آتش‌زدن زباله‌ها یکی از مشکلات آلودگی هواست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آتش‌زدن زباله‌ها یکی از مشکلات آلودگی هواست به‌ ویژه در حاشیه جنوب و جنوب غرب تهران که آلودگی هوا را به‌ شدت افزایش می‌دهد و بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست پایش‌های شبانه دارد و برای مراکزی که تمکین نمی‌کردند پرونده قضایی تشکیل شد.
تصویر آتش‌زدن زباله‌ها یکی از مشکلات آلودگی هواست

به گزارش سایت خبری پرسون، علی سلاجقه در نشست خبری که با حضور وزیر نفت و سخنگوی دولت برگزار شد، با بیان اینکه یکی از تأکیدات رئیس جمهور شهید، مدیریت پسماند در کشور بود، اظهار کرد: درخواست ایشان تأسیس سازمانی ملی در این راستا بود که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است و در نهایت منجر به تشکیل مرکز ملی پسماند در وزارت کشور شد.

وی با تأکید بر اینکه "شعار «توسعه فرع بر محیط زیست است» مبنا و میثاق اصلی ما در دولت بود."، ادامه داد: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند تفکیک از مبدأ است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ در این زمینه بر اساس رویکرد اساسی مردمی‌سازی محیط زیست، بیش از 2 هزار خانه محیط زیست که محل مناسبی برای ارتقای فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده است و کارها در حال انجام است که می‌توان محل مناسبی برای انجام آموزش‌های متعدد محیط زیست از جمله تفکیک از مبدأ پسماند باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به معضل دفع پسماند در سراوان و آرادکوه اشاره کرد و گفت: سراوان یکی از معضلات ما در زمینه پسماند بود که حدود 90 درصد ساماندهی آن انجام شده است و به‌ زودی پایان می‌یابد؛ مسئله بعدی پسماندهای منطقه آرادکوه است که برنامه جابه‌جایی مجتمع آرادکوه در دستور کار است، با شهرداری تهران در این زمینه مذاکره کردیم و به‌ زودی ساماندهی خواهد شد.

سلاجقه تأکید کرد: آتش‌زدن زباله‌ها یکی از مشکلات آلودگی هواست به‌ ویژه در حاشیه جنوب و جنوب غرب تهران که آلودگی هوا را به‌ شدت افزایش می‌دهد و بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست پایش‌های شبانه دارد و برای مراکزی که تمکین نمی‌کردند پرونده قضایی تشکیل شد، خوشبختانه قوه قضائیه و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در راستای تفکیک پسماند از مبدأ طرح ماپ (مدیریت مردمی پسماند) در روستاهای شمالی کشور شروع شده و بسیار هم موفق بوده و قابل تعمیم بر سایر مناطق کشور است. مبتنی بر برنامه تحولی دولت انقلابی، سازمان محیط زیست نیز تغییر دیدگاهی انجام داد و تحول بر مبنای آن انجام شد و تقابل بین محیط زیست و توسعه رفع شد.

پروژه‌ای به‌نام پتروشیمی میانکاله وجود ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پتروشیمی میانکاله گفت: از دید ما دیگر پروژه‌ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الآن هیچ ساخت‌وسازی در منطقه انجام نمی‌شود و دستگاه‌های مسئول باید به وظایف خودشان در راستای برگرداندن زمین مورد تصرف به دامان اراضی ملی عمل کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

انزوای ایران در نشست‌های محیط‌زیستی برطرف شد

وی با اشاره به اینکه در حوزه بنیادی، کاربردی و میدانی اقداماتی انجام گرفت، اضافه کرد: کارهای بسیار عمیقی در زمینه محیط زیست انجام شد و لوایح جامعی آماده شد. در موضوعات کاربردی، مردمی‌سازی در دستور کار و استفاده از مردم در حوزه محیط‌بانی مورد توجه قرار گرفت. گردوغبار پدیده نوظهوری بود که ایران و منطقه و دنیا را تحت‌تأثیر قرار داده بود، تلاش کردیم ریل‌گذاری و زبان مشترک مفاهمه با کشورهای منطقه را پیدا کنیم.

سلاجقه بیان داشت: در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کردیم با وجود همه تلاش‌ها برای انزوای ایران، بحث قطعنامه سازمان ملل در حوزه گردوغبار را به تصویب برسانیم تا کشورها اولویت خود را محیط زیست بدانند. در کنوانسیون تهران در نشست باکو بسیاری از مشکلات اداری و ساختاری را حل کردیم و در کنوانسیون تهران که تحت عنوان cop6 امسال در تهران برگزار می‌شود به اجرای پروژه‌های مشترک در دریای خزر برای حفظ محیط زیست این دریای بسته و حساس می‌رسیم.

معاون رییس جمهور گفت: ما مرکز تحقیقات دریایی محیط زیست خلیج فارس و منطقه عمان را در جزیره هرمز راه‌اندازی کردیم و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری کنوانسیون راپمی در سطح نشست سران در تهران انجام شده است.

سد معبر در مسیر احیای دریاچه ارومیه!

سلاجقه گفت: در دولت سیزدهم پروژه‌های سخت‌افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه‌های نرم‌افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد.

وی ابراز کرد: یکی از مشکلات در روند آبرسانی به دریاچه ارومیه، انحراف و یا برداشت آب در مسیر در قالب پمپاژ و سایر روش‌ها است؛ البته اینها کشاورزان بومی منطقه نیستند بلکه خوش‌نشینانی هستند که در آنجا زندگی می‌کنند که با همکاری وزارت جهاد در حال ساماندهی آنها هستیم.

سلاجقه با اشاره به اینکه یکی از کارهای سخت‌افزاری دریاچه ارومیه اتمام تصفیه‌خانه تبریز است که در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: 300 میلیون مترمکعب آب از تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه به دریاچه می‌رسد که جزو حقابه‌های پایدار است؛ همچنین با اقدامات انجام‌شده و بارندگی‌های اخیر اکنون حجم آب دریاچه 2 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است که با اقدامات رهاسازی حقابه سدها، حقابه‌های تصفیه‌خانه‌ها، عملیات لایروبی کانال‌ها توسط سازمان و مدیریت برداشت توسط وزارت جهاد کشاورزی بخش قابل‌توجهی از آن پایدار خواهد بود.

آبگیری 40درصدی تالاب هامون

وی گفت: با بارندگی‌های اخیر و رایزنی‌هایی که با افغانستان داشتیم اکنون 40 درصد تالاب هامون صابوری آبگیری شده است و اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد.

ایجاد تصفیه‌خانه شرط تأسیس شهرک صنعتی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بر اساس میثاق ملی در دولت مردمی انقلابی با توجه به خشکسالی و شرایط منابع آبی در کشور، هر صنعت و یا شهرک صنعتی که قرار است راه‌اندازی شود ابتدا باید تصفیه‌خانه آن ایجاد شود به‌عنوان مثال با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فولاد مبارکه 9 میلیون مترمکعب آبی که از زاینده‌رود برداشت می‌شد، متوقف شده است و از محل تصفیه‌خانه تأمین می‌شود.

فسادستیزی از آزمایشگاه‌های مرجع

سلاجقه اضافه کرد: یکی از 6 کلیدواژه‌ای که شهید رئیسی داشت فسادستیزی بود ازاین‌رو در سازمان حفاظت محیط زیست این مسئله را مدنظر قرار دادیم و آزمایشگاه‌های مرجعی را که راه ناصوابی در پیش گرفته بودند، ساماندهی کردیم، به‌عنوان مثال در واقع آزمایشگاه‌های مرجع سازمان محیط زیست در تهران با 71 بیمارستان قرارداد داشت که در آنها فساد ایجاد می‌شد که تمامی آنها را با همکاری وزارت بهداشت، در قالب سامانه، ساماندهی و برطرف کردیم، به همین صورت آزمایشگاه‌های مرجع در بحث پتروشیمی و پالایشگاه با هم زدوبندهایی داشتند که آنها را نیز با همکاری وزارت نفت در قالب سامانه برطرف کردیم که تمام اینها در زیرمجموعه سامانه جامع محیط زیست کشور انجام می‌شود.

افزایش وسعت مناطق حفاظت‌شده در دولت سیزدهم

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در دولت مردمی انقلابی شهید جمهور آیت الله دکتر رییسی وفق مصوبات شورای‌عالی محیط زیست حدود 800 هزار هکتار به وسعت مناطق چهارگانه اضافه شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم این ریل‌گذاری در تمامی زمینه‌ها در حوزه محیط زیست در دولت‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

منبع: تسنیم

693711