آغاز مرمت اضطراری مسجد تاریخی اصفهان

مسجد سید اصفهان از آثار با شکوه دوران قاجار است، چنان که در کتیبه‌ی ایوان نیز آمده ساخت آن در سال ۱۲۵۵ به پایان رسید.
تصویر آغاز مرمت اضطراری مسجد تاریخی اصفهان

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: گروه مرمت اضطراری این اداره‌کل از حدود ۳ هفته گذشته در مسجد تاریخی سید اصفهان مستقر شده و ضمن بررسی وضعیت مسجد به‌ ویژه ترک‌هایی که بر روی دیواره و سقف گنبد خانه اصلی ایجاد شده، در حال مرمت اضطراری بر روی این مجموعه تاریخی هستند تا در ایام بارندگی‌های پاییزی آسیب جدی به این مجموعه وارد نشود.

حمیدرضا محققیان با اشاره به تلاش مسئولان استان برای تعیین تکلیف مدیریت مسجد تاریخی سید اصفهان به‌ منظور حفاظت از آن افزود: به علت نامشخص نبودن مدیریت این مسجد تاریخی و با توجه به اینکه چندین دهه است که وراث مرحوم شفتی، بنیان‌گذار این مسجد تاریخی در خصوص اداره این مسجد تاریخی دچار اختلاف هستند و همین نکته باعث شده تا چگونگی حفاظت از این مسجد تاریخی دچار مشکل شود، با همکاری مسئولان استان تلاش می‌کنیم تا وضعیت تعدد مدیریت این مسجد هرچه زودتر ساماندهی شود

وی گفت: به همین منظور مسئولان دفتر فنی استانداری و اداره اوقاف و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان روز گذشته از این مسجد تاریخی بازدید کردند.

مسجد سید اصفهان از آثار با شکوه دوران قاجار است، چنان که در کتیبه‌ی ایوان نیز آمده ساخت آن در سال ۱۲۵۵ به پایان رسید.

این بنای تاریخی در زمان محمد شاه قاجار به همت حجت الاسلام حاج سید محمد باقر شفتی که از روحانیون بزرگ اصفهان و از مراجع عالی قدر تشیع در زمان خود بود، پایه گذاری شد.

مسجد سید اصفهان با بیش از هشت هزار متر مربع مساحت دارای چهار در اصلی، دو چهل ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است، اما مناره ندارد.

این بنا به دلیل مدیریت چندگانه میراث فرهنگی، اوقاف و هیات امناء دچار مشکل شده است. بنایی که علاوه بر فرونشست، بی توجهی در حفظ و نگهداری خطر نابودی آن را بیشتر کرده است.

منبع: صدا و سیما

548253