به گزارش سایت خبری پرسون، به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول، همایش «مرجعیت علمی قرآن کریم» با مشارکت دانشکده الهیات دانشگاه اولوداغ بورسا و مؤسسه البیان در سالن هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه بورسا برگزار شد.
در این همایش، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی با ارائه مقالهای با موضوع «چیستی مرجعیت علمی قرآن کریم»، با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: مرجیعت علمی قرآن کریم موضوعی کهن و بنیادی است که با اصل فلسفه نزول قرآن و تشکیل امت اسلامی ارتباط مییابد و از سوی دیگر، یک مساله جدید و نوپدید است، چراکه نقطه تمرکز این نظریه بر عرصههای علمی نوین است و از نسبت میان قرآن و دانشهای جدید و تمدن نوین پرده برمیدارد. تازه بودن این موضوع از یکسو و دیرین بودن آن از سوی دیگر، پرسشها و ابهاماتی را ایجاد میکند که در این مقاله تلاش میکنیم که بدان پاسخ گوییم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی نیز مقالهای را با عنوان «بینش توحید معرفتی در پرتو مرجعیت علمی قرآن کریم» ارائه کرد و افزود: از مهمترین بایستههای کارآمد، بازگشت به قرآن کریم است. این بازگشت یک امر تازهای نیست. از دو قرن پیش تاکنون، اصلاح گران و احیا گرایان جهان اسلام در شرق و غرب جهان اسلام از ضرورت بازگشت به قرآن گفتهاند. چیزی که هست کمتر این مسأله با محوریت بخشی معرفت شناختی قرآن در کانون این فراخوانیها بوده است. طرح این ارائه، چنان که از عنوان سخن آشکار است، تمرکز بر «مرجعیت علمی قرآن» و به طور مشخص از زاویه «وحدت شناختی» یا «توحید معرفتی» است.
حجتالاسلام والمسلمین حسن عبدیپور با ارائه مقالهای با عنوان «تحلیل رابطه دلایل جاودانگی قرآن با گونههای مرجعیت علمی آن» گفت: مراد از جاودانگی قرآن این است که معارف قرآن کریم، در هدایت و پاسخگویی به نیازهای انسان، تحقق تمدن اسلامی، تشکیل مدینه فاضله الهی و اثرگذاری بر علوم اسلامی و انسانی و مرجعیت برای این علوم، اختصاص به زمان و مکان و یا مخاطبان خاصی ندارد؛ همچنان که قرآن کریم میفرماید هدایت آن برای عالمیان است: «إنْ هو إلّا ذکْرٌ لّلْعالمین» (تکویر:۲۷)
در ادامه، ساکین تاش از دانشکده الهیات ساکاریا ضمن بحث و بررسی در زمینه تفسیر فخر رازی دیدگاههای رازی در زمینه سایر علوم پرداختند و گفت: تفسیر رازی یکی از تفاسیر علمی است. این تفسیر دائرةالمعارفی از علوم مختلف است چنان که در جای جای این کتاب به تناسب مقام، به مباحث ادبی، لغوی، فلسفی، فقهی، کلامی، طبی، هندسی، هیأت و مانند آن برمیخوریم.
سپس، حسین هلال از دانشکده الهیات بورسا درباره تفسیر عاشوری و تفاسیر معاصر به بحث و گفتوگو پرداختند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم نیز مقاله «تعامل قرآن با علوم» را ارائه کرد و افزود: با توجه به قطعی نبودن بسیاری از علوم تجربی، تحمیل نکردن نظریههای علمی به قرآن و استخدام این علوم برای فهم و تبیین بهتر قرآن را از امور لازم در تفسیر علمی دانستند.
وی در ادامه، به نقش قرآن در شکوفایی علوم انسانی اشاره کرد و ابعادی از اعجاز علمی قرآن همراه با ذکر نمونههای متعددی از این اعجاز را بیان داشت.
منبع: ایسنا