غنی مشهد هستند. در این مقاله تلاش کردیم برخی از بهترین سوغات مشهد را به شما معرفی کنیم. اگر به شهر مقدس مشهد سفر کردید، حتماً یکی از سوغات معروف مشهد را خریداری کنید و به عزیزان خود هدیه دهید، تا به آنها ثابت کنید که در طول سفر به‌ یادشان بوده‌اید.

منبع: سفر مارکت

611925