مرمت آرامگاه شیخ بیدوازی در اسفراین آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین گفت: عملیات اجرایی مرمت آرامگاه شیخ بیدوازی این شهرستان با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد ریال آغاز شده است.

تصویر مرمت آرامگاه شیخ بیدوازی در اسفراین آغاز شد

به گزارش سایت خبری پرسون به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، عبدالله سهرابی روز شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: با تأمین بودجه از محل اعتبارات ملی، مرمت آرامگاه رشیدالدین محمد بیدوازی که به شماره ۲۱۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است را آغاز کردیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین افزود: این آرامگاه از یادمان‌های دورۀ ایلخانی در روستای بیدواز شهرستان اسفراین است. پلان این آرامگاه از نوع هشت‌ضلعی گنبددار است و در قسمت فوقانی دیوارها، در نمای داخلی، دو ردیف کتیبۀ گچ‌بری به خط ثلث بر متن لاجوردی نقش شده است.

سهرابی عنوان کرد: مصالح اصلی این بنا را قلوه‌سنگ، ملات گچ و آهک تشکیل داده و احتمالاً در دوره صفویه قسمت‌های بالایی گنبد با آجر تعمیر و به‌وسیله کلاف چوبی مستحکم شده است.

شهرستان اسفراین در جنوب شرقی استان خراسان شمالی قرار گرفته و از شمال به شهرستان‌های بجنورد و شیروان، از شمال شرقی به شهرستان فاروج، از غرب به شهرستان جاجرم و از جنوب و جنوب شرقی به استان خراسان رضوی محدود می‌شود.

331687