چه زمانی نباید آجیل بخوریم؟

در این مطلب قصد داریم درباره بهترین زمان برای خوردن آجیل صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم که هر مغز خوراکی را باید در کدام وعده مصرف کرد تا بیش‌ترین فایده نصیبمون بشه.
تصویر چه زمانی نباید آجیل بخوریم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فرقی نمی‌کنه از چه رژیم غذایی و سبک زندگی پیروی می‌کنید، اگه به سلامتی‌تون اهمیت میدید باید انواع آجیل و مغزهای خوراکی رو در رژیم غذایی‌تون بگنجانید. انواع آجیل سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین، پروتئین، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3، آهن، مس، سلنیوم و ... هستند که هر کدام از اونا فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند؛ از بهبود بیماری کم خونی و کنترل فشار خون و دیابت گرفته تا تاثیر بر لاغری و بهبود نسبی بیماری‌های قلب و عروق. با این همه خوردن آجیل هم مثل هر خوراکی دیگه‌ای آداب خاصی داره و مصرف افراطی اون در زمان نامناسب نه تنها سرشار از فایده نیست بلکه میتونه مشکلات زیادی رو براتون ایجاد کنه. در این مطلب قصد داریم درباره بهترین زمان برای خوردن آجیل صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم که هر مغز خوراکی را باید در کدام وعده مصرف کرد تا بیش‌ترین فایده نصیبمون بشه.

چرا زمان خوردن آجیل اهمیت داره؟

هرچند انواع مغزهای خوراکی فواید بسیاری دارند اما مصرف اونا در ساعت‌های خاصی از روز، جذب مواد مغذی رو افزایش میده و به همین دلیل هم متخصصان تاکید ویژه‌ای بر این موضوع دارند که آجیل‌ها را در زمان مناسب مصرف کنید. تحقیقات نشون داده که مصرف آجیل در ساعات ابتدایی روز و به صورت ناشتا فواید بیش‌تری برای بدن داره چون مواد مغذی بهتر جذب میشن.

از سمت دیگه انواع مغزهای خوراکی از جمله ترکیبات دیر هضم به شمار میرن و به همین دلیل هم مصرفشون در ساعات ابتدایی روز، فرصت کافی برای هضم رو در اختیار دستگاه گوارشی قرار میده و مشکلاتی مثل دل درد و دل پیچه برای شما ایجاد نمیشه. البته همه موارد گفته شده اصلا به این معنی نیست که شما نمی‌تونید انواع آجیل رو در ساعت دیگه‌ای به غیر از صبح مصرف کنید. اتفاقا مصرف بعضی از آجیل‌ها از جمله بادام زمینی و بادام هندی در بعد از ظهر میتونه انرژی مورد نیاز شما برای ادامه روز رو به شکل موثری تامین کنه.

هر مغز خوراکی را باید در چه ساعتی مصرف کرد؟

در صورتی که هر کدام از مغزهای خوراکی را در ساعات مشخصی مصرف کنیم، می‌تونیم از خواص بیش‌تری بهره‌مند بشیم. در ادامه این مغزها رو به تفکیک بررسی می‌کنیم. اما قبلش یادتون باشه که برای خرید انواع مغزیجات خوراکی و اطلاع از قیمت اجیل مخلوط می‌تونید به وب سایت ناتژی سر بزنید.

بهترین مغزها برای مصرف در صبح

در مجموع متخصصان طب سنتی تاکید ویژه‌ای بر مصرف انواع مغزهای خوراکی در وعده صبحانه و به صورت ناشتا دارند چون معتقدند هم هضمشون راحت‌تر میشه و هم جذب مواد مغذی مثل آهن در ساعات ابتدایی روز و با معده خالی بیش‌تره. همچنین فیبر بالای انواع آجیل از جمله چهارمغز، در صورت مصرف ناشتا مشکلات گوارشی مثل یبوست رو برطرف میکنه. راستی برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره چهار مغز، می‌تونید به مقاله خواص چهار مغز در مجله ناتژی سر بزنید.

بادام درختی یکی از انواع مغزهای خوراکیه که مصرفش به عنوان وعده صبحانه به شدت توصیه میشه. بادام سرشار از فیبره که یکی از فواید بی‌شمارش کنترل اشتها است؛ بنابراین با ایجاد احساس سیری از ریزه‌خواری جلوگیری میکنه و باعث کاهش وزن میشه. بادام درختی همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که کلسترول بد خون رو کاهش میده و بر بهبود و کنترل بیماری‌های قلبی و کبد چرب تاثیر می‌گذاره.

پسته یکی دیگه از آجیل‌هاییه که خوردنش در وعده صبحانه توصیه میشه چون آهن بسیار زیادی داره که باعث عملکرد بهتر گلبول‌های قرمز میشه و کم خونی ناشی از فقر آهن رو تا حد زیادی بهبود میبخشه. جالبه بدونید ویتامین سی موجود در پسته، جذب آهن موجود در اون رو بالاتر می‌بره.

در نهایت گردو یکی از کلاسیک‌ترین ارکان صبحانه ایرانی ها است که مصرفش در وعده صبحانه همراه پنیر به شدت توصیه میشه. این مغز خوراکی جذاب سرشار از امگا 3 است که در کنترل بیماری‌های قلبی و کبد چرب تاثیر داره.

مغز گردو برای صبحانه

بهترین مغزها برای مصرف در عصر

مصرف آجیل بعد از وعده ناهار می‌تونه انرژی مورد نیاز شما برای ادامه روز رو فراهم کنه. در نتیجه اگه هنگام عصر فعالیت‌های بدنی سختی مثل ورزش را انجام میدید، توصیه می‌کنیم از آجیل‌های پرکالری‌تری مثل بادام زمینی، بادام هندی و فندق بعد از ناهار استفاده کنید. با این کار هم انرژی مورد نیاز برای ورزش در اختیارتون قرار می‌گیره و هم پروتئین مورد نیاز برای عضله سازی.

بادام زمینی یکی از این مغزهای خوراکیه که سرشار از پروتئینه و به همین دلیل هم محبوب دل ورزشکاراست. البته توجه داشته باشید که این مغز کالری بالایی هم داره و حتما باید به اندازه مصرف بشه و بعد از خوردنش فعالیت بدنی انجام بدید، در غیر این صورت ممکنه وزنتون رو به شدت بالا ببره. وضعیت بادام هندی هم کم و بیش مشابه بادام زمینی است با این تفاوت که کالری بیش‌تری داره و باید کم‌تر مصرف بشه.

در نهایت فندق یکی دیگه از آجیل‌های پر کالریه که مصرفش در وعده عصرانه توصیه میشه. این مغز خوشمزه سرشار از امگا 3 است که از بیماری‌های قلبی و کبد چرب جلوگیری می‌کنه. همچنین منیزیم بالای موجود در فندق از گرفتگی عضلات که یکی از شایع‌ترین مشکلاتیه که بعد از ورزش ایجاد میشه، جلوگیری می‌کنه.

بادام درختی برای عصر

بهترین مغزها برای مصرف در شب

از آن جایی که هضم آجیل به زمان زیادی نیاز داره، مصرفش در شب توصیه نمیشه چون ممکنه مشکلاتی مثل دل درد و تهوع رو به همراه داشته باشه. همچنین مصرف زیاد آجیل در شب، انرژی شما رو زیاد و در خوابتون اختلال ایجاد می‌کنه. از سمت دیگه اگه به آجیل آلرژی داشته باشید ممکنه هنگام خواب متوجه علائمش نشید و نتونید اقدام به موقعی انجام بدید.

با این حال متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند، مصرف 3 تا 4 عدد گردو قبل از خواب به دلیل محتوای فیبر بالاش مشکلات گوارشی رو بهبود می‌بخشه. البته باز هم تاکید می‌کنیم که در مصرف گردو هنگام شب افراط نکنید. اگه تمایل دارید گردو یا هر آجیل با کیفیت دیگه‌ای رو به صورت اینترنتی تهیه کنید، ناتژی انتخاب مناسبیه.

بادام درختی برای عصر

بدترین زمان خوردن آجیل در روز

بدترین زمان خوردن آجیل‌های پرکالری در ساعت‌های پایانی شبه چون هضمشون سخته و دستگاه گوارشی فرصت کافی برای هضم رو در اختیار نداره و احساس دل درد و سنگینی می‌کنید.

کالری بالای آجیل‌هایی مثل بادام هندی و بادام زمینی، انرژی بسیار زیادی در شما ایجاد می‌کنند و بی‌خوابتون می‌کنند. همچنین بروز علائم آلرژیک هنگام خواب بسیار خطرناک امکان واکنش به موقع رو از شما می‌گیره.

نتیجه‌گیری

خوردن آجیل در هر ساعتی از روز فواید بسیار زیادی داره، با این حال متخصصان توصیه می‌کنند هر مغز خوراکی را در ساعت خاصی از روز مصرف کنید تا جذب مواد معدنیش بیش‌تر بشه. در این مقاله زمان مناسب برای مصرف مغزهای خوراکی را در ساعت‌های مختلف روز بررسی کردیم.

منبع: ناتژی

682185