یک مسئول مطرح کرد

حریم تپه ۶۰۰۰ ساله «ستران» مشخص شده/کاوش، برنامه بلندمدت آینده

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد از کاوش تپه ۶۰۰۰ ساله باستانی ستران آجین در برنامه بلندمدت آینده خبر داد.
تصویر حریم تپه ۶۰۰۰ ساله «ستران» مشخص شده/کاوش، برنامه بلندمدت آینده

به گزارش سایت خبری پرسون، کامران اکبری‌شایگان، اظهار کرد: پژوهش گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ستران شهر آجین به پایان رسیده و در مراحل آینده باید در این حریم برنامه کاوش اجرا شده و مشخص شود که آیا این تپه واجد حفاظت خواهد بود یا خیر؟

وی افزود: با کاوش‌هایی که باید در آینده و در مراحل بعدی انجام شود و لایه‌های احتمالی که با کاوش از این حریم خارج خواهد شد سپس مانند تپه هگمتانه برای گردشگری و بازدید گردشگران، این مکان را باید مسقف و ترانشه زد که البته این برنامه جزو برنامه‌های بلندمدت بوده و به طور قطع به طول خواهد انجامید.

اکبری‌شایگان خاطرنشان کرد: با به پایان رسیدن پژوهش گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ستران شهر آجین، فاصله این تپه باستانی تا املاک مردم مشخص و علامت‌گذاری شده و شهرداری می‌تواند اطراف این حریم را که قبلاً در محدوده میراث فرهنگی بوده و هم‌اکنون از این محدوده خارج شده است را قطعه‌بندی کرده و به فروش برساند و یا صاحبان املاک در قسمت‌هایی که از محدوده میراث خارج شده، ساخت‌وساز انجام دهند.

وی با بیان اینکه پایان پژوهش گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ستران شهر آجین از نقش مؤثری در خروج برخی از املاک مردم از این حریم برخوردار بوده است، اضافه کرد: این محوطه باستانی در ۱۰ اسفندماه سال ۸۳ با شماره ۱۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد، با اشاره به اینکه در این پژوهش گمانه‌زنی انجام شده توسط هیأت باستان‌شناسی براساس نتایج حاصل از این برنامه میدانی، مشخص شد که عرصه واقعی این محوطه حدود یک‌ونیم هکتار است، مطرح کرد: برای اقدامات پیشگیرانه و حفاظت از این تپه لازم بود محدوده عرصه و حریم آن روشن شود تا ادارات مختلف برنامه‌های عمرانی و خدماتی خود را با توجه به وضعیت موجود اثر و با هماهنگی میراث‌ فرهنگی و رعایت ضوابط عرصه و حریم این محوطه باستانی به اجرا درآورند.

گفتنی است، قدیمی‌­ترین بقایای استقراری در این تپه به هزاره چهارم قبل از میلاد مربوط بوده و این محوطه در دوران­‌ تاریخی و اسلامی نیز مورد استفاده بوده است. عرصه این تپه ۶۰۰۰ ساله آنچنان که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده، حدود یک‌ونیم هکتار پیشنهاد شده است.

منبع: ایسنا

548366