یک استاد جامعه‌شناسی در گفت‌وگوی اختصاصی با پُرسون مطرح کرد:

مرجعیت علمی دانشگاه‌ها تضعیف شده است

دکتر مهرداد هوشمند، استاد دانشگاه و مدرس کشوری آموزش خانواده، بیان کرد: مرجعیت علمی دانشگاه‌ها در جامعه به دلایل مختلف نسبت به گذشته تضعیف شده و دانشگاه‌ها از جایگاه مهم علمی و اثرگذار خود در جامعه فاصله گرفته‌اند. این امر نگرانی‌هایی را برای صاحب‌نظران علمی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است.
تصویر مرجعیت علمی دانشگاه‌ها تضعیف شده است

به گزارش سایت خبری پُرسون، دکتر مهرداد هوشمند، استاد جامعه‌شناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به کاهش مرجعیت و جایگاه علمی و اثرگذار دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف جامعه مطرح کرد: تضعیف جایگاه و مرجعیت علمی و آموزشی دانشگاه‌ها در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی، واقعیتی است که امروزه بسیاری از اندیشمندان و جامعه‌شناسان به آن اذعان دارند و معتقدند که باید برای بازیابی و اصلاح این ناکارآمدی و افزایش اثرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های علمی و اساسی انجام گیرد.

وی همچنین گفت: داشتن جامعه‌ای توسعه‌یافته و پیشرو، مستلزم برخورداری از نیروهای انسانی کارآمد، ماهر و متخصص در زمینه‌های مختلف است که دانشگاه‌ها در این زمینه نقشی مهم و کلیدی ایفا می‌کنند. جامعه توسعه‌یافته بدون نیروهای انسانی علمی، فکور و بالنده امکان‌پذیر نیست. توسعه‌یافتگی جوامع با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و اندیشمند محقق خواهد شد؛ و دانشگاه‌ها می‌توانند با آموزش و تربیت این نیروها، نقشی مؤثر و تعیین‌کننده در توسعه و پیشرفت جامعه از جنبه‌های مختلف داشته باشند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای پیشرفته و توسعه‌یافته داشته باشیم، الزاماً باید نظام آموزشی پیشرفته و دانشگاه‌هایی علمی و قوی در اختیار داشته باشیم. از دانشگاه‌ها به عنوان موتور محرک توسعه و پیشرفت علمی، اقتصادی و اجتماعی جامعه یاد می‌شود. از دیدگاه صاحب‌نظران توسعه، دانشگاه‌ها نقش مهم و کلیدی در فرایند توسعه‌یافتگی دارند. حال اگر دانشگاه‌ها از جایگاه و مرجعیت علمی و آموزشی خود فاصله بگیرند و نقش مرجعیتی و اثرگذار خود را در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه به‌درستی ایفا نکنند و جایگاه واقعی آن‌ها در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تضعیف شود، قطعاً آثار منفی آن در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ی جامعه ظاهر خواهد شد.

دکتر هوشمند بیان کرد: وقتی از تضعیف و کاهش جایگاه و مرجعیت علمی دانشگاه‌ها صحبت می‌کنیم، یعنی دانشگاه‌ها نقش اصلی و کلیدی خود را به‌عنوان منابع معتبر علمی در تولید دانش و اطلاعات، انجام پژوهش‌های علمی و معتبر و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد به‌خوبی ایفا نمی‌کنند. این ضعف در نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها، موجب تضعیف مشارکت آن‌ها در حل مسائل جامعه، سیاست‌گذاری برای بخش‌ها و سازمان‌های مختلف، آگاهی‌بخشی و هدایت افکار عمومی در عرصه‌های گوناگون علمی، اجتماعی و فرهنگی شده است. در چنین شرایطی جامعه از بالندگی و توسعه‌یافتگی فاصله خواهد گرفت و برنامه‌ریزی‌های مربوط به پیشرفت و توسعه با کندی پیش خواهد رفت.

وی همچنین عنوان کرد: تضعیف جایگاه و مرجعیت علمی دانشگاه‌ها، موضوعی مهم و چالشی جدی در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای کشور است و هرگونه برنامه توسعه را با مشکلات و اختلالات اساسی مواجه خواهد کرد. لذا بازیابی و تقویت جایگاه علمی دانشگاه‌ها یک ضرورت اساسی است.

دکتر هوشمند در پایان اظهار کرد: بازیابی جایگاه و تقویت مرجعیت علمی دانشگاه‌ها، نیازمند اصلاح ساختارهای مدیریتی و اجرایی دانشگاه‌ها، تغییر رویکردهای آموزشی و پژوهشی، افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه و نیز اصلاح نگرش مردم و سازمان‌های مختلف به علم و آموزش در جامعه است. تغییر نگرش افکار عمومی نسبت به نهادهای علمی و آموزشی نیز اهمیت زیادی دارد.

به‌عبارتی، ارتقا و احیای مرجعیت علمی دانشگاه‌ها مستلزم بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، بازنگری در ساختار و مدیریت دانشگاه‌ها، تقویت جایگاه اساتید و نخبگان علمی در برنامه‌ریزی‌های توسعه، سیاست‌گذاری‌های عمومی و تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه، و توجه به استقلال دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمی و پژوهشی است.

منبع: پُرسون

967915

نظرات شما ( 1 نظر )

علی |
چهارشنبه 21 خرداد 140418:33
سلام آقای دکتر آسیب شناسی را خوب انجام دادند، انشالله که شاهد تغییرات مهم در آینده آمورش عالی باشیم
    سازمان آگهی های پرسون