میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تکیه داروغه مشهد به شماره ۳۳۹۷۱ در تاریخ ۱۱/۵/۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت و به استان ابلاغ شد.
دولت سیزدهم تلاش‌های گسترده‌ای برای مرجعیت‌بخشی به میراث‌ فرهنگی، مردمی‌کردن حفاظت از آثار باستانی، پیگیری حقوق ملی و استرداد اشیا تاریخی انجام داده است، ثبت ملی بافت‌های تاریخی شیراز و ارومیه، صعود ۲رتبه‌ای ثبت جهانی آثار ناملموس و استرداد ۵هزار و۳۳۶ شی تاریخی از فرانسه، انگلیس و آمریکا نتایج همین رویکرد تحولی است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

خراسان جنوبی قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه خراسان جنوبی رکورددار ثبت آثار در فهرست میراث جهانی در کشور است، گفت: خراسان جنوبی قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.
رییس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مجموعه خانه‌ فنجان های قنات جهانی قصبه گناباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: با برداشت و آماده‌سازی هشت هزار شاخه گل نرگس اهدایی مردم بهبهان به حرم مطهر رضوی، این نرگس‌های زائر دوشنبه شب به مشهدالرضا ارسال خواهند شد.
روایت اسلامی از ولادت حضرت عیسی می‌تواند به خاطرمان بیاورد که قرآن کریم عیسی و مریم را زیر یک درخت کریسمس تصویر کرده است. این دو شخصیت در قرآن به عنوان نشانه‌ای برای همۀ مردم ذکر شده‌اند، لذا شاید عشق و صلحی که آنها برای همگان به ارمغان آورده‌اند، هدایای کریسمسی برای جهان باشد.
مراجعه روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر به راسته‌های تجاری محدوده بازار لزوم تعریض برخی معابر و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تردد و خرید آسان‌تر مشتریان را دوچندان می‌کرد. ۱۵ سال پیش با پیگیری‌های احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل انجمن اسلامی بازار، پروژه پیاده‌راه ۱۵ خرداد به سرانجام رسید.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از اولویت توسعه گردشگری گیلان با پس زمینه معرفی غذاهای محلی استان خبر داد.
معاون میراث‌ فرهنگی استان اردبیل از اعطاء تسهیلات به آثار ثبت شده دارای مالکیت خصوصی در قالب طرح کمک‌های فنی و اعتباری به بخش غیردولتی حوزه میراث‌ فرهنگی خبر داد.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از مرمت اضطراری پل تاریخی زمانخان خبر داد.
دبیر مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: وزیر میراث‌فرهنگی در سفری که به استان کرمان شهرستان جیرفت داشتند از آثار تاریخی تپه کنار صندل، تپه قلعه کوچک، شهر قدیم جیرفت و سایر اماکن باستانی و گردشگری بازدید داشتند که این کاوش و حفاری از مصوبات این سفر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از کشف غار 3000هزار ساله در جنگل های هیرکانی گیلان خبر داد و گفت: احتمال اینکه قدمت این غار به دوره‌های نوسنگی برسد وجود دارد.
درخت شیرین و فرهاد به عنوان یک نماد از عشق و وفاداری در فرهنگ و تاریخ مردم شهر کرمانشاه است. این درخت نه تنها نمایانگر داستانی زیبا از عشق، بلکه نمادی از تاریخ و ارثی غنی از جانب مردم این منطقه است.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از پایان مرمت یک خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار در تهران که برای وزیر امور خارجه بوده، خبر داد.