میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛

ضرغامی برای جذب توریسم و صنایع دستی برنامه دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حمایت از ضرغامی عنوان کرد: وی مرد میدان هنر و عمل است و در صدا و سیما مدیریت تحول‌گرا و توسعه گرا داشته است.

وزیر پیشنهادی گردشگری در دفاع از برنامه‌های خود؛

میراث فرهنگی دستخوش عقب‌ماندگی شده است

عزت‌الله ضرغامی ضمن تاکید بر محجور و مغفول ماندن وزارت گردشگری، گفت: وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری جامعه را همراه و همگرا کند
در نامه‌هایی جداگانه از سوی وزیر میراث فرهنگی انجام شد؛

ابلاغ مراتب ثبت ملی ۱۵ میراث طبیعی به استاندار خراسان رضوی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار خراسان رضوی، مراتب ثبت ملی ۱۴ درخت کهنسال و یک پدیده زمین شناختی در فهرست میراث طبیعی کشور را ابلاغ کرد.

علی‌اصغر مونسان همزمان با پایان کار کابینه دولت دوازدهم از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خداحافظی کرد.

«مهرپادین» مجموعه‌ای تاریخی در قلب سرزمینی به یادگار مانده از دختر انوشیروان در باغشهر تاریخی مهریز در استان یزد که هر کدام از بناهایش روایاتی جالب و شنیدنی دارد؛ از کُشته‌خانه‌ای که حکایت از قربانیان حمله مغول‌ها دارد تا حسینیه‌ای که روزگاری یک قلعه دفاعی بوده است.
به بهانه روز جهانی مساجد؛

مسجدی با قدمت 110 سال در قلب تاریخی تهران

مسجد «صنیع‌الدیوان» که از مساجد قدیمی تهران است، با معماری اسلامی سبک دوره زند و قاجار، بخشی از هویت و اصالت رنگ‌باخته شهر تهران را به نمایش می‌گذارد.
باستان‌شناسان با کاوش در یکی از شهرهای باستانی ترکیه به کتیبه‌ سنگی تاریخی برخوردند که تصاویری از صحنه‌های نبرد ایران و یونان را به تصویر می‌کشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان خبر داد:

اجرایی شدن فاز جدید مرمت مسجد چهل‌ستون

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از شروع عملیات اجرایی فاز جدید مرمت مسجد چهل‌ستون واقع در بافت تاریخی بازار سنتی زنجان پس از مطالعات آسیب‌شناسی بنا و مقدمات خبر داد.
یکی از ویژگی‌های کمتر دیده شده خانه‌های تاریخی را می‌توان در بافت ارزشمند جهانی یزد دید، داشتن راهروهایی زیرزمینی که منجر به اتصال خانه‌ها به همدیگر می‎شود، اما ماجرای این راهروهای زیرزمینی که در برخی از خانه‌های تاریخی باقی مانده چیست؟
سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان «مرسین چال» در استان سمنان به کشف یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بز کوهی متعلق به دوره اشکانی منجر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان خبر داد:

کشف ۶۲۴ قطعه اشیاء عتیقه در دورود

فرمانده انتظامی دورود از کشف ۶۲۴ قطعه اشیاء عتیقه با دستگیری ۲ نفر قاچاقچی در این شهرستان خبر داد.
موزه ملی ملک در ایران برای هم‌دردی با مردم افغانستان و به یاد میراث دیرینه این دیار که با پیش‌روی دوباره طالبان بیم تخریب آن می‌رود، کتیبه‌ای سنگی متعلق به هرات را رونمایی کرد.

یک موزه‌دار ایرانی با ابراز نگرانی از تکرار آن‌چه طالبان در گذشته بر سر میراث فرهنگی افغانستان آورد، از مجامع تخصصی و نهادهای فرهنگی درخواست کرد برای در امان ماندن میراث فرهنگیِ در خطر افغانستان در پی ظهور دوباره طالبان، هر اقدامی که می‌توانند انجام دهند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین گفت: عملیات اجرایی مرمت آرامگاه شیخ بیدوازی این شهرستان با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد ریال آغاز شده است.

کارنامه وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری؛

ضرغامی؛ از نامزدی ریاست‌جمهوری تا وزارت میراث


پس از نام‌های متعدد و مختلفی که به عنوان گزینه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده بود، سرانجام قرعه به نام «سیدعزت‌الله ضرغامی» افتاد؛ رییس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم بود.

رییس گروه حفظ و احیای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: پرونده‌های ثبت پنج اثر فرهنگی و تاریخی مربوط به بروجن در این استان برای ثبت در فهرست آثار ملی تهیه و تدوین شد.

گروهی از باستان‌شناسان مدعی کشف بقایای اسب افسانه‌ای تروآ در محل وقوع نبرد تاریخی تروی در ترکیه شدند.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: سه پرونده میراث ناملموس فرهنگی در زمینه غذاهای محلی و ۲ پرونده مراسم‌ آئینی بوشهر برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شده‌است.