13 نکته مهم برای دورکاری موفق و لذت بخش

اگر شما دورکار هستید و شغلتان را از دور اداره میکنید بهتر است برای داشتن یک تجربه بهتر و سالم تر از دورکاری این نکات را بدانید و رعایت کنید.
تصویر 13 نکته مهم برای دورکاری موفق و لذت بخش

به گزارش سایت خبری پرسون، دورکاری به‌نوعی از مشاغل گفته می‌شود که کارکنان می‌توانند بدون حضوردر دفتر رسمی کارشان پروژه‌ها و کارها را با موفقیت انجام دهند.گرچه فرصت‌های شغلی دورکاری برای کارکنان و هم کارفرمایان مزایای بسیاری را به‌ همراه دارد اما این روش اشتغال از راه دور با معایب زیادی نیز همراه است و سبب به خطر افتادن سلامت جسم و روح در کارمندان می شود. در ادامه این بخش به مرور نکات سلامتی برای دورکارها می پردازیم.

استراحت داشته باشید

نشستن طولانی‌مدت در گردش خون بدن اختلال ایجاد کرده و عوارض زیادی را در پی دارد پس در حین کار تکانی به بدنتان بدهید،هر 20 تا 30 دقیقه یک بار، به مدت 2 دقیقه حرکات کششی انجام داده و خود را کمی جابجا کنید. بعد از هر یک ساعت کار، 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید. چند قدم در اتاق راه بروید و پاها، گردن، بازو و مچ دست را حرکت دهید.

صندلی خوب تهیه کنید

نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر، می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند درد کمر، گردن و شانه ها، خستگی و بی حوصلگی شود. انتخاب یک صندلی مناسب،بدن را در هنگام نشستن طولانی مدت حمایت می کند و از بروز مشکلاتی مانند درد کمر، گردن و شانه ها جلوگیری می کند.

یک میز مناسب تهیه کنید

یک میز مناسب تهیه کنید، ارتفاع میز شما باید طوری باشد که مجبور نشوید، قوز کنید. می توانید برای خودتان میز ایستاده درست کنید، میز ایستاده فواید زیادی هم برای سلامتی تان دارد. وقتی می ایستید مجبور میشوید بدن خود را تکان بدهید و همین باعث میشود کمر و پشت و میان تنه تان تقویت شود اما در حالت نشسته چنین امکانی وجود ندارد.

درست بنشینید

اگر ساعات طولانی پشت کامپیوتر می‌نشینید، صاف بنشینید و کمر خود را راست نگه دارید. در این حالت شانه‌ها به سمت عقب کشیده می‌شوند.پشت میز لم ندهید و طوری بنشینید که تنه شما با ران‌هایتان زاویه 90 تا 110 درجه بسازد.گردنتان را به سمت جلو خم نکنید. گردن باید در راستای ستون فقرات قرار گیرد.برای کاهش فشار وارد بر استخوان‌های نشیمن‌گاهی می‌توانید از بالشتک مناسب استفاده نمایید.هرگز یک پای خود را بر روی پای دیگر قرار ندهید تا جریان خون مختل نشود.

مراقب تغذیه خود باشید

بسیاری از افراد دورکار چون در خانه حضور دارند، هنگام کار دائم در حال خوردن مواد غذایی و خوراکی هستند اما پرخوری و عدم تحرک موجب اضافه وزن می گردد. بهتر است تنقلات مضر نخرید و به جای آنها از مواد غذایی سالم و کم کالری استفاده نمایید.

نور نمایشگر را تنظیم کنید

کار زیاد با کامپیوتر موجب آسیب دیدن چشم می شود. برای کاهش عوارض روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد و فاصله مانیتور با چشمان شما باید 50 تا 60 سانتی متر باشد.

زمان مشخصی را کار کنید

دور کاری ممکن است بر زندگی شخص اثر بگذارد و او زمان طولانی تری را به کار بپردازد، هنگام دور کاری نیز شما باید زمان خود را تنظیم کنید و خود را در برابر ساعات تنظیم شده مسئول نگه دارید و از کار کردن در روزهای تعطیل اجتناب کنید.

ورزش چشم و گردن فراموش نشود

گردن درد و چشم درد یکی از عوارض دورکاری و ساعت ها نشستن و کار کردن با کامپیوتر است. هر چند دقیقه یکبار ورزش گردن و چشم انجام دهیدو گرنتان را نرم و آهسته به اطراف بچرخانید. به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود.

از کیبورد و موس بی سیم استفاده کنید

خم شدن مچ، هنگام کار با موس، باعث ابتلا به مچ درد می شود. با خم شدن دست، فشار وارد شده به عصب دست موجب بی حسی، مور مور شدن، ضعف یا درد در دست خواهد بود؛ بنابراین باید دست و مچ کاملا در یک راستا و در وضعیت درستی باشند، اگر بازو و مچ دستتان در حالت درستی نباشد، عضلات شانه و مچ تان بیش از حد تحت فشار قرار گرفته و باعث دردناک شدن آنها میشود.

با دیگران ارتباط بگیرید

در محیط کار، کارمندان با یکدیگر ارتباط دارند اما این ارتباطات در دورکاری کاهش می یابد و ممکن است تا حدی باشد که فرد هیچ ارتباطی با محیط بیرون و همکاران نداشته باشد و رفته رفته به افسردگی دچار شود. ایجاد و حفظ روابط اجتماعی سالم می‌تواند به سلامت جسمی و روحی کمک فراوان نماید.

به میزان خوابتان توجه کنید

برخی از افراد دور کار ساعت مشخصی کار نمی کنند به عنوان مثال شب ها دیر می خوابند و دیر بیدار می شوند، گرچه در ساعات غیر معمول کار کردن می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما سلامت ذهنی و کیفیت کاری تان را بر هم می زند.

ورزش روزانه انجام دهید

دورکاری و نشستن بیش از حد به سلامت جسمی تان آسیب می رساند بنابراین افراد دورکار باید برنامه‌ی خود را طوری تنظیم نمایند که در آن ورزش روزانه جا داشته باشد. بهتر است در یک باشگاه ثبت نام کنید تا هم با دیگران ارتباط بگیرید و هم برای ورزش جسم سالمی داشته باشید.

یک محیط آرام‌بخش ایجاد کنید

اگر در خانه کار می کنید، بهتر است که میز کارتان در یک محیط آرام به دور از هیاهو قرار داشته باشد. می توانید میز کار خود را روبروی پنجره قرار داده و گل و شمع های معطر را در اطراف خود قرار دهید و محیط کاری خود را به محیطی آرام‌بخش تبدیل کنید و میزان اضطراب خود را تحت کنترل قرار دهید.

منبع: نمناک

752245