آلودگی هوا، گرد و غبار و گرما میهمان نصف جهان است

شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان، خمینی شهر، شاهین شهر و قهجاورستان امروز برای عموم شهروندان ناسالم و سجزی بسیار ناسالم است.
تصویر آلودگی هوا، گرد و غبار و گرما میهمان نصف جهان است

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۳ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح سه‌شنبه دوم مردادماه با میانگین ۱۶۵ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوای خمینی‌شهر با میانگین ۱۶۲، شاهین شهر ۱۵۵، قهجاورستان ۱۷۰ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم افراد جامعه و در سجزی با میانگین ۲۶۰ AQI بنفش و بسیار ناسالم است.

هوای زرین شهر، کاشان، نجف آباد و مبارکه نیز به ترتیب با میانگین شاخص ۱۰۷، ۱۳۵ و ۱۰۶ و ۱۱۶ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان، به دلیل تداوم شیب فشاری جو که وزش باد به نسبت شدید تا شدید و گاهی تندباد لحظه‌ای به همراه دارد، کانون‌های گردوخاک داخلی در مناطق شرق و شمال استان فعال شده و خیزش ریزگرد‌ها از این نواحی سبب افزایش غلظت آلایندگی هوای مناطق مرکزی از جمله کلان‌شهر اصفهان و شهر‌های مجاور آن شده است.

این وضعیت که از اواخر خرداد ماه امسال آغاز شده، بنا به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان دست‌کم تا دوشنبه آینده هشتم مردادماه ادامه خواهد داشت.

بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، از ابتدای فروردین تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ طی ۱۲۳ روز، ۱۰ روز هوای پاک، ۸۰ روز قابل قبول، ۲۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز ناسالم برای عموم افراد جامعه داشت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

منبع: هواشناسی

717761