توجه ویژه دولت سیزدهم به مرجعیت علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در روزهای آغازین دولت سیزدهم در وزارت علوم یک برنامه راهبردی بر اساس اسناد بالادستی تنظیم کرده و از تمام روسای دانشگاه قبل از آنکه برای آنان حکم صادر کنیم، برنامه گرفتیم.

تصویر توجه ویژه دولت سیزدهم به مرجعیت علمی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی زلفی گل در جلسه روز یکشنبه هیات دولت با اشاره به عملکرد وزارت علوم در طول سه سال گذشته، بیان کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ما چهار رکن اصلی داریم. باید برای هر چهار رکن برنامه داشته باشیم. در وهله اول دانشجو که همه چیز آموزش عالی برای دانشجو است. اعضای هیات علمی که یاوران ما هستند و محتوای آموزشی؛ از طرف دیگر وزارت علوم باید هم برای علم هم برای تحقیقات و هم برای فناوری برنامه داشته باشد. قبلا این وزارتخانه، وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود.

وی اظهار کرد: ما وظیفه داشتیم که فرهنگ را نیز پررنگ ببینیم. ما اولین کاری که کردیم این بود که یک برنامه راهبردی بر اساس اسناد بالادستی تنظیم کردیم. از تمام روسای دانشگاه قبل از آنکه برای آنان حکم صادر کنیم، برنامه گرفتیم. هر سال میزان پیشرفت آنان را بررسی کرده و به ۱۰ رئیس دانشگاه برتر و دو رئیس پژوهشگاه برتر نشان صدر را تقدیم می کنیم. از سرگیری آموزش حضوری وقت زیادی از ما گرفت. برای فناوری کمتر برنامه وجود داشت ما با چابک سازی ساختار آموزش عالی معاون فناوری و نوآوری تاسیس کردیم که پارک های علم فناوری و مراکز رشد را جدی تر دنبال کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه تصریح کرد: صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را تاسیس کردیم. خوشبختانه امسال ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پول به این صندوق واریز شد. برای تحقیقات نیازمحور مشکل داشتیم. یک زیرساخت جدیدی را تاسیس کردیم و مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی را گرفتیم که تمام سازمان ها نیازهای خود را در این سامانه که سامانه نظام ایده ها و نیازهاست، را ثبت کنند. اکنون بیش از ۲۰ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: کار جدیدی انجام دادیم و به اساتید دانشگاه ها گفتیم که اگر بیایند و پایان نامه دانشجوهای ارشد و رساله دکتری را بر اساس نیازهای ثبت شده در این سامانه تعریف کنید می توانید از ۲۰ درصد برتر دانشجویان مقاطع پایین تر برای مقاطع بالاتر بدون آزمون مستقیما دانشجو بپذیرید. استادهای ما اکنون این توان را دارند که مستقیما دانشجو بپذیرند. ما یک هم رسانی را برای تحقیقات نیازمحور ایجاد کردیم.

زلفی گل بیان کرد: در زمینه جذب نخبگان با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و بنیاد نخبگان اقدامات خوبی انجام دادیم. در زمینه فناوری و نوآوری گام های خوبی برداشتیم. ما سامانه جدیدی ایجاد کردیم تحت عنوان درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان که برای هر متخصص و استاد دانشگاه یک صفحه خانگی ایجاد کرده و با یک جست و جوی ساده هر شرکت می تواند مشاور مورد نظر خود را پیدا کند. ما نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: الان یک استاد ما که در زمینه فناوری و نوآوری کار می کند می تواند سالانه بجای اینکه یک پایه بگیرد، دو یا سه پایه ترفیعی بگیرد. برای دانشجویان فعال نیز امتیازهایی در نظر گرفتیم. از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان برای معافیت مالیاتی دانشگاه ها استفاده خوبی شده است. الزامات حرفه‌ای را در دانشگاه ها نهادینه کرده و به بحث مرجعیت علمی توجه ویژه داشتیم. کیفیت مقالات علمی و دیپلماسی علمی و تعداد نشریات علمی برخط همه رشد خوبی داشته است. میزان حمایت از انجمن های علمی رشد داشته است. برای اولین بار از صندوق توسعه ملی برای تجهیز آزمایشگاه ها مجوز گرفته شد. تعداد پارک های علم و فناوری رشد پیدا کرد. تعداد شرکت های دانش بنیان ارتقاء یافت. در راستای مرجعیت زبان فارسی همت خوبی به خرج داده شد. اعتبارات وزارت علوم رشد عالی در طول این سه سال داشت. اعتبارات دانشگاه ها رشد داشت. مطالبات در دانشگاه ها پرداخت شد. در قانون بودجه امسال ردیف ویژه‌ای برای مطالبات آورده شده است.

منبع: ایسنا

717472