بهترین آجیل‌ها برای کسانی که کم‌خونی دارند

کم‌خونی را نه می‌شود یک بیماری خیلی جدی به‌حساب آورد و نه آن‌قدر بی‌اهمیت است که بشود از
تصویر بهترین آجیل‌ها برای کسانی که کم‌خونی دارند

به گزارش سایت خبری پرسون، کم‌خونی را نه می‌شود یک بیماری خیلی جدی به‌حساب آورد و نه آن‌قدر بی‌اهمیت است که بشود از کنارش به سادگی رد شد. واقعا چه کسی از خستگی مدام و احساس سرمای همیشگی خوشش می‌آید؟!

به‌هرحال کم‌خونی‌های ساده‌تر را می‌شود با تغذیه مدیریت کرد. مثلا آجیل‌ها یا همان دانه‌های مغذی، برای کم‌خونی بسیار مفید هستند و مصرف روزانه چند عدد از آنها می‌تواند خونِ تازه‌ای به رگ‌هایمان برساند.

خوبیِ آجیل این است که هم برای کم‌خونی خوب است و هم یک گوشه‌ای از دل‌مان را می‌گیرد. اگر این‌طوری حساب کنیم، به قیمتش می‌ارزد. ما در این مطلب آمده‌ایم تا کمی درباره مغزیجات مفید برای رفع آثار و عوارض کم خونی صحبت کنیم!

نشانه‌های کم‌خونی چیست؟

بیشترِ ما کم‌خونی را با یک حالتِ مشخص می‌شناسیم: همان زمانی که مادرمان پلک چشم‌مان را با انگشتش به سمت پایین می‌کشید و وقتی می‌دید داخل پلک‌مان کم‌رنگ است، با اطمینان می‌گفت «کم‌خونی داری!» بعد باید منتظر راه‌های درمان خانگی می‌ماندیم.

آشنایی با نشانه‌های کم خونی کمک می‌کند تا حداقل شک کنیم که شاید در چند ماه اخیر دچار کم‌خونی شده باشیم. علائم کم‌خونی شامل این موارد هستند:

  • نوشته های مشابه
  • ضربان قلب نامنظم (به‌صورت تپش قلب و آریتمی)
  • احساس سرما و سردشدن دست‌ها و پاها
  • ترک‌های لب و اطراف آن
  • خستگی و ضعف عمومی
  • رنگ‌پریدگی پوست
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • سردرد

چرا کم‌خون می‌شویم؟

ما در خانه این عارضه را کم خونی یا فقر آهن صدایش می‌زنیم! اما اصطلاح تخصصی‌اش «آنِمی» است. همان‌طور که می‌دانید برای آنکه اکسیژن به بافت‌های خونی برسد، باید گلبول‌های قرمز وارد عمل شوند؛ یک‌چیزی شبیه به تاکسی‌های اینترنتی!

حالا اگر گلبول‌های قرمز سالم به اندازه‌ی کافی وجود نداشته باشند، اکسیژن‌رسانی هم اتفاق نمیفتد. درواقع گاهی مشکل اصلی این است که گلبول قرمز به اندازه‌ی کافی تولید نمی‌شود. از دست‌دادن خون و تخریب گلبول‌های قرمز به دلایل مختلف، باعث کم‌خونی می‌شوند.

رژیم غذایی نامناسب؛ اصلی‌ترین عامل کم‌خونی

رژیم غذایی نامناسب را می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل عمومی و کم‌خطر ایجاد کم‌خونی در نظر گرفت. در نتیجه اگر دائما از غذاهایی استفاده می‌کنید که آهن، ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک ندارند، احتمالا باید منتظر کم‌خونی باشید.

بهترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی کدامند؟

بیایید با هم فهرستی از بهترین و موثرترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی را مرور کنیم؛ فراموش نکنیم که آجیل ها به خودی خود منبع غنی برای رفع کم خونی نیستند و اگر دچار کم خونی هستید، مواد غذایی دیگری برای مصرف در اولویت هستند. (برای مشاهده لیست قیمت آجیل می توانید روی لینک کلیک کنید!)

۱. پسته

در بین آجیل‌ها پسته برای پیشگیری و درمان کم خونی و فقر آهن حرف اول را می‌زند. پسته علاوه بر آهن، مس زیادی هم دارد که به جذب بهتر آهن کمک می‌کند. زنان به ۱۵ میلی‌گرم و مردان به حدود ۷ میلی‌گرم آهن به صورت روزانه نیاز دارند. مصرف ۲۸ گرم پسته کافی است تا ۱.۲ میلی‌گرم از نیاز به آهن (حدود ۷٪ از نیاز روزانه) را تأمین کنید.

ضمنا از آن‌جایی که اگر آهن و ویتامین سی با هم استفاده شوند، اثرگذاری بیشتری دارند، می‌توانید به همراه پسته یک نارنگی یا پرتقال هم بخورید. برای تنوع بیشتر هم شاید بد نباشد مقداری پسته را روی سالادتان رنده کنید!
بهترین آجیل برای کسانیکه به کم خونی مبتلا هستند + عکس

۲. بادام برزیلی

آجیل برزیلی یا فندق برزیلی (Brazil nuts) یکی از بهترین منابع غذایی ماده‌ی معدنی سلنیوم است. دو عدد آجیل برزیلی می‌تواند ۱۰۰ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ۷۵ میکروگرم سلنیوم را تامین کند. سلنیوم برای تولید آنتی‌بادی‌هایی که برای سیستم ایمنی بدن مهم است و هورمون تیروکسین که برای تنظیم متابولیسم لازم است، مورد نیاز است. تحقیقات نشان داده است مصرف سلنیوم باعث فعال شدن آنتی‌اکسیدان‌ها شده و به کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه و سرطان پروستات کمک می‌کند. بعلاوه آجیل برزیلی دارای ۲.۴ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم است که این آجیل را یکی از تنقلات خون ساز می‌سازد.

۳. بادام درختی

بادام درختی (Almond) یکی دیگر از منابع خوب برای مواد مغذی مورد نیاز بدن است. مصرف روزانه ۱۰ عدد بادام درختی نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم (۷۰۰ میلی‌گرم) را تامین می‌کند و برای داشتن استخوان‌هایی سالم ضروری است. بادام بعلاوه سرشار از ویتامین E است که به بهبود وضعیت و ظاهر پوست کمک می‌کند. بادام سرشار از فیبر است و پوست آن حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های التهابی کمک می‌کند.

۴. گردو

گردو(Walnuts) سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است که نشان داده شده است باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ناشی از دژنراسیون ماکولا و همینطور زوال شناختی می‌شود. بعلاوه گردو به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی نیز کمک می‌کند. گردو نیز یکی از آجیل‌های خون‌ساز است و در صورت کمبود هموگلوبین، می‌توانید از فواید مصرف روزانه‌ی گردو بهره‌مند شوید. با مصرف یک مشت گردو، حدود ۰.۸۲ میلی‌گرم آهن دریافت خواهید کرد.

منبع: بهداشت نیوز

694804