مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان خبر داد:

اجرایی شدن فاز جدید مرمت مسجد چهل‌ستون

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از شروع عملیات اجرایی فاز جدید مرمت مسجد چهل‌ستون واقع در بافت تاریخی بازار سنتی زنجان پس از مطالعات آسیب‌شناسی بنا و مقدمات خبر داد.
تصویر اجرایی شدن فاز جدید مرمت مسجد چهل‌ستون

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، امیر ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از شروع عملیات اجرایی فاز جدید مرمت مسجد چهل‌ستون واقع در بافت تاریخی بازار سنتی زنجان پس از مطالعات آسیب‌شناسی بنا و مقدمات خبر داد.

امیر ارجمند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در فصل جدید مرمت‌ها، شبستان مردانه به‌صورت کامل مرمت و به نمازگزاران تحویل داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مرمت سعی بر این است با بهره‌مندی از مناسب‌ترین ترکیبات مصالح و شیوه‌های اجرایی سنتی، عملیات مرمتی در این مسجد با نهایت حساسیت و دقت صورت گیرد.

ارجمند گفت: سال گذشته ۲ فاز عملیات مرمت در این مسجد تاریخی انجام شد، در فاز یک مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ، مرمت‌های اضطراری طاق و تویزه‌ها و برچیدن اندود فرسوده گچی و سیمانی در فاز ۲ جمع‌آوری عایق‌کاری فرسوده پشت‌بام به همراه سبک‌سازی خاک انباشته‌شده، سبک‌سازی و اجرای عایق‌کاری مجدد، مرمت ضلع شمالی مسجد، تعویض آجرهای فرسوده و استحکام‌بخشی پایه‌های آجری انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با اشاره به اینکه مسجد چهل‌ستون متعلق به دوره قاجار است و در داخل بازار تاریخی زنجان قرار دارد، تصریح کرد: این مسجد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده و توسط یکی از علمای معروف آن زمان بنام ملاعلی قارپوز آبادی ساخته‌شده و شماره ثبت آن در فهرست آثار ملی ۱۴۴۰ است.

گفتنی است مسجد چهل‌ستون در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. طبق کتیبه‌ای که بر روی پیشانی ورودی بنا نصب‌شده این بنای در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته‌شده است.

منبع: ایرنا

333394