چرا از ساعت۱۰تا۱۷ اصفهانی ها باید درخانه بمانند؟

کارشناسان و پزشکان تاکید دارند که در این روزهای داغ تابستانی که تهدیدهایی مانند گرمازدگی و بالارفتن شاخص اشعه فرابنفش وجود دارد، مردم باید تا حد امکان از ساعت ۱۰ تا ۱۷ از خانه خارج نشوند.
تصویر چرا از ساعت۱۰تا۱۷ اصفهانی ها باید درخانه بمانند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ با ماندگاری توده هوای گرم در بسیاری از مناطق کشور از جمله اصفهان در این روزهای تابستانی، رکورد بیشینه دما در بسیاری از شهرها شکسته شده و در کلانشهر اصفهان نیز دمای ۴۴.۶ درجه سانتیگرادی هوا که بیشترین رکورد در ۷۰ سال اخیر این شهر محسوب می‌شود، روز یکشنبه هفتم اَمرداد جاری به ثبت رسیده است.

شدت گرمای هوا که چالش‌هایی مانند افزایش مصرف آب و برق و شیوع گرمازدگی را به همراه دارد، در روزهای اخیر به حدی بود که ساعت کار اداره‌ها کاهش یافت و اداره‌های دولتی در برخی روزها تعطیل شد.

اداره کل هواشناسی اصفهان نیز پیش بینی کرد که روند افزایش دما تا جمعه آینده تدریجی خواهد بود اما توده هوای گرم دیگری از اوایل هفته آینده وارد استان خواهد شد که از پایداری و ماندگاری بیشتری نسبت به توده هوای گرم کنونی برخوردار است.

با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی براینکه توده هوای گرم تا پایان اَمرداد امسال همچنان مهمان بسیاری از مناطق کشور از جمله اصفهان است، توجه به توصیه‌های پزشکی برای پیشگیری از گرمازدگی و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه ضروریست.

گرمازدگی شرایطی است که بر اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و افزایش بیش از حد دمای بدن تا ۴۰ درجه ایجاد می‌شود؛ از علائم آن می‌توان به بی‌حالی، ضعف، حالت تهوع، قرمزی پوست، تنفس سریع و ضربان قلب نامنظم اشاره کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از مهمترین نکات در این روزها را ماندن مردم در خانه بین ساعت‌های ۱۰ تا ۱۷ که اشعه خورشید شدت بیشتری دارد، دانست و گفت: اگر مردم این کار مهم را رعایت کنند و جز در موارد ضروری در این ساعت از خانه خارج نشوند، لطف بزرگی به خود و نظام سلامت خواهند کرد.

پژمان عقدک فزود: اگر افراد ناچار به خروج از خانه در این ساعت‌ها هستند باید موارد ایمنی را در برابر احتمال گرمازدگی و خطرات ناشی از افزایش شاخص اشعه فرابنفش رعایت کنند.

شاخص اشعه فرابنفش(UVI)، مقداری است که شدت اشعه ماوراء‌بنفش(UV) را در منطقه مورد نظر مشخص می‌کند و ھرچه مقدار این شاخص بیشتر باشد، قدرت آسیب دیدن پوست و چشم بیشتر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم مجبور به خروج از خانه در ساعت ۱۰ تا ۱۷ هستند باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از خروج از کِرِم ضد آفتاب استفاده کنند، آب، کلاه نقابدار و عینک دودی همراه خود داشته باشند و لباس آستین‌دار، گشاد، نخی و دارای رنگ روشن بپوشند.

عقدک ادامه داد: مردم در صورت حضور در فضای باز باید در کمترین زمان ممکن به خانه بازگردند و در مسیر بازگشت نیز تا جای ممکن از کوچکترین سایه‌های مسیر استفاده کنند زیرا زمان تماس بدن با اشعه خورشید مهم است و هرچه مقدار آن کوتاهتر باشد، بهتر است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت این نکات بویژه برای بیماران زمینه‌ای و گروه‌های حساس تصریح کرد: احتمال گرمازدگی در بین افراد سالخورده، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، بیماران قلبی عروقی، دیابت و فشار خون و مصرف‌کنندگان داروهای اعصاب و روان نسبت به دیگران بیشتر است و آنها باید با پزشکان خود در این زمینه مشورت کنند.

عقدک، برخی از علائم گرمازدگی را سردرد، سرگیجه، گیجی، حالت تهوع و استفراغ اعلام کرد و افزود: اگر شدت آن بیشتر شود همراه با احساس ضعف، بی‌حالی، تُند شدن تنفس و ضربان قلب می شود و در نهایت احتمال تشنج، کما و حتی مرگ را هم بدبنال دارد بطوریکه در مراسم حج تمتع امسال تعدادی از زائران بدلیل همین مساله جان باختند.

وی تاکید کرد: اگر فردی حداقل سه علامت گرمازدگی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع و قرمزی پوست پیدا کرد باید در کوتاهترین زمان ممکن در سایه قرار بگیرد و سر و صورت خود را با آب خنک بشوید تا دمای بدنش پایین بیاید و در صورت داشتن ضعف و افت فشار و بی‌حالی، دراز بکشد و پاهای خود را بالا ببرد و در صورتیکه با این اقدامات وضعیت او بهبود نیافت با اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ تماس بگیرد.

عقدک، بهترین آشامیدنی در این روزهای گرم را آب معرفی کرد و گفت: پودر «او آر اس»(ORS) و نوشیدنی‌های سنتی مانند تخم شربتی نیز در این زمینه مفید است.

محلول او آر اس(ORS) ترکیب خوراکی مناسبی برای همه سنین است و برای درمان کم‌آبی بدن بویژه برای کودکان نیز مصرف می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر آماده‌باش همه مراکز درمانی و اورژانس برای خدمات رسانی به موارد احتمالی گرمازدگی تصریح کرد: تاکنون آماری از افزایش احتمالی مراجعه به اورژانس برای گرمازدگی در اصفهان نداشته‌ایم.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: مردم نباید در ساعت‌ شدت گرما بویژه ۱۴ تا ۱۶ در فضای باز و زیر تابش نور خورشید باشند زیرا در این ساعت‌ها، شاخص اشعه فرابنفش به بیشترین میزان خود می رسد.

سیدمهدی میرجهانیان افزود: اگر مردم ناچار به تردد در فضای باز در این زمان هستند حتما از لوازم حفاظتی در برابر اشعه و گرمای خورشید استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این شرایط تا پایان اَمرداد امسال نیز تداوم دارد، خاطرنشان کرد: از مهمترین عوارض اشعه فرابنفش بر روی انسان می‌توان به سرطان پوست و تاثیر مخرب آن بر روی شبکیه چشم اشاره کرد.

میرجهانیان، بهترین راه برای پیشگیری از این عوارض را حفاظت شخصی دانست و گفت: عوارض و آسیب‌های ناشی از شاخص اشعه فرابنفش در بیشتر موارد در درازمدت خود را نشان می‌دهد اما با رعایت توصیه‌ها براحتی می‌توان جلوی آنها را گرفت.

وی همچنین بر نحوه نگهداری مواد غذایی در این گرمای شدید هوا تاکید کرد و افزود: دمای بالای هوا، زمینه فاسد شدن مواد غذایی را زودتر فراهم می‌کند و حتی اگر ماده غذایی بخوبی پخت و پز شده باشد اما زمان کوتاهی در گرمای شدید قرار بگیرد احتمال فاسد شدن آن وجود دارد.

میرجهانیان خاطرنشان کرد: چند مورد مسمومیت بین افراد در نقاط مختلف استان در روزهای اخیر وجود داشت که دلیل اصلی آن، شرایط نامناسب نگهداری مواد غذایی در هوای گرم بود.

مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که گرمای شدید هوا می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد بنابراین باید مراقبت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

منبع: ایرنا

728647