لزوم اجرای برنامه توسعه بر مبنای سیاست‌های کلی رهبر انقلاب

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره رویکرد دولتش در اجرای برنامه‌های بالادستی گفت: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مشخص است و هر دولتی که روی کار می‌آید باید برنامه توسعه را بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اجرایی کند.
تصویر لزوم اجرای برنامه توسعه بر مبنای سیاست‌های کلی رهبر انقلاب

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری طی سخنانی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای تحقق برنامه‌های بالادستی کشور از جمله برنامه هفتم توسعه دارد، گفت: من در روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری و در 5 دقیقه زمانی که برای تبیین برنامه‌های خودم داشتم، تصریح کردم که ما قرار نیست برنامه جدیدی بنویسیم و سیاست جدیدی را در کشور اعلام کنیم.

وی افزود: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مشخص است و نهایتا کاری که دولت محترم در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده، تبدیل به قانون شده و طبیعتاً باید هر دولتی که روی کار می‌آید باید برنامه توسعه را بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اجرایی کند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم این کار کنیم اصولاً نباید تا الان که در خدمت شما هستم، بیشتر برنامه‌های ما معطل مانده باشد و چشم‌اندازهایی که مقام معظم رهبری مشخص کردند که قرار بوده ما کشور اول منطقه باشیم و فقر را از بین ببریم و عدالت را گسترش دهیم محقق می‌شد. همه اینها نشان می‌دهد که ما در اجرا نتوانستیم پیاده کنیم،‌در نتیجه اگر روزی ما سیستم اجرایی را در اختیار داشتیم باشیم اولویت اصلی ما رفتن به سمت اجرای سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌های قانونی است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که چه رویکردهایی را برای تحقق آنچه که اشاره کردید محقق شود؟ عنوان کرد: معمولا دولت‌ها وقتی برنامه اعلام می‌کنند برای رسیدن به این برنامه‌ها کار کارشناسی هم از نظر منابع مالی،‌نیروهای انسانی پیش بینی‌های لازم را در نظر گرفته است. قدم اول این است که ما جهتی که دولت در پیش گرفته بوده دنبال کنیم و سعی کنیم که برنامه‌های بالادستی را درست و به موقع اجرا کنیم.

وی افزود: مشکلی که ما معمولا در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم این است که هر کس می‌آید مسیر اصلی را تغییر می‌دهد و یک مسیر جدیدی را تعریف می‌کند در حالی که از نظر علمی راه مشخص است و برنامه معلوم است. بنابراین وظیفه فردی که به عنوان رئیس‌جمهور روی کار می‌آید دنبال کردن مسیر اصلی که از قبل در حال دنبال شدن بوده است. اگر آن راه نامناسب باشد باید کارشناسی مجدد صورت گیرد اما اگر راه درست باشد لزومی برای اینکه ما یک برنامه جدید بنویسیم از نظر علمی بی ربط است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تناقضی میان برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های دولت جنابعالی وجود داشته باشد؟ اگر چنین چیزی باشد رویکرد شما در قبال این مسئله چیست؟ خاطرنشان کرد: تناقض اگر خلاف جهت سیاست باشد باید اصلاح شود، اما اگر برنامه در جهت اجرای سیاست‌ها است باید برنامه را ادامه داد. اگر این برنامه نیازمند بازنگری جهت تسریع در کار است باید استراتژی که ما را به هدف برساند را پیاده کرد. کاری که باید در دولت انجام دهیم این است که مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به هدف نزدیک‌تر کند.

پزشکیان گفت: آنچه که اصلاحات و تجربیات بین‌المللی در اختیار کارشناسان قرار داده 3 اصل و 5 استراتژی است. من معتقدم که در جهت رسیدن به اهداف باید سه اصل مسئولیت پذیری، طی کردن مسیر دستیابی به هدف و پاسخگویی را در نظر بگیریم. اگر می‌خواهیم که مملکت ما به نتیجه برسد باید مشخص شود که چه کسی مسئول است؟ چه باید بکند و اگر نکرد باید پاسخگو باشد.

وی افزود:امروز بنگاه‌های بسیاری داریم که کار را بر عهده گرفتند، اما در مدیریت‌های خود زیان‌ده هستند ولی با این وجود فوق‌العاده مدیریتی دریافت می‌کنند درحالی که در هیچ جای دنیا به چنین مدیری که سیستم را تخریب می‌کند و از هدف دور می‌کند فوق‌العاده مدیریتی داده نمی‌شود.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد، دادن اختیار، قرارداد بستن کنتراتی یا مدیریت عملکردی و اصلاحات و تغییرات اساسی در نوع برخورد با مدیران 5 استراتژی است که من دنبال خواهم کرد.

پزشکیان افزود: یکی از دلایل تحقق تنها 25 تا 30 درصد برنامه ششم توسعه این بود که افرادی اجرای کار را بر عهده داشتند که اصلا از برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای کار را نداشتند.هر دولتی که می‌آید مهم نیست بلکه آنچه مهم است این است که راه تغییر نکند و هدف گم نشود و هر کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در جایگاهی که قرار گرفته است، سیستم را به هدف برساند.

به گزارش تسنیم، مسعود پزشکیان در ادامه این برنامه درباره برنامه‌های خود برای تحقق پیشرفت اقتصادی و نرخ رشد اقتصادی متوسط 8 درصد که در برنامه‌های بالادستی مورد اشاره قرار گرفته است، تصریح کرد: تا زمانی که مکانیزم پرداخت در کشور اصلاح نشود، امکان اصلاح بهره‌وری وجود ندارد. از نظر اقتصادی خدا می‌گوید که اگر ذره‌ای کار خوب کنی پاداش می‌گیری و اگر ذره‌ای بدی کنی هم سزای آن را می‌گیری درحالی که در سیستم دولتی تفاوتی نمی‌کند که کاری انجام شود یا انجام نشود، در هر دو حالت حقوق پرداخت می‌شود و این مکانیزم از نظر اعتقادی غلط است. از نظر علمی نیز در دنیا شرایط به گونه‌ای نیست که کاری انجام نشود و حقوق پرداخت شود. بنابراین بهره‌وری با هدفمند کردن فعالیت‌ها، مسئولیت پذیری نیروهای انسانی و پاسخگویی امکان پذیر است.

پزشکیان با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مسائلی که در کشور ما گم شده موضوع عدالت است، عنوان کرد: ما از عدالت حرف می‌زنیم اما هیچگاه سهم مناطق محروم را پرداخت نمی‌کنیم؛ اگر به مناطق مختلف نگاه کنیم، در میدان عمل چیزی از عدالتی که از آن صحبت می‌کنیم، وجود ندارد. امروز در اطراف تهران همه چیز در حال گسترش است در حالی که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیروها جهت برقراری تعادل میان منابع و مصارف است. به نظر من تهران و سایر شهرهای بزرگ روزی با مشکلات آب و محیط زیست مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه کاری که باید بر اساس سیاست‌های کلی انجام شود مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد و دادن اختیار و پاسخگویی است، گفت: یکی از مسائل مهم دیگری که باید اصلاح شود تامین رضایت مشتریان داخلی است؛ اگر این مشتریان ناراضی باشند بهترین برنامه‌ها نیز محقق نمی‌شود. این مشتریان داخلی کارکنان و پرسنلی هستند که می‌خواهند برای ما کار کنند تا به اهداف دست یابیم؛ وقتی این مشتری راضی نیست و او با پولی که دریافت می‌کند نمی‌تواند خانه‌ای برای خود کرایه کند و زندگیش را بگذراند و فشار مالی زیادی دارد انتظار اینکه او بیاید و سایر کارها را به درستی انجام دهد غیر ممکن است؛ بنابراین در ابتدا باید نگاهی که به نیروهای سیستم اعم از معلمان، پرستاران، کارگران و سایرین وجود دارد اصلاح شود و کاری کنیم که زندگی این افراد بچرخد؛ سپس باید از آنها خواست تا کار کنند و ما را به اهداف برسانند. باید کاری کنیم که مشتریان داخلی ما راضی شوند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌هایش برای تحقق رشد اقتصادی مورد اشاره در برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس نظر کارشناسان، اقتصاد علم وسیعی است و اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم؛ چرا که بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری نیز به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم. آیا فقط کشور را می‌بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع‌تر باشد طبیعی است رشد ما افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.

پزشکیان ادامه داد: اگر می‌خواهیم به رشد مورد نظر در برنامه هفتم برسیم باید به دو کار اساسی که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیز به آن اشاره شده، عمل کنیم؛ اول اینکه مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آنها در اقتصاد و دوم شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است؛ الان بین مردم و دولت شکاف ایجاد شده است و باید مردم را در صحنه نگه داریم؛ باید مغزها، استعدادها و نیروهای نخبه‌ای که به دلیل رفتارهای ما در حال خروج از کشور هستند را در کشور نگه داریم؛ چراکه اینها هستند که می‌توانند ما را به رشد مورد نظر برسانند.

وی با تاکید بر لزوم شکل ‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه و ایران گفت: برای این سرمایه‌گذاری باید رضایت و امنیت برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد تا او در کشور ما سرمایه‌گذاری کند؛ ما نمی‌توانیم با قانون‌های و تصمیمات خلق‌الساعه و تغییرات مدیریتی و روشی به چنین اهدافی دست یابیم. با ثبات در قانونگذاری و تصمیم‌گیری و همچنین ثبات در برخورد با تولید کنندگان، احترام به نخبگان و توانمندان و همچنین توجه به افکار و ایده‌های آنها و برداشتن موانع از سر راه این افراد می‌توان به رشد 8 درصدی دست یافت.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با شعار دادن نمی‌توان به رشد 8 درصد و اهداف دیگر دست یافت یادآور شد: زمانی که توانستیم با مردم آشتی کنیم و اعتماد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را جلب کنیم و به کارشناس و تولید کننده احترام بگذاریم، دستیابی به اهداف نیز امکان پذیر است.

منبع: تسنیم

682038