انتظار داریم کاندیداها با اخلاق‌مداری به دنبال رای پاکیزه باشند

عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با بیان اینکه دوقطبی‌سازی یک بداخلاقی انتخاباتی است، گفت: انتظار داریم کاندیداها با اخلاق‌مداری به دنبال رای پاکیزه باشند.
تصویر انتظار داریم کاندیداها با اخلاق‌مداری به دنبال رای پاکیزه باشند

به گزارش سایت خبری پرسون، بهاره حیدری عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت و ضرورت اخلاق‌مداری از سوی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها اظهار داشت: رعایت اخلاق در فعالیت‌ها و رقابت‌های اخلاقی همواره مورد پسند جامعه نیز بوده است.

وی با اشاره به اینکه صداقت و راستگویی از مهمترین مظاهر اخلاقی در رقابت‌های انتخاباتی محسوب می‌شوند، گفت: اعتماد مردم به اشخاص و برنامه ‌آنها برای حل مشکلات از طریق بررسی عملکردها و سوابق آنها و بررسی صداقت در گفتار آنها در مناظرات وگفت‌وگوهای رسانه‌ای ایجاد می‌شود. بنابراین طرح شعارها و وعده‌های نشدنی و مغایر با اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه، نوعی بی‌اخلاقی در صحنه انتخابات و فریب مردم محسوب می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: نتیجه رعایت اخلاق در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است. به همین نسبت، در صورتی که کاندیداها پرچمدار اخلاق باشند، فارغ از اینکه کدامیک بیشترین آراء را کسب کنند، همه آنها در یک عرصه پیروز می‌شوند و آن عرصه کمک به ارتقای سرمایه اجتماعی است‌.

عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران افزود: این بدیهی است که کاندیداها در عین ارائه صحبت‌های ایجابی و اعلام برنامه‌های عملیاتی خود، به نقد یکدیگر نیز بپردازند. این نقادی در صورتی می‌تواند راهگشا باشد و به پویایی عرصه انتخابات کمک کند که با رعایت الزامات نقد همراه باشد. اما در جریان فعالیت‌های سیاسی شاهد هستیم که افراد گاهی به اسم نقادی، به تخریب یکدیگر می‌پردازند. در صورتی که تخریب و تهمت و بدگویی جای نقد بنشیند، نوعی بی‌اخلاقی انتخاباتی شکل می‌گیرد که شایسته نیست.

وی تفاوت سلیقه را یک برکت در جامعه دانست و تاکید کرد: گاهی برخی چهره‌ها یا هواداران آنها با هدف اینکه به صورت مقطعی بیشتر دیده شوند، تفاوت‌های موجود در جامعه را به سمت تعارض و ایجاد فضای دوقطبی می‌برند. این یک مصداق بارز بداخلاقی سیاسی است که امیدواریم در این دوره انتخابات، کاندیداها و هواداران آنها با پرهیز از دوقطبی کردن جامعه، به دنبال رای پاکیزه باشند.

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند که اگر تندروی و افشاگری را در دستور قرار دهند، بیشتر دیده می‌شوند. این در حالی است که چگونه دیده شدن خیلی مهمتر از بیشتر دیده شدن به هر قیمتی است. از کاندیداها و هواداران آنها انتظار داریم با اخلاق‌مداری و صبوری در رقابت‌ها، به بازنمایی ارتقای سطح فعالیت سیاسی در کشور بپردازند؛ که در این صورت به فرهنگ‌سازی در سطح جامعه و افزایش تحمل در میان عموم مردم هم کمک می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کاندیدایی که نیت خدایی داشته باشد قطعا در این رقابت‌ها با اخلاق‌مداری وارد عرصه می‌شود و از بیان تهمت و نسبت‌های ناروا دوری می‌کند، گفت: کاندیدایی که خود را در مقابل خدا و مردم مسئول بداند و با سایر رقبا و مخاطبان با صداقت و گفتار پسندیده در رقابت‌ها روبرو شود می‌تواند مردم را پای صندوق رای بیاورد و اعتماد آنها را برای مشارکت جلب کند. برعکس کاندیدایی که در رقابت‌ها از تهمت و سخنان نادرست استفاده کند، مردم را ناامید و بدبین می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه انتظار داریم کاندیداها به بیان نگرش کلان خود درباره کشورداری و تشریح برداشت خود از مولفه‌های حکمرانی متعالی بپردازند، خواستار رعایت موازین اخلاقی از سوی کاندیداها در رقابتهای انتخاباتی شد و ابراز امیدواری کرد در این دوره از انتخابات شاهد بداخلاقی‌های سال‌های گذشته نباشیم.

منبع: تسنیم

682351