هشدار گرمازدگی؛ چگونه به فرد گرمازده کمک کنیم؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر دمای بدن انسان به خاطر گرمای شدید محیط از حالت نرمال خارج و به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد فرد دچار گرمازدگی شدید شده و فرد گرمازده با مشکلاتی روبرو می‌شود.
تصویر هشدار گرمازدگی؛ چگونه به فرد گرمازده کمک کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره به گرمای شدید در چند روز گذشته اظهار داشت: اگر دمای بدن انسان به خاطر گرمای شدید محیط از حالت نرمال خارج و به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد فرد دچار گرمازدگی شدید شده و فرد گرمازده با مشکلاتی روبرو می‌شود.

وی با اشاره به علائم گرمازدگی گفت: ابتدا تعریق زیاد، سردرد و سرگیجه، احساس خستگی مفرط، تهوع، گرفتگی و احساس تشنگی بسیار سپس داغی و خشکی پوست، تپش قلب، مشکلات تنفسی، احساس ضعف شدید، گشاد شدن مردمک و در صورت طولانی شدن گرمازدگی، بیهوشی از دیگر نشانه‌های گرمازدگی است که در صورت تداوم خطرات زیان بار دیگری همچون تشنج و حتی مرگ را به همراه خواهد داشت.

عقدک با اشاره به راه‌های موثر در پیشگیری از گرمازدگی افزود: نوشیدن مرتب نوشیدنی‌های خنک، استفاده از کلاه‌های نقابدار، پوشیدن لباس‌های خنک با رنگ روشن، اجتناب از ماندن در خودروهای بسته، ماندن در منزل به ویژه در ساعات اوج گرما و تابش مستقیم نور خورشید ساعت ۱۱ تا ۱۵ از راه‌های موثر در پیشگیری از گرمازدگی است.

اقدامات لازم در مواجهه با فرد گرمازده

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با فرد گرمازده عنوان کرد: انتقال بیمار به جای خنک یا سایه، در آوردن لباس‌های اضافه، پایین آوردن دمای بدن به آهستگی، (استفاده از اسفنج، پارچه‌های مرطوب و یا اسپری آب خنک و باد زدن ملایم،) مراقبت از بیمار در طول این مدت و کنترل ضربان قلب و تنفس و سطح هوشیاری و در صورت هوشیار بودن فرد گرمازده نوشیدن مایعات خنک توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده تقریبا بعد از نیم ساعت بیمار به حالت عادی باز می‌گردد، بیان کرد: ولی اگر بیمار دارای سطح هوشیاری پایین و یا دچار اختلال قلبی تنفسی شده است باید سریعا به بیمارستان انتقال داده شود.

عقدک ادامه داد: نوشیدنی‌هایی مثل آب معمولی، آب مزه‌دار شده با لیمو، خاکشیر، تخم شربتی و یا آبمیوه‌های طبیعی و ORS میتواند مفید باشد، دوغ، قهوه، نوشابه، آبمیوه‌های پاکتی و چای پر رنگ و شکلات توصیه نمیشود چون ادرارآور هستند.

منبع: فارس

728561