افتتاح مهم‌ترین پروژه نفتی ایران در دولت سیزدهم

فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور ‌افتتاح شد تا تولید گاز از قطعه ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی ‌به صورت رسمی آغاز ‌شود.
تصویر افتتاح مهم‌ترین پروژه نفتی ایران در دولت سیزدهم

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور که برای افتتاح فاز 11 پارس جنوبی به‌عنوان مهمترین طرح این میدان گازی وارد عسلویه شده است دقایقی پیش دستور افتتاح فاز 11 را صادر کرد و به‌ صورت رسمی این مگاپروژه وارد مدار بهره‌برداری شد.

پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین از کنسرسیوم توسعه قطعه 11 پارس جنوبی، شرکت پتروپارس به عنوان تنها عضو باقیمانده در این کنسرسیوم، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد و ‌پس از وقفه‌ای 20 ساله این پروژه به‌دست متخصصان و مهندسان ایرانی ظرف مدت دو سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

طرح قطعه 11 پارس جنوبی در مرحله نخست بخش اول توسعه، شامل حمل و نصب یک پایه سکوی چهارپایه، حفاری و تکمیل 12 حلقه چاه، نصب سکوی اول به همراه متعلقات سکو و خط لوله دریایی برای انتقال گاز به پالایشگاه خشکی قطعه 12 در منطقه پارس 2 کنگان است که دستیابی به ظرفیت کامل تولید روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز را محقق می‌کند.

از جمله ویژگی‌های توسعه این طرح می‌توان به برچیدن و جابه‌جایی یک سکوی بهره‌برداری با وزن بیش از 3 هزار و 200 تن از موقعیت خود در دریا به موقعیتی جدید اشاره کرد که به عنوان اقدامی بی‌سابقه در کشور و کم‌نظیر در دنیا شناخته می‌شود.

همچنین با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه قطعه 11 پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به میزان 56 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که می‌تواند به بهبود تراز گاز کمک شایان توجهی کند.با بهره‌برداری از هر یک از قطعه‌های پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد افزایش می‌یابد.

توسعه قطعه 11 پارس جنوبی جلوه‌ای بارز از توان بالای متخصصان صنعت نفت و گاز کشور در اجرای طرح‌های عظیم فراساحلی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.

این طرح در بخش نخست توسعه، احداث و راه‌اندازی دو سکوی سرچاهی هریک به ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش، حفاری 24 حلقه چاه در دو موقعیت دریایی A و B، لوله‌گذاری دو رشته خط لوله 32 اینچ دریایی به طول تقریبی 140 کیلومتر به همراه خطوط لوله 4.5 اینچ تزریق منواتیلن گلایکول و تأسیسات اتصال به پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی واقع در منطقه پارس دو (کنگان) را شامل می‌شود.

بخش اول توسعه این طرح در دو مرحله تعریف شده است، مرحله نخست از بخش اول توسعه این طرح با حفاری و تکمیل چهار حلقه چاه، لوله‌گذاری دریایی خط لوله 32 و 4.5 اینچ به طول 15 کیلومتر از موقعیت 11B تا نقطه اتصال به خط لوله موجود 12C، برچیدن سکوی 3200 تنی 12C از فاز 12 پارس جنوبی، جابه‌جایی، نصب، عملیات هوک‌آپ، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی این سکو در موقعیت 11B فاز 11 پارس جنوبی تکمیل شده است.

توسعه این بخش از فاز 11 پارس جنوبی دربردارنده ابتکاراتی از جنس نخستین تجربه در کشور مانند اتصال خط لوله جدید به خط لوله موجود 12C در بستر دریا و برچیدن و جابه‌جایی سکوی سنگین‌وزن 12C بوده که جملگی با موفقیت به پایان رسیده‌اند.

براساس تعهد شرکت پتروپارس به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، مقرر بود تا انتهای مردادماه تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی آغاز شود، اما با تمهیدات و تلاش‌های انجام‌شده، بیستم مردادماه عملیات استارت‌آپ آغاز شد و به فاصله دو روز چاه‌های این موقعیت در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

هم‌اکنون گاز غنی و میعانات گازی تولیدی از سکوی 11B به پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی منتقل می‌شود که با حفاری و تکمیل باقی چاه‌های این موقعیت، به مرور سکوی 11B به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.

با اتخاذ تدابیر مناسب و جابه‌جایی و نصب سکوی موقعیت 12C به 11B افزون بر صرفه‌جویی در زمان و پر کردن خلأ ناشی از ساخته نشدن سکوی جدید که حدود سه سال به طول می‌انجامد، هزینه‌های این بخش از توسعه 222 میلیون دلار کاهش یافت و با هزینه‌ای حدود 30 میلیون دلار اجرایی شد.

افزون بر این، با در نظر داشتن بهره‌گیری از بخشی از خط لوله موجود 12C در این طرح، هزینه پیش‌بینی‌شده احداث خط لوله 135 کیلومتری مشابه بالغ بر 240 میلیون دلار در این بخش با هزینه واقعی 30 میلیون دلار اجرا شده است، از این رو صرفه‌جویی ارزی ناشی از این اقدام‌ها تا این مرحله از توسعه فاز 11 پارس جنوبی بالغ بر 400 میلیون دلار برآورد می‌شود.

هم‌زمان با تکمیل فعالیت‌های باقیمانده، برنامه‌ریزی شده تا حفاری دو حلقه چاه نیز تا پایان امسال در موقعیت 11B انجام شود و به‌ترتیب عملیاتی شوند.

مرحله دوم از توسعه فاز نخست این طرح به‌صورت هم‌زمان پیگیری می‌شود و به این منظور مراحل طراحی، ساخت و نصب جکت 11A توسط شرکت صدرا و طراحی، ساخت و نصب سکوی فراساحلی موقعیت 11A توسط شرکت ایزوایکو آغاز شده است.

قرارداد پیمانکاران تأمین اقلام عمده مانند لوله‌های 32 و 4.5 اینچ ابلاغ شده و حتی تولید لوله‌های 4.5 اینچ به پایان رسیده و آماده حمل به انبار شرکت پتروپارس است و قراردادهای کالاهای فرعی مورد نیاز در این بخش نیز به‌زودی واگذار می‌شود.

اجرای پروژه فشارافزایی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در میدان مشترک پارس جنوبی به‌ شمار می‌رود. طراحی، ساخت و نصب این تأسیسات نخستین تجربه در کشور به‌ شمار می‌رود که با افتخار در بخش دوم طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به‌ دست متخصصان صنعت نفت و برای نخستین بار در کشور عزیزمان اجرا خواهد شد.

منبع: تسنیم

508450