میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

کمتر از یک سال پس از پیدا شدن صدها مورد مفقود شده از موزه ایتالیا، یک هنرمند برزیلی یک سکه تاریخی را از ویترین این موزه برداشت و به عنوان بخشی از یک پروژه هنری در جعبه اهدایی در لابی موزه قرار داد.
در دیدار سفیر هند با معاون میراث‌فرهنگی ایران مطرح شد؛

چند پیشنهاد به سفیر هند/برپایی نمایشگاه موزه‌ای مشترک

معاون میراث فرهنگی به سفیر هند پیشنهاد کرد: شب فرهنگی ایران و هند برگزار شود، همچنین نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک، می‌تواند یکی دیگر از همکاری‌های فرهنگی میان ایران و هند باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ثبت ۱۸ آیین عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه ۱۸ آیین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مرتبط با حوزه عاشورایی است، گفت: مراسم تعزیه گیلان، تعزیه در دیلمان، علم واچینی( برچیدن علم)، محرم در باورها و آیین‌های مردم، تعزیه در ضیابر از جمله آثار ثبت ملی شده است.
محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کسانی که دولت آیت‌الله رئیسی را قبل از شروع متهم به سخت‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر می‌کردند، امروز بیایند و منصفانه نظر بدهند.
باغ ایرانی» برای باشندگان سرزمینی همچون ایران مظهر تجسم بهشتی فرح‌افزا در اقلیمی است که زادبومش با خشکی سرشته شده و داشتن آمیزه آب و سبزینگی،برایش حکم آرزویی را دارد که در قالب باغ با آرایش خاص این دیار تجلی می‌یابد و از همین روست که ساختار و ویژگی‌ باغ ایرانی، آن را در یک پرونده زنجیره‌ای در فهرست آثار جهانی قرار داد که ۲ باغ چهلستون و فین در خطه اصفهان، از این همین شمارند.
تفاهم نامه همکاری مشترکی بین استانداری مرکزی، فرمانداری اراک، شهرداری و شورای شهر اراک، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی و هیات امنا و خیرین بازار تاریخی اراک در راستای حفاظت، مرمت و احیا بازار اراک امضا شد.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه ثبت میراث ناملموس مثل تعزیه و فرش و آداب و رسوم در دولت سیزدهم از رتبه هفتم به رتبه پنجم دنیا رسیدیم و امسال یک رتبه دیگر صعود خواهیم کرد.
معاون گردشگری کشور گفت: مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در محل کارخانه ریسباف اصفهان، به مرکزی برای حضور هنرمندان صنایع‌دستی از مناطق مختلف دنیا تبدیل خواهد شد که این هنرمندان با هدف توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی در حوزه صنایع‌دستی کشورهای مختلف به فعالیت خواهند پرداخت.
استان گیلان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از جاذبه‌های تاریخی نیز برخودار است، پل‌ها و قلعه‌های تاریخی گیلان نمادی از این استان هستند که در نقاط مختلف بنا شده‌اند. این بناهای تاریخی هر روز شاهد رفت و آمد انسان‌هایی در نسل‌های مختلف بوده‌اند و همواره توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.
در پی آسیب­‌های وارده به گورستان قلایچی بوکان کاوش این محوطه مربوط به دوره ماناها با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و حمایت شهرداری بوکان و اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی از حدود یک ماه پیش آغاز شد.
سازمان آگهی های پرسون